Innekatt - lämpliga raser?

Hihi jag kan backa upp @MJLee burmor är en underbar ras! Och nej alla är inte som Megara :p

Min första burma, Lucifer, var ett uppfinningsrikt gosigt charmtroll. Lite som en hund. Väldigt smart och lite busig förstås. Sune 11 år är glad, social, pratig och kelig och passar bra ihop med Nicke 1 år och några månader som är ett härligt lagom busigt och keligt troll.

De burmor jag träffat har alla haft en härlig personlighet. Inga soffprydnader utan de vill gärna vara med.

Jag skulle satsa på två katter, oavsett ras, så de har varandra när du är bortrest. Ser annars inga problem med det i sig om de får tillsyn och lite kel.
 
Hankatt 😁
Jag har en ras som är väldigt snäll och okomplicerad men hanen är så otroligt mycket enklare än tjejerna 😆
De har åsikter om väldigt mycket, han är mer chill och alltid nöjd 😁
Jag pratade med en siamesuppfödare på en utställning förra året, hon sa samma sak. Enligt henne skulle hon enbart haft hankatter om det inte var för uppfödningen, de är så mycket medgörligare :p honorna har åsikter om allt... vilket även stämmer in på mina huskatter :laugh:
 
Men jag tycker ju om honor… :angel:
Skaffa honor ändå men räkna med att förhandla och bli fullständigt kattägd :D

Jag må älska hur otroligt gudasnäll och lättsam hanen jag har är men måste erkänna att emellanåt är det roligare med honan och hennes åsikter. Men man får inget gratis av henne, är bara att förhandla och fjäska lite. Tog nästan 2 år innan hon accepterade att va stilla vid kloklippning + utan morr och fräs. Ingen rädsla alls hos henne utan ren "fuck you"-attityd och än idag blir hon lika kränkt varje gång :grin:
 
Men jag tycker ju om honor… :angel:
Enda honan jag haft med "Megarahumör" var min Myra som omplacerades för 1,5 år sedan. Alla andra honkatter har varit allt från min första siames som alltid ville ligga i famnen och satte tassen i bröstet och skrek om jag skulle resa mig upp till nuvarande som springer runt fötterna och vill sova under täcket men är inte lika på. Ingen av dem har varit skarp, förutom Myran då.
 
Det är absolut en aspekt jag behöver ta med i beräkningen, i och med ett litet barn. För min egen del spelar det väl mindre roll, men är väl en fördel om barnet kan klappa katten utan att bli attackerad. :D

Nja, 99% av alla burmor älskar barn och passar i barnfamiljer bättre än de flesta katter. Men tja, Megara har starka åsikter om barn (och vuxna) :D
 
Enda honan jag haft med "Megarahumör" var min Myra som omplacerades för 1,5 år sedan. Alla andra honkatter har varit allt från min första siames som alltid ville ligga i famnen och satte tassen i bröstet och skrek om jag skulle resa mig upp till nuvarande som springer runt fötterna och vill sova under täcket men är inte lika på. Ingen av dem har varit skarp, förutom Myran då.

Nu är hon en katt beskrivning :rofl:
 
Syrrans siameshona hon fick som barn sov i tvättkorgen på hennes kläder när hon i högstadiet var borta två veckor på praktik. Efter att syrran ramlade baklänges från en piskställning på gården, med katten i famnen, så satt katten i fönstret och titta ner på gården hela tiden syrran var på sjukan. Så vill du ha en barnkatt @Hedinn så rekommenderar jag siames. 😻
 
Det är absolut en aspekt jag behöver ta med i beräkningen, i och med ett litet barn. För min egen del spelar det väl mindre roll, men är väl en fördel om barnet kan klappa katten utan att bli attackerad. :D
Jag har en oriental. Brukar kalla honom för silkestass, för det finns inte på kartan att han skulle ta till varken klor eller tänder. Inga som helst problem ihop med litet barn. Fantastisk katt!

Huskatten Surtant däremot är tvärt om (och apropå diskussionen om honor, min förra huskatthona var lika mjuk och fin som orientalhanen)
 
Även jag skulle rekommendera att satsa på två katter om du har möjlighet till det. Vi underskattade lite grann hur mycket aktivering en ensam innekatt skulle behöva och har övervägt både en och tjugotvå gånger att skaffa en kompis till honom. Och då har vi ändå en sibirisk katt, som inte är känd som en överdrivet aktiv ras. Det funkar, men det är ganska jobbigt att få honom tillfreds ibland. Jämför jag med grannens katter, som alltså är två, är de betydligt mer lätthanterliga och verkar ha väldigt mycket glädje av varandra. Nu börjar vår katt bli lite äldre och lugna ner sig ett par hekton, men det var väldigt jobbigt där ett tag. Fast det är klart, är man vad vid att ha barn och hund är det kanske en piece of cake :p
 
Vad skulle ni säga är de främsta skillnaderna mellan siames, burma och abessinier?
Jag kan inget om siames eller burma men tycker vår abessinier är världens bästa😍
Hon är väldigt social och personlig. Aktiv och atletisk, men hon gör aldrig något ”dumt” och är aldrig jobbig. Mkt integritet, vill ha saker på sina villkor.

Jag skulle dock inte lämna henne regelbundet över natten, men är förmodligen lite löjlig där. Hon har inte lämnats ensam på natten en enda gång sen hon flyttade hit, jag inbillar mig att hon skulle bli jätteledsen och olycklig. Hon gillar liksom inte ens att jag är uppe sent, väntar otåligt på att jag ska gå och lägga mig så att vi kan ha kvällsgos🥰
 
De där med olika linjer och hur de kan få stort genomslag både vad gäller typ och humör är intressant. @Sassy vet mycket mer än jag.

Det är en av de stora fördelarna med raskatter att man vet vad man får både vad gäller temperament och kropp.

Ja, det är faktiskt väldigt intressant! Jag som ägt fler avelshanar än jag haft egna honor i avel tycker det är väldigt kul att se hur hanens temperament och egenheter kan kännas igen flera generationer senare, trots att han aldrig ens träffat sin egen avkomma. Faktiskt har många av de kullar jag haft varit mer lika sin pappa än sin mamma rent beteendemässigt. Väldigt roligt är det när man träffar barnbarnsbarn som har exakt samma sätt att göra någon speciell grej. :heart

Jag hade helt klart gjort noggrann research på båda sidor om jag skulle köpa kattunge igen. Ofta tycker jag att hankatterna glöms bort i sammanhanget, men att ha hankatter med en hög grundtrygghet och ett bra kattspråk är viktigt!

(Vill man ha två hypersociala katter som gärna gör allt med sina människor är även korat ett bra val. De brukar uppskatta att träna trick eller på andra sätt leka lekar där de faktiskt får interagera med sin människa.)
 
Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa?

Är egentligen hundmänniska, men som det ser ut nu kommer inte hund bli aktuellt på ett bra tag. Haft bondkatt en gång tidigare i livet, som lärde sig ”sitt” på några månader. :D

Men jag vill bidra till bra avel och ha lämplig innekatt då jag inte kommer bo så det är vettigt att ha katten ute (villaområde). Hus med inglasad altan, så tänker mig att man borde kunna näta in vissa fönster/dörrar där och öppna upp för lite ”utevistelse”?

Jag är lite småkär i siameser, men tycker väl inte det ”moderna”(?) utseendet med enorma öron som står rätt ut mot sidorna är så tilltalande och vet inte hur lätt det är att hitta siameser av mer ”äldre”(?) modell? Annars kanske det finns andra orientaler som är lämpligare?

Har begränsad kunskap om raser men uppskattar lättare/slankare typer och korthår framför långhår. Bra om det inte är en alltför aktiv ras eftersom den/de (har förstått att vissa raser vill vara minst två, t.ex siameser) är tänkta att bo inne. Men är inte heller ute efter en ”soffprydnad”.

Jobbar hemifrån, men åker iväg och jobbar på annan ort ca två dagar varannan vecka, är det något som funkar, att de då bara får tillsyn och mat ett par gånger de dagarna? Och finns det i så fall raser som klarar det bättre än andra, alt. att de då bör vara två? Är det inte lämpligt alls skaffar jag såklart inte katt så länge min jobbsituation ser ut så.

Så, vad finns det för raser som kan tänkas trivas med det livet och stämmer in på önskemålen? :)
Jag är ju mer än partisk men aby/somali är enligt mig perfekta. Kom hem till mig och träffa hydet så är du såld sen.
 
Jag håller med @Mineur två katter.
Eller en äldre omplacering.

Jag vurmar ju för katthemskatter. Två av mina tre är från katthem (Tuva och Maggan). Tuva var mer en omplacering, Maggan en skyggis från ett industriområde. Det finns ingen bättre känsla än när en skygg katt kommer och lägger sig på ens mage på natten :love:
 
Om du vill veta vad du får så kan det vara värt att titta på en vuxen katt, antingen en renrasig eller en från ett katthem. Då kan du veta från början om den kommer att trivas som innekatt och ensamkatt.

Min katt är född utomhus i det vilda och ÄLSKAR livet som slapp innekatt. Han har haft kattkompisar tidigare men beter sig exakt likadant utan kattkompis (kräver knappt mer aktivering 🤯).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 829
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 666
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp