Mia_R
Trådstartare
Såg en väldigt stressad och spänd häst tömköras nyligen. Den pinnade på snabbt, snabbt, snabbt i både traven och galoppen utan en chans att få söka sig framåt-neråt pga hård inspänning och gramankopplade tömmar. Den gick upp på bakbenen några gånger och stod och hoppade vid sargen och jag har full förståelse.
Jag hade händerna fulla med min egen häst som blev jättestressad av det andra ekipaget, så jag försökte hela tiden prata henne lugn så hon kunde slappna av och jobba istället.
Jag har ända sedan dess stört mig på vad som hände och när jag pratade min min sambo om det fick jag värsta chocken. Han hade hört några kommentera vilket tålamod tjejen hade med hästen och hur jobbigt den är, trots att den bara är fyra år!
Blir en häst lättare och trevligare att hantera om man spänner in den så den går i en fixerad form utan chans att använda rygg och bakdel? Har jag missat någonting här? Jag som vill att min häst ska bära sig själv, kunna söka sig framåt - neråt och gå avspänt även om hon jobbar. Jag vill inte att hon ska gå med hopdragen hals i en hög form med dålig bärighet och pinnande ben. Är det någon ny filosofi hur man hanterar fyraåringar? 
Jag har aldrig sett dem tidigare så jag vet inte hur det brukar se ut eller om hästen verkligen är så "svår". Min egen erfarenhet är att om hästar beter sig så här beror det på den som håller i tömmarna/tyglarna oavsett vad det är för häst...
Jag har ända sedan dess stört mig på vad som hände och när jag pratade min min sambo om det fick jag värsta chocken. Han hade hört några kommentera vilket tålamod tjejen hade med hästen och hur jobbigt den är, trots att den bara är fyra år!
Jag har aldrig sett dem tidigare så jag vet inte hur det brukar se ut eller om hästen verkligen är så "svår". Min egen erfarenhet är att om hästar beter sig så här beror det på den som håller i tömmarna/tyglarna oavsett vad det är för häst...