• Träning
  • Trådstartare Trådstartare MischaMir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 532
M

MischaMir

När tycker ni det är dags att börja rida in en häst? Jag har ett sto på 2 år och 4 månader och vi har inte börjat träna med träns eller sadel ännu. Vi har tränat NH med henne och varit iväg på någon tävling inom detta. Ni kanske t o m har tips om någon inridare/tränare i småland, blekinge eller skåneområdet?
ok, ha det! :bow:

Sv: Inridning

en del sitter in sina hästar nu och börjar sen till våren igen. en del väntar längre, du får ju se till hur din häst är utvecklad och så.

Titta på hästen och se hur den är utvecklad
Vi börjar inte rida hästarna förrens dom är bortåt 4 år
Markträning och sådant kan du börja med tidigare

jag hade nog kört markarbete typ ett år till, sen så kan man börja vänja henne vid träns, sadel etc närsom. men jag tycker verkligen du ska rida in den själv, har du ledarskapet över hästen så äre bara å tuta o köra =)

Det beror väl lite på ras och hur utvecklad hästen är.. Vissa rider in sina hästar vid 2,5-3 års ålder.. Andra väntar ännu längre..

Själv red jag in min häst Nån gång efter hon blivit 3 år.. Men jag tog det lugnt det första året.. Mest skritt och nån trav.. Lära henne skänklar och andra hjälper.. Red inga längre stunder..

Sen med sadel och träns kan du nog börja med rätt tidigt.. Jag började lägga saker på min hästs rygg då jag köpte henne vid 2 års ålder.. Så att när et va dags för sadeln skulle det inte vara nån stor sak alls i världen..
(Och det blev det inte heller).. Inte heller vid inridningen..

Det beror på hästen, och på vilken inriktning på ridningen du tar.

Jag rider AR och kommer inte att börja ens med longering föränn min häst är Minst 3,5 år. Är han fortfarande spe då kommer jag och vänta med inridningen tills han växt i rocken.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 076
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
502
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka