Isländska tecken på svensk laptop?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare ssannna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 229
S

ssannna

Undrar om nån här har koll på kortkommandon för isländska tecken på en svensk laptop? (acer, windows vista...) Jag lyckas inte riktigt få till det...

Sv: Isländska tecken på svensk laptop?

Problemet är att de siffrorna till höger oftast saknas på en laptop. ;) Så även jag skulle gärna vilja veta ett annat sätt, då det är det enda jag kan.

â ê î ô û
Gör man genom att trycka shift+^, släppa och därefter trycka bokstaven
^ finns till höger om å på mitt laptoptangentbord

ü ë ï
Tryck ¨, släpp och därefter bokstaven.
¨ finns på samma knapp som ^

Fast de är inte isländska. De man vill åt är främst æ, ð och Þ.

æ får jag genom att trycka alt + ä, men jag har Mac så det kanske inte är samma i Windows (eller Linux). Kanske funkar med Alt Gr + Ä?

Skriver du ofta islänska skulle jag rekommendera att du installerar stöd för islänskt tangentbord. Det är enkelt. Hitta kontrollpanelen -> regioner och språk. I en av flikarna "Tangentbord och språk" trycker du på "byt tangentbord", sen på "lägg till". Leta upp Islänska, expandera tangentbord, kryssa i Islänska (finns en bra knapp som heter "förhandsvisning" där du ser vilka knappar som motsvarar tecken) koch sen på "Ok". När det är klart växlar du språk genom att trycka vänster shift + alt.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 098
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
283
Senast: Luff
·
IT & mobiler Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund... 2
Svar
34
· Visningar
2 032
Senast: Görel
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 957
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka