Bukefalos 28 år!

Irreterad häst/ ont.

once and again

Trådstartare
Hej jag har ett varmblods sto på 11 år som är under utbildning, hon vart in riden för ett och ett halvt år sedan och jag har ägt henne i snart 3 år.
När jag red henne som mest och regelbundet så var hon en toppen häst att rida mjuk följsam och lite små busig.
Men jag har under den här vintern som varit inte haft tuden att rida henne lika ofta untan bara någon gång ibland.
och mitt i vintern märkte jag att hon vart sur när man skull hoppa upp på henne, hon försökte gå iväg, bitas, vända rumpan till mig osv.

Då tänkte jag att det berode på att jag inte red så ofta och hon bara ville vara trotsig som när jag precis ridit in henne. Men jag forsatte markarbeta henne vilket funkar gätte bra då som nu och red bara ett fåtal gånger under vintern och den här våren.. vilket ibland funka bra att hoppa upp och ibland lite sämre. Vill dock påpeka att när man kommit upp så är det inga problem förutom att man får ta det lungt eftersom att hon är i dålig kondition just nu.
Men idag när jag skulle rida så protestera hon väldigt och när ja väl kom upp så var det lungt.. men efter en havltimmes skritt och jag skulle luta mig framåt och hoppa av så märkte jag att hon små gnägga, vilket fick mig att haja till så jag luta mig fram några gånger innan jag hoppa av och hon gjorde samma sak igen. Nått sånt här har bara hänt en gång innan för ett antal månader sen när jag hoppat av fort och hon stonkat till.. eller vad man ska säga.

Så jag är rätt säker på att hon har ont någon stans som påverkas vid av o på hoppning, jag funderar på; framknäna och vid manken eller ryggen..
Men snälla är det någon som har några bra teorier vart hon kan ha ont och vad jag ska göra åt det?:confused:

För hon rör sig normlat i hagen och är inte varm eller visar obehag vid tryck eller dylikt. jag har visiterat henne utifrån min kunskap och har inte hittat nått onoramlt för henne, förutom att hon är lite större på ena sidan manken men det har hon va jag vet varit innan med.. dock inte gätte säker.:(

Så ifall någon har några bra teorier om orsak eller vart skadan/ det onda kan vara så hjälp. Tack på för hand! :)
 
Sv: Irreterad häst/ ont.

Hur ligger sadeln? Det kan vara att sadeln trycker på manken. Det måste ju vara jättesvårt att hitta en sadel som ligger bra om hon är så oliksidig.
 
Sv: Irreterad häst/ ont.

KL!

Givetvis svårt att svara på utan att ha sett hästen, men tror du har svaret, själv, om musklaturen är större på ena sidan så är det ju ngt som inte står rätt till, även om hon varit större längre tillbaka med, kan bero på att sadeln tex är sned, smärta från tex ett ben som gör att hon drar upp bogbladet för att avlasta benet osv osv.
 
Sv: Irreterad häst/ ont.

Hej, tack båda två för era svar!:)
eftersom att bådda nämnde sadeln så ska jag ta mig en extra titt på den.
Först när jag läste det så tänkte jag att nej det är det inte men så hacka datorn upp sig så att mitt inlägg försvann.. Men kom på att även fast jag inte rider med sadel just nu utan mest bara när jag red in henne så kan väl sadeln legat snett redan då m.m för nu när jag tänker efter så har den en förmåga att när jag andvände sadeln så åkte den åt vänster vilket är på andra sidan där hon är (mindre/ normal) trodde först att det berode på att jag hoppat upp på den sidan men kan det vara så att hon medvetet har kastat över sadeln och jag varit så dum att jag bara ignorerat det här för länge och nu att hon mer ont?
ska kolla sadel och titta extra noga hur högt hon lyfter upp benen på båda sidorna när hon går och. Eftersom att hon är överviktig okså så läggs det väl okså extra mycket vikt på benen än vad det borde vara.
Men tack så mycket hörni, och har nio mer bra funderingar så släng ut det bara ;)
 
Sv: Irreterad häst/ ont.

Nu har hon slutat att vara irreterad vid uppsittning och sadling visa sig ändå i nu i slutändan bara vara tränings fråga, hon behöver någon som håller på regelbundet med henne för att inte ska börja om på nytt och testa sina gränser. Men kollade ändå upp sadel och hästen själv, hon mår toppen bra och förrutom att sadeln inte nu är perfetk pågurnd av att hon tappat några överdrivna kilo och satt lite muskler så var det inget fel. Men sadeln ska bytas såfort hon har slutat ändra sin muskleratur så mycket.
 
Sv: Irreterad häst/ ont.

Jag ville bara säga att ditt sista inlägg gjorde mig glad! :) Jag hjälper en kompis med en unghäst och han har efter ca 9 månaders ridning börjat sura vid sadling. (han är 6 år) Jag har oroat mig över om han kan ha ont någonstans (och så kan det ju fortfarande naturligtvis vara) :confused: men ditt inlägg ger mig hopp om att med fortsatt konsekvent träning så kommer han att sluta sura! Jag kanske ska köpa honom så han ligger mig varmt om hjärtat! ;) Lycka till med din häst! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 812
Senast: sthu
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 714
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp