Inverkar detta annorlunda än ett vanligt hackamore?

Fashionistan

Trådstartare
Jag har hittat ett hackamore som jag tycker är otroligt vackert! :love:

Dock vill jag byta ut nosdelen till en bättre (en i läder som brukar finnas att köpa på de vanliga ponnyhacken) och byta ut kedjan mot en rem i läder.
+ nosludd både över näsan och under hakan för ännu bättre tryckfördelning!

Men nu är frågan, är detta skarpare än ett vanligt hack? Vill ju absolut inte rida runt med något som är onödigt skarpt bara för att det är vackert, då får det bli ett vanligt!
Och kan man köpa lösa deler till hack? (nosdelen och hakremmen då)

http://cdn01.dayviews.com/56/_u4/_u9/_u9/_u9/_u8/u499983/98323_1304817644.jpg

Sv: Inverkar detta annorlunda än ett vanligt hackamore?

Utformningen av "stången" är samma som på ponnyhack så där är det ingen skillnad än på utseendet. Vart man kan få tag på nya delar vet jag inte men sadelmakare osv bör kunna göra en åt dig..

jag köpte ny kedja till mitt hack på hööks. den fanns där western tränsen hänger. har dock aldrig sett själva nosdelen lös.

vill man inte ha kedja under kan man ta en snok rem.

det var fint! Spontan tanke var att man hade kunnat ta en platta som brukar finnas på pullbacknosgrimmor och kanske få till något snyggt med den.
På mitt hackamore har jag tagit remmen som sitter bakom på en pullbacknosgrimma som "hakrem" till hackamoret. inte lika tunt som en snokrem.

Det är väl generellt som ett vanligt ponnyhack, tror till o med S-formningen gör dte MINDRE skarpt! (är dte inte så på bett? att S-formade stänger är mildare?)

Har iaf ett sådant :love:
197367_10150176629154434_582504433_8210957_6492014_n.jpg

http://joizmeds.mittspejs.se/P3162951#body

angående lösa delar så underrem går ju ta snokrem eller köpa curpstrap (stavas?)
överdelen har jag (tyvärr) inte sett, men kolla lite loppisar osså, brukar alltid säljas begagnat som ser som nytt ut. känns kanske bättre om man bara ska sno delar från det ;P

Om ngn vet var man kan köpa större/längre nosdelar får ni gärna säga det.

O, så fint! Var finns det att hitta? enda märkliga var att inte kedjan är i mässing...

Gud så bra, då behöver jag inte vara orolig när det är dags att skola in lilla damen på hack då! :D:love:

Jag funderar på om man kan slakta ett vanligt hack och sen ta nosdelen och fästa om i detta? :laugh:
För jag litar inte på den tunna remmen, vill ha det stadigt!

kan nämna att (lagom krypterat för att man ska förstå ändå..) |\/|arku5 Ridsp*rts-butik har

Ja det är också där jag har kollat! :laugh:

Nu har jag beställt ett vanligt hack ("silver") med precis den nos och hakdel jag vill ha, sen byter jag bara plats på delarna och säljer det hacket jag inte vill ha! :idea:;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka