Sv: Irländsk setter
Vi har en setter som vi - måste jag erkänna - har misslyckats med fullkomligt. Iaf jag.
Han lyder bra så länge han har lust, problemet med honom (och de andra settrar vi träffat) är att det inte direkt går att hålla intresset uppe med godis eller mutor, första året fick vi verkligen Lura i honom mat, för Inget dög. Köttbullar kunde gå an, en eller två bitar (alltså en fjärdedels köttbulle om man hade tur).
Som valp var han självständig och nonchalant gentemot oss "föräldrar", men ändå otroligt lättlärd. Var fantastisk så länge vi lyckades hålla igång det hela och var superfin att ha med på valpkurser osv. Inkallning utan några som helst bekymmer osv - men, vi slappade till oss och han blev trotsig.
Idag lyder han husse hyfsat, men långt ifrån så bra som krävs egentligen.
Dock är det en härlig ras, som är otroligt rolig att ha att göra med. Han tröttnar liksom aldrig, alltid lika skoj att hitta på saker, och är underbart tillgiven, kärleksfull och snäll.
Våran är helt utan jaktinstinkt, kan lufsa omkring och lukta på granris samtidigt som en stor fågel lyfter en meter framför honom - och han märker det inte ens. Med hästarna är han bra, lugn och fin, nyfiken men försiktig. Dock har jag inte klarat av att ha med honom på ridturer eftersom inkallningen brister. Han lyder jättefint sålänge inget annat lockar.

Det enda han jagat är katterna och fjärilar, är dessutom kanon med andra hundar. Aldrig varit ilsk eller dum mot andra hanar och går bra ihop med alla hundar han träffat.
Sambon som tidigare haft terriers tycker settern är svårare att dressera, antagligen för att vår är så egensinnig och självständig. Alla tips om att gömma sig och låta valpen leta när de pep iväg var helt lönlösa på vår hund. Han tumlade glatt iväg och brydde sig föga om oss. När man är ute med honom idag är han likadan, han springer gärna lååångt ifrån oss, men återvänder med jämna mellanrum för att kolla oss.
Är omöjlig att trötta ut genom promenader, det krävs lydnadsträning, spårträning eller liknande. Eller tidiga morgnar, för precis som T.Alsterfeldt skriver är även vår otroligt morgontrött. När klockan ringer kl fem får jag kliva runt honom för att komma ur sängen, och sedan nästan bära ut honom till bilen. Sedan sover han i bilen tills han är hemma igen och stapplar in och fortsätter sova till iaf kl. 9.
Jag älskar settrarna för deras egensinniga charm och tillgivenhet. Vår hund älskar alla människor, är så glad så han gnyr så fort någon kommer - om det så är brevbäraren, Jehovas eller hans älskade "mormor". Förhoppningsvis lyckas vi bättre med nästa hund än med denna, vi får bara tacka vår lyckliga stjärna för att han är så snäll eftersom han insett att det är han som styr den här familjen. Skuffar undan mig i sängen, husse ur fåtöljen och är allmänt kunglig.