Jacsons vintertäcken

Fredag

Trådstartare
Är på jakt efter ett nytt rejält vintertäcke och funderar att frångå Horseware, pga pengarna.
Vill ha ett pålitligt täcke som är i rivstarkt yttertyg och verkligen tål blöt snö utan att läcka. Runt 3-400 g fyllning och halvhals.

Hittade då på Jacson som jag ser är väldigt vattentäta. Deras Weather Fighter med 400 g fyllning och halvhals har en vattentäthet på 8000 MVP och andasfunktion på 5000 MVP. Det låter ju nästan som totalt tätt, men det kanske funkar när man har tjockt foder? Jag hade inte velat ha det på ett ofodrat regntäcke.

Så, någon som provat och har erfarenheter att komma med? Prisvärt? Passform? Blir det väldigt instängt/fuktigt under?

Sv: Jacsons vintertäcken

Nähä, kom igen nu!

Visst finns det någon därute som har Jacsons lite tätare täcken???

Hur menar du - totalt tätt? andasfunktionen är ju 5000 - det är ca 2000 mer än de flesta täcken på marknaden, som brukar ligga på 3000.

Nja, en hög siffra på "andas" är inte så bra, det är tätt. Andassiffran ska vara låg och vattentäthetssiffran ska vara hög - helst.
Svår kombination dock att få till olika tal beroende på vilket håll fukten transporteras!

Skulle aldrig röra Jacsongrejer pga av deras taskiga kvalitet. Har köpt flertalet saker som har gått sönder vid normalt användande och som jag har reklamerat. Ett termotäcke fick jag byta TRE gånger på tre dagar eftersom bogspännena gick sönder på de mest konstiga sätt. Ena gången hade tex alla sömmarna släppt. Tyget i täcket var helt. Och detta på en häst som bokstavligen inte kunde röra sig alls på grund av skada!! Personalen på min lokala hästaffär har mer eller mindre bara suckat Jacson och bytat/sänt på lagning. Så tyvärr skulle jag inte rekomendera deras prylar.

Kopierar in texten från Jacsons hemsida:

Weather Fighter utegångstäcke
med hög nacke 400 gram fyllning
Vattentätt andastäcke utan ryggsöm. Speciell
coating med thermo plastic polyurethan film.
Elastiska bensnören. Korta kryssgjordar med
dold resår och spänne med gummistopp.
Snabbspänne framtill med extra starka spännen
(testade upp till 300 kg)
Bogsprund, svansflärp.
Kvalitet 1680 denier nylon.
Innerfoder 3/4 coolmax och 1/4 190T nylon.
Fyllning: 400 gram polyester hollow vadd.
Andasfunktion MVP 5000 gr/m2/24 h.
Vattentäthet Wp/Ht 8000 mm H2O.

Visst låter det som att de tänkt lite extra på hållbarheten på detta täcke? 1680 den i yttertyget och spännen som klarar 300 kg. Det är ett av deras dyraste täcken, så kanske kvalitén är bra på detta?

Men hur är det med ett så tätt täcke, jag återgår till den frågan! :bump:

Nja, en hög siffra på "andas" är inte så bra, det är tätt. Andassiffran ska vara låg och vattentäthetssiffran ska vara hög - helst.
Svår kombination dock att få till olika tal beroende på vilket håll fukten transporteras!

Nä nu blir jag jätteförvirrad. Jag har alltid lärt mig att ju högre siffra desto bättre funktion.
såhär står det tex på Hippson.se:

Andbarhet - MVP (Moisture Vapour Permeability)
MVP anger hur mycket vattenånga som kan passera igenom 1 m2 av materialet under en viss tid.MVP bestäms genom att textilierna utsätts för varm vattenånga. Sedan mäts mängden kondens som tyget släpper igenom. Ett högt värde betyder bra andasfunktion på täcket.

Hoppsan! Du har helt rätt - tack!

Då behöver jag ju uppenbarligen inte oroa mig för att det är för tätt m a o!
Känns som om täcket har allt?

Hoppsan! Du har helt rätt - tack!

Då behöver jag ju uppenbarligen inte oroa mig för att det är för tätt m a o!
Känns som om täcket har allt?

Nej precis, snarare är det så att täcket har en oerhört bra andasfunktion, då som sagt det normala brukar ligga på ca 3000 mvp. Jag har dock ingen erfarenhet av täcket som sådant, så jag vågar inte svara på hur det är i övrigt.

För mina hästar har de hemsk passform i alla fall. Annars brukat täcken alltid passa någon av dem. :crazy:

Och 8000 mmVp, det måste ju vara oslagbart. jag har aldrig sett något annat så vattentätt på maknaden? Inte ens Horseware.

Har den nåt foder vid bogarna?
Blev lite nyfiken jag med på täcket!
Kankse skulle ta sig en titt på det! :)

Mm, bogarna är viktiga - måste vara nylon där!

Verkligen ingen som införskaffat detta täcke? Det ser ju så bra ut på papperet! jag bor i tassemarker och har tyvärr inga möjligheter att åka och klämma på något innan jag köper...

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Nu är det dags, vintern börjar närma sig! Och det är ju ett träsk att försöka hitta ett täcke man både tycker är snyggt, funktionellt... 2
Svar
27
· Visningar
3 093
Senast: miiiiiiia
·
Utrustning Jag har köpt ett Jacson Everyday med 150 g fyllning. Det sitter som gjutet på min häst. Tyvärr var inte regntäcket sytt på samma sätt...
Svar
2
· Visningar
1 020
Senast: Balahé
·
O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 596
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V