Inridning/unghästträning

Koltinna

Trådstartare
Hur gör ni när det är dags för era unghästar att ridas in?
Rider ni in själva? Eller skickar ni iväg dom?
Både och kanske?

Berätta gärna.

Sv: Inridning/unghästträning

Jag har ridit en en häst själv och det var ett arabsto:)
Gick riktigt bra faktiskt.

Men när jag ska rida in en utav mina uppfödningar om det blir så
i framtiden, islandshäst så kommer jag nog göra grunden själv, alltså sadeltämja,vänja vid träns och sitta in, lära tygel och skänkel men sedan lämna iväg för att inte chabbla till gångarterna tror jag.

Det återstår att se hur mkt jag lärt mig tills dess.;)

Jag rider in mina egna då får man dem som man själv vill :) Men jag rider ju även in andras hästar och vet att det bästa för en del är att lämna bort sina hästar på inridning, har man inte tid, inte fysiska förutsättningar, kunskap eller tålamodet nog så är det bäst att låta någon annan göra det, eller åtminstonde ta hjälp av någon. Svårt det där men jag skulle inte lita tillräckligt på någon annat att göra det, blir nått galet när jag gör det själv så kan jag inte skylla på någon annan :p Jag köper ju bara galna hästar så jag vill ge dem tiden lämnar man dem på träning är ju tid pengar och då kanske man inte skulle tänka på samma sätt :angel:

Jag gör grunderna själv.. sitter på dom.. lär dom skritta, stanna, trava och galoppera..Resterande skickar jag iväg för att få inlärt...

Nu har ju jag bara haft en islänning om 5 år är jag förmodligen bättre än idag så vem vet kanske gör allt själv i framtiden=)

Jag rider in och utbildar mina hästar själv! Skickade en gång iväg ett sto för inridning till en välrekomenderad hyfsat känd ryttare och fick tillbaka en häst som vart livrädd för att man skulle röra hennes huvud, hon var hård som sten i munnen och töltade inte ett steg:confused::mad: Fick lägga massor med jobb på att få "tillbaka" henne som hon var innan hon åkte och än idag kan hon få fullständig panik när man tar henne på huvudet! Så av den erfarenheten skulle jag inte våga skicka iväg någon av mina hästar men jag har vänner som gör det och dom har aldrig råkat ut för något trist resultat så jag hade väl otur!!:(

Jag har bara haft en unghäst ännu, men hoppas på fler i framtiden! Det är väldigt roligt att få rida in en häst själv o följa med i utvecklingen. Man har bara sig själv att skylla men i gengäld kan man ta åt sig äran om det går bra!

Jag red in min tös själv, hon var så enkel så det bara rullade på trots att jag egentligen ville skicka iväg henne. Hade t.o.m. bokat en tränare för att ta itu med det som kommer efter ryttarvänjning men hon schabblade till det med stallplats så två dagar innan fick jag besked att det inte skulle gå. Då fortsatte jag själv trots att jag egentligen inte visste exakt hur. Började rida för tränare en gång/månad och det gav mycket! Vi har fortsatt att rida för tränare minst 1gng/mån, flera olika tränare och nu två år senare så har vi lärt oss massor ihop! Jag tror det bygger starka band mellan häst/människa att anta utmaningar ihop!

Jag tycker absolut att man skall försöka själv även om man är "osäker" på förfarandet (får inte va osäker med hästen dock!). Att åka på ridlektioner under inridningen är dock nyttigt så man får med allt man bör ha med.

Jag skickade däremot iväg på töltsättning en månad då jag kände det var min kunskap övermäktigt. Då red jag oxå ett par lektioner under träningsmånaden och även efter för att jag skulle lära mig oxå! Men jag hade inte töltat på ett par tre år då, och visste inte exakt vad jag letade efter. Nu i skrivande stund så töltsätter jag min gamla vallack och det känner jag mig mycket tryggare i nu när jag töltat i över ett år på unghästen.

Jag rider in en häst när den är mogen.. varierar alltifårn 3½-4½..
Jorunn red jag in som 4½ åring och tog det extremt lugnt första året med 80% skrittarbete lulla runt ute i skog och mark..
Det är nästan från detta året som hon börjar med att gå lite hårdare=)

Jag är emot snabb inridning att från sitta på sin häst för första gången till 3 månader senare kan de gå i form och tölta i någesånär form....

Jag vill skynda långsamt.. hästen kan leva upp till 30 år om man har tur så varför skynda på med inridningen och riskera en söndersliten häst?

Jag har ridit in och tränat min häst själv, han är nu tio år.
Förra söndagen kom hans treåriga lillebror hem från hingstbetet. Just nu jobbar vi på att bli hämtad i hagen och att få på sig grimman, innan vintern kommer ska han förhoppningsvis ha lärt sig att ha sadel, träns, longeras och tömköras. Om allt går riktigt bra och han känns redo så sitter jag på honom innan han får gå på vila för vintern, innan inridningen sätter igång på riktigt till våren! Det ska bli roligt och jämnföra vilka likheter/skillnader han, hans storebror och hans mor har!

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid... 2
Svar
21
· Visningar
1 904
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 552
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Ninnurur
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S