Irländska stuterier!

Sv: Irländska stuterier!

Hejsan!
Det beror ju på vilken ras du är ute efter.
På Irland så föder man främst upp: Connemara, Irish Draught, Irish Sporthorse (som är lika våra halvblod) och Fullblod samt olika cobtyper och ponnier.
Vill du köpa en häst från Irland så är det där mkt vanligt att man säljer dem genom stora, seriösa marknader sk "Sales" som tex. Cavan Horse Sales/
Finns flera större som säljer hästar internationellt.
Sen finns det också de som förmedlar hästar tex. Flowerhill
Börja med att söka på rasföreningarnas hemsida är mitt tips.

Nu har jag drägglat igenom en del av sidorna, det måste nog bli en irländare nästa gång! :d På flowerhills hemsida är hästarna uppdelade i kategorierna eventer och hunter, vad är det för skillnad? Det verkar mer vara inriktningen, än en rasfördelning?

Hunter är ju mer jakthäst, medans eventer är kanske mer fälttävlan.. Jag var på Flowerhill i somras! :)

Jag satt just och tittade på det programmet på hemsidan! Värt pengarna, alltså? :) Det verkar vara fälttävlansträning, i princip? Inte bara uteritter?

Det är uteritter med hoppning av terränghinder. Ingen direkt lektionsridning utan mer lite muntliga kommentarer samtidigt som man hoppar. Vi hade typ 1 lektion på ridbana, resten är mängdträning på olika hinder.
Jag tyckte det var lite dyrt och skulle nog hellre åka dit privat en till gång, men jag vet inte hur mycket det kostar då. Men det var verkligen skoj!

Liknande trådar

Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
491
Senast: LadySara
·
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
451
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag har hamnat i lite av en soppa med en hemsida jag handlat på. Först dröjde varorna, de kom först när jag pausat fakturan på Klarna... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 752
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
979
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur