Jacson - Celine

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anna210
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 452
A

anna210

Alla som har en Jacson Celine hoppsadel - vad tycker ni om den?

1. Är det strävt läder i sitsen?
2. Hur är stoppningen?
3. Är det rak bom eller mer åt det svängda hållet?
4. Hur är kvaliten på lädret i övrigt?

Sv: Jacson - Celine

1. "Medel", inte halt, men mer "mjuk greppyta" än sträv.
2. I sits eller bossor? Bossorna beror ju på hur sadeln är behandlad och ev. omstoppad. Sitsen är relativt mjuk, jag har "bomullsrumpa" och mår inte dåligt i den.
3. Rak
4. Helt ok. Jag tycker det är en vettig sadel för ett bra pris, även om man hade drömt om en Equipe eller CWD så räcker inte allas plånböcker till det.

Rätt skön att rida i. Inte jättemjukt säte, men inte speciellt hårt heller. .Provade en när jag skulle köpa sadel förra året. Passar raka ryggar. De har syntetstoppning och är väldigt olika hårt stoppade. Jag provade en som var jättemjuk i stoppningen och en som var väldigt hård.

Nej
2. Hur är stoppningen?
Om ja ska vara ärlig så har jag inte kollat ngt extra på stoppnigen
Rak
Helt okej för priset, hade velat ha lite mjukare läder men enligt den del på buke så blir den mjukare med åren, har bara haft min i ngr månader.

1. Det är ju inte blankt läder, men inte heller "nubuck-känsla" så någonstans mittemellan skulle jag vilja säga. Lagom strävt.

2. Mjuk och skön i sitsen. Bossorna på min sadel har hållit formen väldigt bra än så länge, men den är å andra sidan ganska ny. Vet alltså inte än hur de kommer att se ut efter något års användning. Men de flesta sadlar brukar ju vara färdiga för omstoppning då, så det är ju inget unikt.

3. Rak.

4. Helt ok kvalitet! Min sadel är ju visserligen fortfarande lite stel i lädret och har inte blivit helt "inriden" ännu. Men jag tycker det är bra, lädret verkar hållbart och tåligt.

Tycker annars att det är en väldigt prisvärd sadel i en bra modell. Den är välbalanserad och bekväm. Sedan är den väl inte så där extremt "hoppdesignad" kanske, men det passar mig personligen väldigt bra. Är alltså jättenöjd med min. Ett tips, om du ska köp en Celine, är dock att du tar en bomvidd större än du brukar ha till hästen då jag upplever dem som relativt små i bomstorlekarna (har själv en xx-vid).

Alla som har en Jacson Celine hoppsadel - vad tycker ni om den?

2. Hur är stoppningen?

Jag har en ljusbrun Jacson Celine.
Enligt mig är det en av de mjukaste hoppsadlarna man kan sitta i, lika mjuk som en albion eller pessoa.

Läderkvaliten verkar variera, jag har haft min sadel i ca 9 mån och ridit i den i snitt 3ggr/vecka. Trots att jag varit mycket noga med att smörja in den i stort sett efter varje användning har lädret blivit otroligt slitet och tappat färg.
Dessbättre har Jacson gått med på att reklamera sadeln och jag kommer få en helt ny, så detta kanske var ett måndags exemplar.

Vad gäller storlekar, både säte och bomvidd så verkar de variera ordentligt. Min 16,5'' var lika stor i sätet som en 17'', vi mätte.
Lånesadeln jag har hemma är märkt wide, men var lika bred som min föregående sadel märkt x-wide.

Min slutsats är att detta är en budgetsadel där läderkvalitet och storlekar kan variera.

2. Hur är stoppningen?

1. Mjukt, slätt läder som ändå ger ett mkt bra grepp!
2. Syntetull som är mjuk och fin.
3. Ganska rak skulle jag påstå.
4. Mkt bra läder, den bästa sadeln från Jacson.

Mycket prisvärd sadel. Haft min i 2,5 år och den är fortfarande som ny. Skön att rida i även om jag jämför med dyrare liknande sadlar som typ pessoa.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Guldaskig
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 664
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka