Bukefalos 28 år!

Inspirera mig, kakel & klinker i badrum?

MM

Trådstartare
Nu äntligen börjar det bli dags att sätta fart med det sist i badrummet, vilket betyder att vi (jag :p Är jag nöjd är han nöjd ;) ) måste välja färg på kakel och klinker.
Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha mer än att det ska vara ljust, inte gå i beige utan mer i vitt/grått.
Frågan är om man vill ha stora plattor eller små? Mosaik? Glitter eller marmormönster eller bara vanlig grå, glansig vit?
Vi vill gärna ha det klassiskt tidlöst och vara glada och nöjda med badrummet i 15 år men ändå inte tråkigt.

Vad har ni andra? Något ni ångrat och något ni är riktigt nöjda med val av färg och storlek av plattor m.m?
Och ja. Golvvärme finns och är redan lagd och golvet gjutet. Och nej, vi vill inte ha våtrumstapet/matta utan just kakel och klinker.

Tar gärna emot lite bildinspiration om ni har ork och lust och lite andras tankar så vi inte fastar i våra egna bara utan ser fler möjligheter innan vi kör igång :)
 
Jag hade ungefär samma krav som du när jag renoverade mitt badrum i höstas. Det slutade med vanligt standardkakel i vitt 15*15 blanka, satt i halvförband med antracitfog. På golvet Höganäs Grynna hexagon 10*10 mörkgrå. Slänger in en bild (med dålig kvalitet...) även fast själva golvet inte syns jättebra. Men googla så kommer fina bilder upp! Det är matt vilket förvisso gör att smuts syns väldigt lätt men jag är hur nöjd som helst!

v478d5.png
 
Åh vad kul, jag har jobbat i kakelbutik :D

Lite generella tips:
  • Välj max 15x15-plattor till golvet, dels för fallet till duschen men dels också för att det kan bli halt med större plattor. Vill ni verkligen ha större plattor på golvet finns det serier där man kan kombinera stora plattor med mindre plattor (mosaik) i duschen, alternativt välja en väggbrunn
  • Välj ingen natursten eller betong (typ Marrakech), det kräver mycket skötsel!
  • Helsvart klinker på golvet kan vara knivigt att hålla rent
  • Fogfärgen är jätteviktig! Den kan ändra en plattas utseende helt
Vill man ha något som "alla" gillar så är det helt klart vita väggar med grått/stengolv som gäller. Sedan kan det ju se väldigt olika beroende på vilka slags badrumsmöbler och inredning man väljer i övrigt!

Här kommer lite inspirationsbilder på badrum som de flesta gillar:

482780-badrum.jpg

behrer-partners-birkastan.jpg

2016-03-18-1756_56ec3336e087c30220abda9c.jpg

badrum1-1080x420_55d099dc2a6b2270a32cf319.png


Hexagoner är snyggt om man vill ha något lite annorlunda:
aaa.jpg


Om det är ett större badrum är det snyggt att täcka en eller en del av väggarna med en mosaik eller sten :)
b4791248dc560be34619e7d982118913.jpg


Ber om ursäkt för bildbomb, haha! Och just det, glöm inte att fråga om provplattor när ni är i butiken så kan ni se hur de ser ut i ert ljus hemma :)
 
15*30 vit (fasade eller ej efter smak) på väggen, vit fog (bild två ovan) och antingen svart/vitt klassiskt golv eller något i stil med nedan

701413-01_2.png


Jag hade alltså valt samma kakel på väggen, men med vita fogar.
 
Tack så jättemycket för alla tips! :)

Jag gjorde en liten ritning som icke är enligt någon skala :p men ni ser formen på badrummet iaf och hur allt blir placerat.
Tvättstuga och badkar har vi i källaren så det är inget att tänka på.
Fönstret är ett fullstort fönster men sådär så man inte ser in. Just nu kommer jag för allt i världen inte på vad det heter...
Vi tänkte ha glasdörrar att stänga för när man duschar som man kan dra inåt duschen sen när den inte används.
Mittemot handfatet är tanken en handduktork och mellan handfat och toa ska det stå någon form av skåp.
Totalt är det ca 5-6 kvm. Fönstret i sig gör ju att det blir ljust så på så vis kan vi välja tex ett mörkare golv utan att oroa oss för att få ett mörkt badrum.

Screenshot_2017-03-27-20-51-09_zps16ziflj3.png
 
Nu äntligen börjar det bli dags att sätta fart med det sist i badrummet, vilket betyder att vi (jag :p Är jag nöjd är han nöjd ;) ) måste välja färg på kakel och klinker.
Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha mer än att det ska vara ljust, inte gå i beige utan mer i vitt/grått.
Frågan är om man vill ha stora plattor eller små? Mosaik? Glitter eller marmormönster eller bara vanlig grå, glansig vit?
Vi vill gärna ha det klassiskt tidlöst och vara glada och nöjda med badrummet i 15 år men ändå inte tråkigt.

Vad har ni andra? Något ni ångrat och något ni är riktigt nöjda med val av färg och storlek av plattor m.m?
Och ja. Golvvärme finns och är redan lagd och golvet gjutet. Och nej, vi vill inte ha våtrumstapet/matta utan just kakel och klinker.

Tar gärna emot lite bildinspiration om ni har ork och lust och lite andras tankar så vi inte fastar i våra egna bara utan ser fler möjligheter innan vi kör igång :)

Det mesta är väl en smaksak, men något som jag vill avråda ifrån är stora kakelplattor om man har ett hus som rör sig. Vi har själva varit med om det - kaklet spricker.

Vi var mycket nöjda med vårt förra badrum. Vi hade vitt enkelt kakel 15x15 cm med lite mörkare fog. Helst hade vi velat ha dem satta i murarförband med minimal fog, men vår usla plattsättare tyckte att det var för komplicerat. Golvet hade vi i klassiskt svart och vitt lagt i schackrutor. Det enklaste är oftast det finaste tycker jag.
 
Hexagoner är så snyggt! Jag tror vi ska köra det i stora badrummet :) På den lilla toan är jag sugen på Marrakech, vad är det som gör det svårt att rengöra? @Idas
 
Tack så jättemycket för alla tips! :)

Jag gjorde en liten ritning som icke är enligt någon skala :p men ni ser formen på badrummet iaf och hur allt blir placerat.
Tvättstuga och badkar har vi i källaren så det är inget att tänka på.
Fönstret är ett fullstort fönster men sådär så man inte ser in. Just nu kommer jag för allt i världen inte på vad det heter...
Vi tänkte ha glasdörrar att stänga för när man duschar som man kan dra inåt duschen sen när den inte används.
Mittemot handfatet är tanken en handduktork och mellan handfat och toa ska det stå någon form av skåp.
Totalt är det ca 5-6 kvm. Fönstret i sig gör ju att det blir ljust så på så vis kan vi välja tex ett mörkare golv utan att oroa oss för att få ett mörkt badrum.

Screenshot_2017-03-27-20-51-09_zps16ziflj3.png

Nu vet jag inte vad det är för skala på ritningen, men tänk på att sätta handdukstorken så du kommer åt den från duschen så slipper man kliva ut ur duschen blöt och gå över halva rummet efter handduken :)
 
Hexagoner är så snyggt! Jag tror vi ska köra det i stora badrummet :) På den lilla toan är jag sugen på Marrakech, vad är det som gör det svårt att rengöra? @Idas
Inte att rengöra, men det kräver att man vet vad man sysslar med när golvet läggs samt att det måste impregneras/behandlas med jämna mellanrum för att inte bli missfärgat eller fläckigt! Man kan inte heller använda rengöringsmedel (typ Ajax) utan det är såpa som gäller. Ska det vara i ett utrymme som inte har dusch är det såklart mycket lättare då det inte är så mycket vatten inblandat :)

Här finns lite skötseltips att läsa:
http://marrakechdesign.se/tipsinforlaggning.html
http://www.apotekarns.com/skotselrad-keramik/

Men det finns snygga, mönstrade plattor i granitkeramik och annan "vanlig" klinker också! :)
80ad4a62-5b7c-4319-932a-cd6990cc6fe5.jpg

1196060110_product_3.jpg

16465180296.jpg


En annan viktig grej är att de här mönstermixarna kommer just mixat, och det kan vara smart att hålla ett öga på hur hantverkaren lägger plattorna, eller att lägga ut dem som man vill ha dem innan. Om man inte litar fullt ut på hantverkarens estetiska öga såklart :D
 
Inte att rengöra, men det kräver att man vet vad man sysslar med när golvet läggs samt att det måste impregneras/behandlas med jämna mellanrum för att inte bli missfärgat eller fläckigt! Man kan inte heller använda rengöringsmedel (typ Ajax) utan det är såpa som gäller. Ska det vara i ett utrymme som inte har dusch är det såklart mycket lättare då det inte är så mycket vatten inblandat :)

Här finns lite skötseltips att läsa:
http://marrakechdesign.se/tipsinforlaggning.html
http://www.apotekarns.com/skotselrad-keramik/

Men det finns snygga, mönstrade plattor i granitkeramik och annan "vanlig" klinker också! :)
80ad4a62-5b7c-4319-932a-cd6990cc6fe5.jpg

1196060110_product_3.jpg

16465180296.jpg


En annan viktig grej är att de här mönstermixarna kommer just mixat, och det kan vara smart att hålla ett öga på hur hantverkaren lägger plattorna, eller att lägga ut dem som man vill ha dem innan. Om man inte litar fullt ut på hantverkarens estetiska öga såklart :D

Åh, men då borde granitkeramik eller vanlig klinker funka för oss :D Jag vill bara åt utseendet :angel:
Smart tips om att lägga ut det först :up: Vi har ju en minitoa på ca 2,5kvm, jag tänker att det kunde vara kul att piffa upp den med något kul golv :)
 
Men åh typiskt att marrakechkakel ska vara med massa underhåll. Jag har ju hittat bestämt mig för en som givetvis inte har någon motsvarighet i vanligt kakel. :(
 
Här är några bilder från våra badrum. Heter Tornhusloppis på Insta, där finns fler bilder. Vi har oglaserade klinkers och impregnerar dem då och då med såpa. Funkar ok att blanda linoljesåpa i sprayflaska blandat med vatten. Men visst har det blivit några fläckar...

http://www.imgrum.org/media/1390566566529398825_3566855454

http://www.imgrum.org/media/1390191105781689007_3566855454

http://www.imgrum.org/media/1368401056215975262_3566855454

http://www.imgrum.org/media/1367482725887833427_3566855454

http://www.imgrum.org/media/1361895963333403900_3566855454
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 355
Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 255
Senast: Scata
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: jerseyko
·
Hemmet Tanken är att vi i framtiden ska renovera vårat badrum helt,dvs ut med det gamla så det blir soprent,sen kakel/klinkers,nytt porslin...
Svar
5
· Visningar
14 750
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp