IRAP vid hornhinnesår?

lundsbo

Trådstartare
Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen veterinärkontakt...

Jag fick återberättat att de tappade blod på hästen och ägaren fick sedan åka till veterinärstationen och hämta rör med innehåll hon inte kunder redogöra för innehållet i, men än att det var något som kom från blodet. Jag gissar att det är IRAP, eller serum och undrar om det är en vedertagen behandlingsmetod? Hästen har också fått "smärtstillande och 1000 droppar han ska ha under veckan" samt täckt öga såklart.
 
Senast ändrad:
Det kan ha varit Prostride. Påminner till viss del om IRAP / PRP men lite annan process och där separerar man och kan ta tillvara på både vita o röda blodkroppar. De vita kan användas till avancerade sår medan man har de röda till ledinflammationer bl a. Ganska dyr process och man bör använda hästens kroppsegna blod så därför är det inget som används vid mer normala sårskador då det inte är något som finns på lager.
 
Det är självklart bara behandlande veterinär som kan ge ett svar på vad som är gett till hästen. Men det är en vedertagen och bra metod att behandla hornhinnesår med serum från hästen.
 
Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen veterinärkontakt...

Jag fick återberättat att de tappade blod på hästen och ägaren fick sedan åka till veterinärstationen och hämta rör med innehåll hon inte kunder redogöra för innehållet i, men än att det var något som kom från blodet. Jag gissar att det är IRAP, eller serum och undrar om det är en vedertagen behandlingsmetod? Hästen har också fått "smärtstillande och 1000 droppar han ska ha under veckan" samt täckt öga såklart.
Serum med nästan 100% säkerhet, väldigt vanlig behandling vid hornhinnesår :)
 
Vet ni om det är vedertaget att ge Atropin flera ggr/dag när man ger serum?
Jag vill minnas att sist jag behandlade öga så gjorde jag inte det, utan veterinären vid undersökningen.
 
Vet ni om det är vedertaget att ge Atropin flera ggr/dag när man ger serum?
Jag vill minnas att sist jag behandlade öga så gjorde jag inte det.
Atropin ges nästan rutinmässigt på häst. Vid väldigt små sår utan mios kan det ibland skippas.
Jätteviktigt både för smärtlindring och eftersom pupill/ iris kan skadas av att vara ihopdragen länge.
Hur ofta det behöver ges varierar eftersom man ger till effekt sas.
 
Vet ni om det är vedertaget att ge Atropin flera ggr/dag när man ger serum?
Jag vill minnas att sist jag behandlade öga så gjorde jag inte det, utan veterinären vid undersökningen.
Jag har haft ett svårläkt hornhinesår på min ena häst, den fick (bla) Atropin, en veterinären ville att hon skulle få det två ggr dag vill jag minnas, en annan att jag skulle hålla koll på pupillen och ge vid behov.

(Hon fick även serum, och det var då det verkligen började läka.)
 
Just ögonsår är verkligen 1000 droppar och massa pass. En väns häst gick igenom det förra året. Tror hon droppade i ögonen 3 ggr/dag i 1.5 månad samt var på kliniken flera gånger under den perioden. Det var ett rätt stort sår på hornhinnan.
 
Just ögonsår är verkligen 1000 droppar och massa pass. En väns häst gick igenom det förra året. Tror hon droppade i ögonen 3 ggr/dag i 1.5 månad samt var på kliniken flera gånger under den perioden. Det var ett rätt stort sår på hornhinnan.
Exakt så var det för mig, fast åtta veckor… vissa gånger skullle hästen ha tre droppar med 20 min i mellan…
 

Liknande trådar

Hästvård Ringde ut vet för 15 dagar sen, hästen var besvärad och svullen i ett öga. Hornhinnesår ca 4 ggr 4 mm konstaterades. Läkningen går...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 270
Senast: fio
·
M
Hästvård Hej ! Problem med ögondroppar och ögonsalvan !!! Veterinär var där tidigare idag och konstaterade ett stort hornhinnesår, ca 2,5 x...
Svar
8
· Visningar
5 603
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp