Inkproblem

Linda_A

Trådstartare
Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så börjar hennes ink som hon haft i år och dar att krångla.

Inken sitter vid sadelgjorden och har funnits sen hon kom till ridskolan för åtta år sen. Hon rids alltid med en gjord med fårskinn på och det har fungerat bra. Förra sommaren blev det några sprickor i den, men det torkade upp igen när vi la på nån salva. Efter det var den stabil tills nu under vintern, då det lossade torra bitar från kanterna. Jag upplevde det som att när hennes vinterpäls växte ut (hon satte ovanligt mycket päls i år) så tryckte det undan bitar av inken. Lite som när gräs växer upp genom asfalt.

Resultaten blev en mindre ink än tidigare, men annars verkade den som vanligt. Tills jag red henne förra måndagen och när jag tog av sadeln så hade den torra ytan skavts av och den var blodig. Hon var helt oberörd, men det såg ju inte vackert ut. En vecka senare ser det bättre ut, men inte helt bra.

Det jag nu funderar över är om jag ska 1) bara låta den läka ut igen, 2) prova med en gummisnodd eller 3) behandla med någon av de där salvorna mot inkar. När den var stabil hade jag inte en tanke på att försökta få bort den eftersom det ju skulle innebära en lång läkningstid på ett besvärligt ställe, men nu är det ju lite annorlunda och frågan är vilken metod som troligast skulle göra det möjligt att rida eller åtminstone tömköra tidigast.

Funderar också på om man kan ha nåt slags skydd över den, typ en kompress?

IMG_20200412_134539.jpg
 
Jag skulle antigen ge den tid att läka ut ordentligt, och då menar jag ordentligt. Jag skulle inte vilja riskera ärrbildning eller att störa den på något vis.
Alternativt rådfråga en duktig veterinär om bästa sättet att bli av med den. Jag skulle inte våga experimentera med gummisnodd.
 
Jag skulle antigen ge den tid att läka ut ordentligt, och då menar jag ordentligt. Jag skulle inte vilja riskera ärrbildning eller att störa den på något vis.
Alternativt rådfråga en duktig veterinär om bästa sättet att bli av med den. Jag skulle inte våga experimentera med gummisnodd.

Den vänstra halvan har torkat upp/läkt sen i måndags, men resten verkar gå långsammare om det inte är så att något skavt på det under veckan. Sen vet man ju inte hur det ser ut under när den grå yta väl är tillbaka, det gör det ju svårt att se när det är ordentligt läkt.
 
Eftersom den redan är i gång, hade jag behandlat med xxterra (har gjort tidigare). Den är ju ändå irriterad och något behöver göras. Att bara vila ut den kan ändå göra att den blossar upp igen, är min tråkiga erfarenhet. Jag tycker det verkar vara bättre hopp i att behandla och läka ut det.
 
Eftersom den redan är i gång, hade jag behandlat med xxterra (har gjort tidigare). Den är ju ändå irriterad och något behöver göras. Att bara vila ut den kan ändå göra att den blossar upp igen, är min tråkiga erfarenhet. Jag tycker det verkar vara bättre hopp i att behandla och läka ut det.

Ja, det känns som jag nog vill göra det. Undrar om man kan övertala veterinären att skriva ut salva utan att vi åker dit, han vet ju hur den har sett ut tidigare.
 
Ja, det känns som jag nog vill göra det. Undrar om man kan övertala veterinären att skriva ut salva utan att vi åker dit, han vet ju hur den har sett ut tidigare.
Jag köpte min senaste burk hos veterinären bara på beskrivning. Salvan är inte ett receptpliktigt läkemedel.
Räkna med att det kan bli riktigt söggligt. Jag behandlar just nu en ink på min häst och det är en betydligt kladdigare historia än på den förra. Rekommenderar dig också att skynda dig med att få tag i salvan så inte flugsäsongen kommer igång.
 
Jag köpte min senaste burk hos veterinären bara på beskrivning. Salvan är inte ett receptpliktigt läkemedel.
Räkna med att det kan bli riktigt söggligt. Jag behandlar just nu en ink på min häst och det är en betydligt kladdigare historia än på den förra. Rekommenderar dig också att skynda dig med att få tag i salvan så inte flugsäsongen kommer igång.

Ah, tack, då ska jag undersöka detta redan imorgon, de är visst öppna då. Och ja, vill absolut komma igång direkt eftersom hon är en flugmagnet som får ENORMA bölder under sommaren.
 
Då var vi hos veterinären idag. Operation blev det inget med eftersom hon för att göra det på ett bra sätt ville söva. Istället ska vi prova xxterra och så får vi hoppas på att det fungerar och inte tar alltför lång tid. Dels är jag jäkligt ridsugen och dels är det väldigt svårt att få jobbat henne när det varken går att rida eller tömköra. Vi har gått över så mycket bommar att både hon och jag är rejält trötta på det och behöver omväxling.
 
Då var vi hos veterinären idag. Operation blev det inget med eftersom hon för att göra det på ett bra sätt ville söva. Istället ska vi prova xxterra och så får vi hoppas på att det fungerar och inte tar alltför lång tid. Dels är jag jäkligt ridsugen och dels är det väldigt svårt att få jobbat henne när det varken går att rida eller tömköra. Vi har gått över så mycket bommar att både hon och jag är rejält trötta på det och behöver omväxling.
Kan du inte rida barbacka?
 
Då var vi hos veterinären idag. Operation blev det inget med eftersom hon för att göra det på ett bra sätt ville söva. Istället ska vi prova xxterra och så får vi hoppas på att det fungerar och inte tar alltför lång tid. Dels är jag jäkligt ridsugen och dels är det väldigt svårt att få jobbat henne när det varken går att rida eller tömköra. Vi har gått över så mycket bommar att både hon och jag är rejält trötta på det och behöver omväxling.
Arbete i lång tygel kräver ingen gjord! Lägg bara yttertömmen över ryggen bakom manken och gå ungefär i höjd med hästens bakdel. En gramantygel på 5 m räcker men jag använder halva min tärnsjö töm, 7 m.

Ha lite tålamod tills ni båda kommit på styrningen så kommer du snart att märka att det är effektivare än tömkörning med gjord.
 
Kan du inte rida barbacka?

Provade i förra veckan och fick en jäkla verk efteråt i mina höfter, tror inte jag fixar att sitta så rakt ner med benen. Hade tänkt att åtminstone kunna jobba henne en del i skritt och kanske trav, men tror det blir svårt.

Arbete i lång tygel kräver ingen gjord! Lägg bara yttertömmen över ryggen bakom manken och gå ungefär i höjd med hästens bakdel. En gramantygel på 5 m räcker men jag använder halva min tärnsjö töm, 7 m.

Ha lite tålamod tills ni båda kommit på styrningen så kommer du snart att märka att det är effektivare än tömkörning med gjord.

Så bara tömmar och ett vanligt träns? Hur när ska man vara vid sidan?
 
Provade i förra veckan och fick en jäkla verk efteråt i mina höfter, tror inte jag fixar att sitta så rakt ner med benen. Hade tänkt att åtminstone kunna jobba henne en del i skritt och kanske trav, men tror det blir svårt.



Så bara tömmar och ett vanligt träns? Hur när ska man vara vid sidan?
Sök efter Hippson och "arbete på långa tyglar" så får du fram en artikel med lite bilder på positionen. Jag tror inte att jag får dela en länk?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp