Inkallning döv hund?

Sel

Trådstartare
Jahapp. Efter ett par veckor av vaxpropp och ett evinnerligt droppande är gamla damens öron bedömda som hela och rena, men jag har med veterinärens hjälp konstaterat att hon är i princip döv. Det är himla sorgligt tycker jag, men onwards and upwards som man säger!
Jag funderar nu på lite alternativ på till exempel inkallning - hon är riktigt duktig på att kolla in med mig, men om jag ser en annan hund eller liknande vill jag naturligtvis kunna kalla in henne omedelbums när hon är lös... så jag har funderat på att belöna in ett vibrationshalsband. Är det någon som provat något liknande?
Det vore förbaskat trist att behöva hålla henne i långlina hela tiden bara för att hon inte hör när jag ropar.
 
Jahapp. Efter ett par veckor av vaxpropp och ett evinnerligt droppande är gamla damens öron bedömda som hela och rena, men jag har med veterinärens hjälp konstaterat att hon är i princip döv. Det är himla sorgligt tycker jag, men onwards and upwards som man säger!
Jag funderar nu på lite alternativ på till exempel inkallning - hon är riktigt duktig på att kolla in med mig, men om jag ser en annan hund eller liknande vill jag naturligtvis kunna kalla in henne omedelbums när hon är lös... så jag har funderat på att belöna in ett vibrationshalsband. Är det någon som provat något liknande?
Det vore förbaskat trist att behöva hålla henne i långlina hela tiden bara för att hon inte hör när jag ropar.

Jag har bekanta som använder ett positivt betingat vibbhalsband som inkallning med väldigt god effekt.
 
:D
Inga konstruktiva förslag men...
När min barndoms hund blev döv så sprang jag helt enkelt ikapp honom och pekade.
Han var ganska sävlig - och gammal - så det funkade. Han rörde sig inte heller på annat än slät mark så i värsta fall tog jag cykeln och cyklade ikapp.

Kära gamla rara Bamse. :heart
 
:D
Inga konstruktiva förslag men...
När min barndoms hund blev döv så sprang jag helt enkelt ikapp honom och pekade.
Han var ganska sävlig - och gammal - så det funkade. Han rörde sig inte heller på annat än slät mark så i värsta fall tog jag cykeln och cyklade ikapp.

Kära gamla rara Bamse. :heart

Min Tant. ( ;) ) är visserligen gammal men inte det minsta sävlig, så jag behöver fungerande inkallning. Inte en chans att jag springer ikapp en glad terrier över de Skottska nejderna. Fåren fick sig väl ett gott skratt om jag försökte. :D

Men tack för anekdoten!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 915
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 765
Senast: ginnies
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 962
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp