Islangshästföl

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Svíþjóð
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 428
Sv: Islangshästföl

Silverkedjan skrev:
Och här är mamma Freyja:

Freyja.jpg

Lite skillnad mot att se henne i vinterskrud, vad vacker hon är!!

Vad är det för färg på Glypt och Mánadis?

Jag minns att när Freyja var ny skrev du att hon kunde ge svart konstantskimmel men inte röd. :)

Ja så var det också, faktiskt. Hennes Rn satt kopplat till E i hennes släkt (vilket tex Tjaldur och hennes övriga syskon är bevis på) Nu gav hon bara sitt konstantskimmelanlag EN gång, och då i en överkorsning så det hamnade på den röda kromosomen. Sådana överkorsningar händer i ca 3%.

Jätteovanligt men jag blev ju inte olycklig när det tredje fuxhingstfölet det året började skifta färg mot alla odds :D

Silverkedjan skrev:
Snarpur betyder ungefär: vass, skarp, häftig, tapper, duktig.

Och Silfur står för silverfärgad.

Okej, det var iaf jätte fint :)

Ja, Tjaldur är efter Freyjas mamma och Vigri som har skäckanlaget ihop med det röda anlaget. Eftersom Tjalle är skäck har han fått e från pappan, och då måste ju mammans konstantskimmelanlag komma ihop med det svarta.

Liknande trådar

Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 443
Senast: Badger
·
Avel Vad är det för regler runt fölnamn om man vill registrera ett welsh föl?? Antal bokstäver? Får det finnas ett gårdsnamn eller ortnamn...
Svar
7
· Visningar
347
Senast: Gabby_Ossi
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 384
Mat Brukar inte köpa lax, gillar inte den skarpa smaken av odlad dito. Igår föll jag för den röda lappen och köpte "grytbitar av lax". Idag...
Svar
10
· Visningar
441
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka