Bukefalos 28 år!

Intessant fel i Flyinges info

Trix

Trådstartare
En missuppfattning från Flyinges sida gör att det står fel både i hingstkatalogen och på hemsidan när det gäller avgifterna på länk borttagen av moderatorPå Flyinges sida står: "Avgifter exkl moms: Språngavgift: 1 000 Euro. Om stoet ej blir dräktigt får man betäcka igen utan extra kostnad under 2012.
TAI (FAI)"

När jag gick in på hans egen länk borttagen av moderator så står det :" Fee: €. 1000,-
Grafenstolz is sold with live foal guarantee, except in Australia, New Zealand, USA and Canada, where we sell doses via our agents listed below"

När jag tog kontakt med hingsthållaren för att fråga om hingstens lynne och om det var speciella regler bara för oss i Sverige, blev han förfärad, svarade nej och slängde genast iväg ett mail till Flyinge.

Jag blev senare uppringd av avelschefen som sade att det hela hade blivit ett missförstånd och att det var för sent att ändra i hingstkatalogen eftersom den gått till tryckning, men att det skulle ändras på hemsidan.

Det är ju skillnad på att få en betäckning till inom samma betäckningssäsong och att få "levande föl"-garanti (48h).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Nu är det ändra på hemsidan :)

"Avgifter exkl moms: Obs! Endast levandefölavgift: 1 000 Euro.
TAI (FAI) "
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Mycket intressant!

Tack för att du tagit dig tid att kolla upp! Kanske kommer vi båda att vänta Grafenstolzföl om ett år;)
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Det borde ju inte vara så svårt att fixa, skicka med en liten lapp med katalogen där det står om felet. Så gör det ju alltid med t ex manualer när de ska lägga till något :)
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Nu är det ändra på hemsidan :)

"Avgifter exkl moms: Obs! Endast levandefölavgift: 1 000 Euro.
TAI (FAI) "

Jag undrar om inte Flyinge och Ken Rehill har snurrat till det, hittade på en annan av hans hingstsidor ( detta stod inte på den sida där Grafenstolz presenteras)

"Breeding conditions:

All of our stallions are sold with live foal guarantee unless stated otherwise. This means that your foal must be viable, standing and nursing at 48 hours, or we continue to send you semen."
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Jag undrar om inte Flyinge och Ken Rehill har snurrat till det, hittade på en annan av hans hingstsidor ( detta stod inte på den sida där Grafenstolz presenteras)

"Breeding conditions:

All of our stallions are sold with live foal guarantee unless stated otherwise. This means that your foal must be viable, standing and nursing at 48 hours, or we continue to send you semen."

Jo, det stämmer titta på t ex Jaguar Mail och Quite Easy (står dock fel ägare) hos Ken Rehill.
Där står också "live foal guarantee"

De sa ju att det blivit någon miss i kommunikationen. Som K.R. och K-H.H sa till mig i telefon innebär levande föl 2dygn, dvs det ska vara levande i minst 48h.
 
Senast ändrad:
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Det är ju dock en väsentlig skillnad mellan att du får gratis semin året efter om stoet inte får ett levande föl, vilket är det utländska avtalet, jämfört med att Flyinge nu skrivit in att det är levande föl avgift.
Så som det står på ägarens sida så betalar man vid språng och får fortsätta seminera på den avgiften tills man får ett levande föl men det som Flyinge nu har skrivit in är att du inte betalar någonting förrän du fått ett levande föl vilket är en enorm skillnad för hingstägaren, som kan åka på att skicka hur många semindoser som helst och aldrig få en krona för dem för stoägaren väljer att byta hingst efter ett tag.
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Vad jag tyder Ken Rehills sida så ska man betala 1000 euro och har man inget levande friskt föl vid 48 timmar efter fölning så har man fri ombetäckning tills man får sitt levande föl. Så som Flyinge nu har skrivit kan man fatta det som att man inte ska betala något till hingstägaren förrän fölet är fött och är OK efter 48 timmar.
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Vad jag tyder Ken Rehills sida så ska man betala 1000 euro och har man inget levande friskt föl vid 48 timmar efter fölning så har man fri ombetäckning tills man får sitt levande föl. Så som Flyinge nu har skrivit kan man fatta det som att man inte ska betala något till hingstägaren förrän fölet är fött och är OK efter 48 timmar.

Det har du rätt i!

Jag var så inne i min egen tankegång att jag inte tänkte på det :angel:

Nu blev det ju ännu mer intressant :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Jag kände mig tvungen att ringa K-H.H. igen, eftersom de ändrade efter min inblandning, så det inte blev nåt knas pga mig :)

Enl K-H.H så skulle det vara rätt, men han skulle dubbelkolla senare idag. "Levande föl"-avgiften är ju endast kostnaden för själva sperman, alla andra kostnader står ju stoägaren för: faktiska transportkostnader, avgifter på stationen etc (står under Villkor och avgifter)
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

knapplån

Har ni läst ALLT som står skrivet?

Det står "All of our stallions are sold with live foal guarantee unless stated otherwise". Betyder inte det typ "om inget annat anges"?
Det måste ju kunna innebära att Flyinge har gjort denna överenskommelse med dem, möjligen för att de kanske inte vet om de har hingsten tillgänglig nästa år också och därför inte kan ge samma garanti som ägaren gör. *gissar*
 
Sv: Intessant fel i Flyinges info

Nu är det ändra på hemsidan :)

"Avgifter exkl moms: Obs! Endast levandefölavgift: 1 000 Euro.
TAI (FAI) "

Men då tolkar jag det som att den enda avgiften till hingsten (förutom stationskostnad osv) är de 1000 euro som ska betalas när fölet är fött...? Dvs en vanlig levande föl-avgift? Inget föl=ingen avgift.?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp