Inköp av ny laptop.

illernettan

Trådstartare
Hej

Jag behöver lite råd angående att köpa en ny laptop. Jag är inte ett dugg kunnig inom denna gebit. Min gamla håller på att lägga av. Den stänger av sig själv och bildskärmen fungerar endast när den är fullt utvikt. Men vilken? Tänkte därför att jag rådfrågar Bukefalos kunniga :).

Min laptop jag har idag är en Packard Bell Easy Note från 2006.

Idag använder jag min laptop till detta:
*surfa (bloggar, lägger in bilder, sköter webbutik, betalar räkningar med mera)
*skriver i Microsoft Office 2003
*Microsoft Excel Office 2003
*lägger in bilder från mobilkameran
*använder mobilt bredband
*nuvarande laptop har en bildskärm på 15 tum?

Eftersom min budget är stram så kan jag inte lägga så mycket pengar, någonstans mellan 2500-4000 kr.

Är det någon som har ett eller flera bra förslag så är jag tacksam. Kanske till och med någon som har en fullt fungerande laptop som behöver ett nytt hem? :angel:

Senast ändrad:
Sv: Inköp av ny laptop.

Om du vill att din dator ska klara ovanstående så kan du köpa vilken dator du vill. Även de billigaste datorerna orkar köra officepaketet och en webbläsare utan problem.
Mitt tips är att gå in på pricerunner och jämföra lite. Jag tror att de har schyssta alternativ för att förfina sökningen också, plus att det finns recensioner på de flesta produkterna.

Sen går du till en affär och känner på tangentbord mm så du känner att det kommer bli bra för dig.

Tack för era svar.

Har nu varit och kikat på Pricerunner men blev inte så mycket klokare. Jag är totalt ointresserad av det tekniska på en laptop så att läsa där blev ett sammelsurium.

Så, dagens beslut blev, att jag får gå in på dom olika butikerna och kolla av helt enkelt. Jag som har lovat mig själv att aldrig gå in på M**** M*** :cry: Får ta med särbon och rådfråga honom. Hade velat visa mig på styva linan och köpt en alldeles själv :)

Man får skriva Media Markt, SIBA, Elgiganten, IKEA, Telia, Telenor, Vattenfall å allt vad de stora bolagen heter :idea:

Om jag var som du skulle jag titta runt för att hitta en dator som passar dig, alltså inte bara prestanda, utan att skärm o tangentbord passar och sedan kolla upp var den finns billigast.

Min erfarenhet är att MediaMarkt inte alltid är billigast utan de tar hem modeller som skiljer sig lite från de andra bolagens åsså gäller inte prisgarantin. Dessutom kan de aldrig hjälpa dig med ens minst fel utan att föremålet MÅSTE skickas till tillverkarens egen service. Med lång väntetid även på lättavhjälpta fel.

Det som inte fick hända, hände. Skärmen dog!
Så nu har jag fått låna och kopplat ihop en tjockburk med min laptop och si, det fungerar :). Stolt över mig själv.

Tjôta: Jag är så osäker på hur man får skriva, därför skrev jag som gjorde. Har nu börjat titta runt litegrann och har väl hittat en, än så länge. Kommer ju också att kika på olika julerbjudande också. Man vet ju inte vad man hitta där. Sedan måste jag ju spara en slant :)

Tigertofflan: Jag var inne på Media Markt i Jönköping för ett par år sen och det var det värsta jag har gjort. Så stort, så mycket folk, så mycket grejer, så opersonligt, så instängt. Brrrr.
Fast, min kärbo släpade in mig på Media markt i fredags på väg hem och jag överlevde. Men jag tyckte det var dyrt och hittade inget jag ville ha.

Jag tycker att denna är prisvärd. Har en själv som jag köpte från Proshop. Så kolla in den, tror den passar dig :D

Iiiihhhhh, med tanke på min budget var den alldeles för dyr :crazy:

Nä, jag får försöka klara mig en stund så som jag har det. Det fungerar ypperligt. Lite jobbig arbetställning bara men det är bara bra för då sitter jag inte för länge :p

Jag tycker att denna från http://www.proshop.se/Barbar-Dator.htm är ser helt ok ut, kostar inte för mycket men borde klara det som du är ute efter utan problem. Skulle dock inte råda att köpa en beg dator eftersom man vet aldrig som kan vara fel. Speciellt när du inte behöver en som är så dyr så är det lika bra att köpa en beg dator om du frågar mig.

Tycker den här verkar bra!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647340

En sak som jag ångrar när jag köpte dator, var att det inte fanns ett numeriskt tangentbord. Det är att föredra ex när man betalar räkningar.

Jag är inte så haj på processorer, men du bör ha 4 GB i RAM för att Windows 7 ska fungera bra och att du ska kunna göra flera saker samtidigt på din dator. Vad gäller Office, har du köpt den till din gamla dator kanske du har möjlighet att installera den på den nya. För bara Officepaktetet kostar en hel del.

Om du ska bära runt på din dator och ha med den överallt, bör du kanske gå ner i storlek så den blir mindre och lättare. Min är 15.6" och snortung, bär med min till skolan varje dag.

Lånar min egen tråd......

Här sparas det för fullt men det blev lite oförutsedda utgifter nu i december så bufferten är tömd :cry::cry:

Men jag är tacksam för alla tips jag får och tar till mig. Återkommer när bufferten är fylld och vilken dator det blev :)

Nu har jag köpt en ny laptop :bump::bump:

Jag hade sett ut en rosa Asus men sedan var kärbon med och han hittade en metallicblå, precis likadan som den rosa. Det blev en Asus X55E, om det säger något. Vet inte hur jag gör för att lägga in bilder.......

Så nu kan jag se på film, lägga in bilder och greja i största allmänhet :banana:

Jiippiiiee!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka