Innekatt - lämpliga raser?

Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa?

Är egentligen hundmänniska, men som det ser ut nu kommer inte hund bli aktuellt på ett bra tag. Haft bondkatt en gång tidigare i livet, som lärde sig ”sitt” på några månader. :D

Men jag vill bidra till bra avel och ha lämplig innekatt då jag inte kommer bo så det är vettigt att ha katten ute (villaområde). Hus med inglasad altan, så tänker mig att man borde kunna näta in vissa fönster/dörrar där och öppna upp för lite ”utevistelse”?

Jag är lite småkär i siameser, men tycker väl inte det ”moderna”(?) utseendet med enorma öron som står rätt ut mot sidorna är så tilltalande och vet inte hur lätt det är att hitta siameser av mer ”äldre”(?) modell? Annars kanske det finns andra orientaler som är lämpligare?

Har begränsad kunskap om raser men uppskattar lättare/slankare typer och korthår framför långhår. Bra om det inte är en alltför aktiv ras eftersom den/de (har förstått att vissa raser vill vara minst två, t.ex siameser) är tänkta att bo inne. Men är inte heller ute efter en ”soffprydnad”.

Jobbar hemifrån, men åker iväg och jobbar på annan ort ca två dagar varannan vecka, är det något som funkar, att de då bara får tillsyn och mat ett par gånger de dagarna? Och finns det i så fall raser som klarar det bättre än andra, alt. att de då bör vara två? Är det inte lämpligt alls skaffar jag såklart inte katt så länge min jobbsituation ser ut så.

Så, vad finns det för raser som kan tänkas trivas med det livet och stämmer in på önskemålen? :)


Jag håller lojalt på mina britter som innekatter men lätt och slank kanske inte nödvändigtvis är ord jag hade valt för dem, de är mer åt minibjörn-hållet. :p

Oavsett vilken ras det blir så vill jag stötta @Kaching s förslag att titta på katthemmen/omplaceringsgrupper i närheten också. Det finns så många jättefina friska kissar som behöver nya hem, ofta både kattungar och äldre.
 
Jag håller lojalt på mina britter som innekatter men lätt och slank kanske inte nödvändigtvis är ord jag hade valt för dem, de är mer åt minibjörn-hållet. :p

Oavsett vilken ras det blir så vill jag stötta @Kaching s förslag att titta på katthemmen/omplaceringsgrupper i närheten också. Det finns så många jättefina friska kissar som behöver nya hem, ofta både kattungar och äldre.
Ja, britterna är väl inte fullt så lätta och slanka som jag föredrar dem, men kroppsformen/utseendet är ju trots allt sekundärt efter temperament om det skulle vara så att nån av de med mitt önskade utseende inte passar optimalt. :)

Katthem kommer jag absolut hålla utkik på när det är dags, har dock uppfattningen om att det är mest huskatter/bondkatter som jag tänker mig är mycket mer aktiva och mår bäst av att vara ute?
Verkar väl också vara mest av typen ”skygga och behöver tid”, vilket inte känns schysst mot katten att då ta in i ett härjigt småbarnshem. Men förstår ju att det inte enbart är såna. :)
 
Ja, britterna är väl inte fullt så lätta och slanka som jag föredrar dem, men kroppsformen/utseendet är ju trots allt sekundärt efter temperament om det skulle vara så att nån av de med mitt önskade utseende inte passar optimalt. :)

Katthem kommer jag absolut hålla utkik på när det är dags, har dock uppfattningen om att det är mest huskatter/bondkatter som jag tänker mig är mycket mer aktiva och mår bäst av att vara ute?
Verkar väl också vara mest av typen ”skygga och behöver tid”, vilket inte känns schysst mot katten att då ta in i ett härjigt småbarnshem. Men förstår ju att det inte enbart är såna. :)
Nej nej, det finns allt möjligt på katthem!
Min Maine coon är från katthem.
De kan förmedla katter som kommer från kärleksfulla hem, som av någon anledning inte kan ha kvar katten (ofta dödsbon).

Huskatter kan mycket väl vara innekatter. Jag har haft flera stycken, inga problem alls.
 
Både Megara och Nikita var omplaceringar och det största skälet var just att jag visste vad jag fick eftersom de var 'färdiga' och dessutom grundligt hälsotestade eftersom de skulle gå i avel. Jag visste också att de skulle trivas som ensamkatt, vara coola med att resa och hundvana. Och inte sprang och gömde sig i ett dygn när vi kom till ett nytt ställe.

Jag visste vad jag kunde vänta mig vad gäller Megara. Men jag älskar min lilla sura argbigga trots alla märken hon givit mig och sladdar/kablar hon tuggat upp och att mina telefonsamtal avbryts av ignorerade order att sluta bita på möblerna, sladdar och mig.

Att hon har minne som en dement guldfisk när hon är uppe på diskbänken och stjäl mat trots tillsägelse tio sekunder tidigare. Samtidigt som hon har minne som en jord elefanter vad gäller att hon någon gång har fått en räka från min sushi eller en liten bit kyckling från min tallrik.

😻
 
Både Megara och Nikita var omplaceringar och det största skälet var just att jag visste vad jag fick eftersom de var 'färdiga' och dessutom grundligt hälsotestade eftersom de skulle gå i avel. Jag visste också att de skulle trivas som ensamkatt, vara coola med att resa och hundvana. Och inte sprang och gömde sig i ett dygn när vi kom till ett nytt ställe.

Jag visste vad jag kunde vänta mig vad gäller Megara. Men jag älskar min lilla sura argbigga trots alla märken hon givit mig och sladdar/kablar hon tuggat upp och att mina telefonsamtal avbryts av ignorerade order att sluta bita på möblerna, sladdar och mig.

Att hon har minne som en dement guldfisk när hon är uppe på diskbänken och stjäl mat trots tillsägelse tio sekunder tidigare. Samtidigt som hon har minne som en jord elefanter vad gäller att hon någon gång har fått en räka från min sushi eller en liten bit kyckling från min tallrik.

😻
Ja och Kyra var ju vuxen omplacering från @cirkus
Passar mig perfekt med vuxen omplacering
 
Jag har Perser och Exotic, för mig de ultimata innekatterna eftersom de varken klättrar, hoppar, förstör eller har något intresse alls av att vara ute. Så himla snälla och rara katter, mer eller mindre pratsamma och väldigt lekfulla ❤️
Men de passar inte alls in på ts önskemål om elegant modell 😆
Annars är en långnäst Exotic en väldigt trevlig katt, en Paisley 🖤
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 829
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 666
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp