Inre trygghet, mentalt stabil? (långt)

nowa

Trådstartare
En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar sidan om men inte i samma hage, lösdrift. Inga trauman, var juvelen på gården men ingen som handtera honom. Visst klapp o kel men ingen fostran, inga krav utan som sagt, bara vacker o titta på.

I dödsbo säljs hästen o hamnar hos mig (för att göra en snabbverison av historien)

Hysterisk kille anlände på sommaren. Fick sällskap i hagen (kastrerad). Detta har vi tränat med honom fram tills idag: Kan cykla med honom springer fint sidan om, arbeta rundkorall, kan kommando som skritt/trav/galopp/komma på inkallning/stå stilla på kommando. Tränsvan, sele van, gå som handhäst, börja vänja vid sadel, hänga/sitta upp, ridas på som handhäst i rundkorall. Ungefär i stora drag.

Snäll, har ett hjärta av guld, vill inget ont

Nu till "problemet"

Han vill inte släppa kontrollen, är min upplevelse. Tänker att han själv har fått styra sin värld så länge, så att släppa all kontroll till människan verkar för han vara otroligt svårt.
Hur kan man lättast gå till väga för att lära honom att släppa kontrollen?

Var på en sk miljöträningskurs, det gjorde honom bara mer osäker och i efterhand var det kanske fel att ta med honom alt att inga övningar fortsatte tills han "gett sig". Visst han stod still men med högt huvud o ögon stora som rymdfarkoster. Där avslutade kursledaren övningen (kändes inte bra) Nu är han då även rädd för saker ovanifrån som han itne var innan, illa..

Vi har även hemma utsatt han för ljud o rörelse som han tycker är obehagligt. Det sluta med att hästen blev introvert, står o gapar/vrider käkarna =stress o ögonen är "döda"=inte närvarande.

Men summan av det hela. När man arbetar honom kan han släppa taget om kontrollen en liten stund, sen plockar han det snabbt tillbaka. Försöker vara snabb att fånga tillbaka stunden, men hinner inte alltid.

Han är otroligt känslig för svaga/veka människor speciellt kvinnor (han är endast handterad av män i sitt liv) men accepterar mig så gott han nu kan på så långt vi kommit på mindre än ett år.

Det jag gjorde senast som kändes som lyckat, efter misslyckanden, var att ta med han som handhäst en lång runda, fick springa av sig o njuta i vackra vädret, bakom vår gård finns lite grästuvor som tittat upp ur snön. Ställde min trygga häst sidan om killen, hängde på honom några gånger under tiden han åt, gränsla honom men låg ner över manken, rörde mig o klängde runt halsen o "störde" honom för att se reaktion, han acceptera. fortsatte så i 30 min då han efter mycket övervägande vågade gå några steg o fortsätta äta, visst han var avvaktande men efter lång övervägande från hans sida acceptera han mig där..

Men idag, var det tillbaka i självständighetens spår..
Dom här rycken, rädslan som nästan spårar ur då han är helt ärligt rädd. hans värld har varit en o samma hage, nu åker han transport, världen förändras, tränas, ska acceptera att stå still etc etc
Alla övningar görs om o om o om o om igen..
Han har otroligt lätt för att lära sig, så han är inte introvert på den linjen.

Finns här några bra tips för att nå honom mentalt? Att få han att släppa kontrollen? Eller är det för stort krav än, mindre än ett år har gått? Är medveten om att det tar lång tid..

Så ni med erfarenhet av lite "udda" hästar, berätta hur ni gjort för att fånga den mentala biten o skapa inre trygghet

Ps, vi har alltid den trygga hästen med vid nya inlärningar, han är en stor stöttepelare för killen
 
Sv: Inre trygghet, mentalt stabil? (långt)

Min färsta tanke är att det hänt VÄLDIGT mycket i hästens liv på väldigt kort tid, och hästen var dessutom redan rätt vuxen. Har hästen haft några viloperioder under denna tiden? Hur långa och hur ofta? Hur ofta aktiveras han?
 
Sv: Inre trygghet, mentalt stabil? (långt)

Tänker på samma sak det känns som "information overload". Kanske bara låta honom ta det lugnt och träna på det han kan så han blir trygg.

Trygg med dig blir han den dagen han litar på dig.
 
Sv: Inre trygghet, mentalt stabil? (långt)

(svarar er båda)

Han är aktiv ca 3-4 dagar i veckan, lör-sönd o 1-2 dagar/mitt i veckan. Tiden är svår att uppskatta, då målet är att han ska va lugn, trygg o det ska kännas kul.

Kan aboslut hålla med om mkt input för honom, utan tvekan. Det är svårt, då man i ena ändan tänker unghäst, i andra ändan glömmer man det för han är coolare än en unghäst o redan har en fast, stadig personlighet. Det är något klurigare att övertyga han om att jag vill göra något med honom, man får lirka lite mer än en unghäst (är min upplevelse iaf)

Han vila hela dec, arbeta bara några strödagar i januari så hela januari va mest vila, lika så halva februari. Halva feb o nu mars tillbaka igen i träning

Skriver "försöker" (då man oftare misslyckas än lyckas, männskliga faktorn) gå tillbaka till det han känner till i avslutning till varje träningstillfälle och det har känts ok många gånger, men vid nästa tillfälle är han skeptisk igen.

Jag ska aboslut fundera mer över att inte ta in nya moment utan arbeta på det vi redan gjort, för en tid framöver. Ska även granska min egen roll och vad jag visar för del av min personlighet, en självscanning är nog på sin plats.

Jag skulle gärna vilja höra någon som har gjort något liknande, satt igång en äldre häst från inget, hur har det gått? vilka bakslag? vad bör man tänka på? hur ser resultatet ut idag, lyckat, misslyckat eller någonstan mitt emellan?
 
Sv: Inre trygghet, mentalt stabil? (långt)

Spontant tänker jag att bara jobba med en sak åt gången. Får en känsla av att det är mycket olika saker som händer på samma gång. Först ska det ridas, sen ska det iväg på miljöträning, sen ska det dittan och dattan. Skulle tipsa om att bromsa tempot lite och jobba lugnt och metodiskt med en sak åt gången. När man försöker lära en häst flera saker samtidigt kan de lätt bli lite förvirrade och kollra till det lite. En del hästar fixar ett högt tempo i inlärningen, andra gör det inte, och det låter inte som att detta är en häst som går att rusha sas.
 
Sv: Inre trygghet, mentalt stabil? (långt)

Lite OT men - är det den kolsvarta nordishingsten som annonserades ut på blocket i somras?
Isåfall var jag spekulant på honom då, men bodde för långt bort enligt ägaren. :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 322
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 480
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp