Inridning ?

P

pomme

Hej jag har köpt ett pampigt tinker sto på fem år, som jag nu tänkte börja rida in. Hon har bara varit i Sverige några dagar. Igår la jag på henne sadel och träns och var berädd på lite motstånd men hon lyfte inte engång på huvudet. Försökte longera henne med sadel men det blev mest lufs. Nu undrar jag om hennes lugn är följder av en lång transport och många miljöbyten på vägen. Är det för tidigt att börja jobba med henne eller ska jag bara hoppa upp och se om hon är lika lugn då. Har någon några bra inridnings tips på hur jag kan göra det så skonsamt som möjligt för henne ? Hon funkar bra på marken är helt orädd, luffsar snält med överallt och kan rygga utan problem. Tinker är ju en lugn ras men jag tycker hon verkar lite för lugn.
Tacksam för svar ! :confused:
 
Varför så bråttom? Låt hästen få landa!
Du vill väl att hon ska ha ett långvarigt förtroende för dig som ska byggas upp rejält? Varför då kräva saker av henne omgående? Låt henne vara i ett par veckor, och kolla av henne varje dag, men kräv inte ett dugg av henne förrän den dag hon söker din kontakt, och visar sig vara beredd!
 
Håller med C L.

Låt hästen vänja sig med omgivningarna och dig.
Om du "stressar" fram resultat eller kräver jobb redan nu, så kan du få igen det senare. :(

Skynda långsamt är något som verkligen gäller för hästar.

Lycka till med världens härligaste ras. :bump:
 
Som de andra säger, sakta ner!

Låt henne ha semester fram till iaf efter nyår. Klappa, prata, promenera etc och skippa ridningen tills ni känner varandra och hon har haft en ärlig chans att landa och komma till ro.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 150
Senast: Woffe
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 505
Senast: Lisa2014
·
Western Så. Nu är det dags. Red min pålla från grunden (har haft ett tinker/varmblodssto) i ca 5 år, hon var i stort sett bara insutten när jag...
Svar
14
· Visningar
1 756
Senast: Scata
·
Träning Nu har jag alltså precis börjat rida in min 7åring. Jag har aldrig ridit in en "vuxen" orörd häst förut, så jag vill höra med er som är...
Svar
14
· Visningar
2 418
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp