Innetäcke till arab med smala bogar

Molntuss

Trådstartare
Jag har aldrig lyckats hitta ett innetäcke som passar på min häst.
Både vintertäcken och regntäcken i storlek 125 sitter jättefint på honom, men innetäcken i samma storlek är alldeles för stora i bogen.

Sitter nu och letar efter ett nytt, men vågar inte beställa innan jag vet vilka täcken som brukar passa hästar med smala bogar.

Någon som har något bra tips?

Sv: Innetäcke till arab med smala bogar

Verkar bra, men de återförsäljare jag hittar har inte storlek 120. Tror du 125 funkar?

Skulle tro att det kan bli för stort. Min häst har 130 i amigo insultor, men minst 135 i andra märken etc. På henne är det mest längden som blir för kort på täcken iof.

Hm, okej.
Annars har jag funderat på ett bucas. Har du några erfarenheter om deras innetäcken?

Har haft ett bucasinnetäcke i fleece (lite "hårdare"/stadigare fleece), det funkade bra på dåvarande hästen (hon hade inte så breda bogar, hade 135 i andra täcken och det funkade även med bucas). En del får ju skav av bucas dock..

Ett rhino wug innetäcke kanske?

Köp från en travshop, märken som t.ex. Finn Tack eller JN passar hästar med smala bogar.

HW täcken är stora i storlekarna tycker jag, tex. alla mina är i 145 men mäter mer som 152cm så ett i 115 är nog inga problem att passa om du ville ha 120cm, speciellt om hästen är smal i bogen då blir det ju inget för stort där utan kanske perfekt.

Det var ju otur, jag hade ett Shires innetäcke i 120cm som jag haft til min fd. arab (nätt modell) som jag gav bort nyligen, annars kunde du ju fått det!
Det passade bra fast dock var det gammalt så kan hända att dom ändrat modell sedan dess såklart.

Annars såg jag faktiskt ett från Schockemöhle med fleecekant runt hela halsen och bogen som såg litet o bra ut framtill, jag funderade på att köpa det till min pålle som visserligen är stor, men smal, för jag har samma problem.
Men jag skulle nog satsa på Amigo från HW, dom funkar på min smala stora pålle och dessutom är dom jättebra i övrigt, ett av dom få jag kan ha som inte skaver och så är dom så lätta och trevliga och bra.

(svarar alla)

Tack för jättebra svar :)

Just nu lutar jag nog mest mot amigo, men lyckas inte hitta någon återförsäljare :p förmodligen en kombination av att jag är trött och allmänt dålig på att googla.

Någon som vet vart jag beställa ett?

Jag tycker många täcken är redigt stora i bogen oavsett om man går ner hel eller halvstorlekar. Jag har ett Event Basic och det är sjukt ställbart, både med snabbknäppen som går att korta och snörade bogveck som man kan mer öppna eller stängda.
Sen har jag ett täcke med en sjukt smart lösning, det är ovanför bogarna på vardera sida två plastspännen man kan spänna ihop för att "thighta" till det i bogen. Fastsytt i starka nylonband (typ som kryssgjordar eller spännen fram). Inte så svårt att göra och om man redan har täcken är det billigare att be någon som har maskin som tar stalltäcken (som ju är lättare än typ utetäcken) att sy på det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: sweep
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka