Innetäcken till små hästar?

evis

Trådstartare
Jag tycker allmänt att det brukar vara en djungel att försöka hitta ok innetäcken till hästar överhuvudtaget - nu ska jag försöka hitta ett innetäcke till liten russfölunge :crazy:

Ni som har mindre hästar (A och B-ponnyer), vad har ni för innetäcken? Var kan man hitta bra innetäcken (fleece/ull - allt som är bra för att snabbt "dra ur väta") på nätet?

Sv: Innetäcken till små hästar?

jag kan inte svara på din fråga tyvärr, men jag är nyfiken på varför ett föl (och ett russ är väl rätt tåligt?) behöver innetäcke?

FeatherCloud skrev:
jag kan inte svara på din fråga tyvärr, men jag är nyfiken på varför ett föl (och ett russ är väl rätt tåligt?) behöver innetäcke?
Jag undrar samma sak? :)

För att snabba på torkningen av en blöt päls och därmed hindra förkylning osv.?
Bara en gissning.

Jag förstår undran :D
- det låter bakvänt men fjölungen har alldeles för bra päls!

Han har tjock ullig vinterpäls och det är super så länge han är ute - snön lägger sej ovanpå och han är torr och varm inpå kroppen.

Kruxet är när han kommer in och står inne om nätterna där det är varmare, då blir han dyngsur i all sin praktpäls och hinner aldrig torka, när man då ska ha ut honom på morgonen så är han genomsur intill huden där pälsen är som tjockast. Vet ej riktigt varför han inte hinner torka - pälsen är väl för "lång" så hans kroppsvärme inte når ut eller något sånt :eek:

Ett innetäcke som fleece eller ull tänker jag skulle se till så att han torkar upp om nätterna istället för att bara bli ännu blötare.

Den som har shettisar kanske förstår mitt problem - den här "shettispälsen" är jättebra så länge de är ute, men när de kommer in och står stilla i värmen så blir de verkligen dyngsura.

men ett fleecetäcke är väl inte allt för svårt att sy själv? (tänker på den andra tråden om det här på utrustning...)

då är jag med :)
kompisen har en islandshäst med liknande päls, dock är hans så tjock att vätan aldrig riktigt kommer igenom pälsen, (står inne på nätterna,) iallafall är det så jag märkt det..
kanske beror lite på häst o päls iofs?

kan tyvärr fortfarande inte svara på din fråga.. men kanske sy ett täcke själv?

*lånar knapp*

Jag hittade egentligen svar på min egen fråga - Exklusiv förstås. Där kan man ju måttbeställa också. Jag skulle dock vilja haft vinröda grejer till honom *larvig* och några vinröda ulltäcken fanns inte på Exklusivs sida.
Har hellre ull nu - dels för att det är billigare och dels för att det måste vara ganska slittåligt. Fleece går ju så lätt sönder och blir så lätt skitigt och spånigt.

Jag kan inte ens sy en gympapåse så jag tänker inte ge mej på att sy ett helt täcke själv :p.
Ponnyprakt har kanske söta grejer men inget som jag skulle vilja ha på mina hästar ;)

Nu kan du ju inte sy men.. jag har köpt en fleece filt på Rusta (29:-) och tänkte göra ett täcke som man trär över huvudet = inga bogspännen behövs :)

Går det inte att ha det kallare i stallet så att hästen slipper svettas? Det måste ju vara obehagligt för honom.

jag köpt ett jättesött lila fleecetäcke till min shetlandsponny från willab för 300 kr eller nåt sånt på ekohallen :) sen har jag köpt fleece på börjes när de sålt ut, då kostade de bara 99 spänn :)

Han svettas inte, vet inte varifrån du fått det?
Han blir kall och blöt.

jag har suttit och grunnat på precis samma problem!

Har du kollat på närmsta travshop? (på umåker borde väl bli närmast för dej?) bland ponnytravgrejerna borde det ju finnas småå täcken! :idea:

H**ks nya täcke då?
Äppelgrönt i storlek 85, 95 och 105.

Hööks är fruktansvärt fult!

Emmahpemma - jag ska kika på travshopen nästa gång jag är på trav, men det händer int eså ofta :p (borde hända mer ofta)!

Vilken storlek har du på utetäcket till John Travolta? :)

Tänkte bara påpeka att tänkt på att fölisen ska lära sig att klara sig, "överleva". Det är inte en alldeles lysande ide att tänka dem då.´Men det är bara min åsikt som inte har all bakgrundsfakta angående ditt föl.

Läser du alla hennes inlägg så borde det väl vara enkelt att förstå varför hon ska ha ett täcke till hästen på natten.

Det är väl bara vilda hästar som behöver känna till begreppet "överleva"?
Detta är ingen vildhäst.
Tama husdjur lever, och har sina ägare som tar ansvar över dom, viss skillnad, anser jag.
Att låta sin häst stå blöt under natten är väl ändå inget man vill göra frivilligt om man har något förstånd?

Senast ändrad av en moderator:

Woho, nån som har samma problem som jag ;) :p Jag vill nämligen också ha vinröda täcken till mitt lilla russ :) Just nu har jag ett vinrött ulltäcke från horze, men det fick vi sy in...så dte sitter inte jättebra..men det funkar! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 201
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka