Bukefalos 28 år!

jädra förbannade Wordhelvete!

tanten

Trådstartare
ursäkta språket... men. Jag har en gammal Wordversion (2002 tror jag) men denuppdateras automatiskt via update så det "händer" grejor emellanåt.

Nu är det oerhört irriterande. Om jag markerar en text och tex kursiverar den så kursiveras all text men om jag då ångrar så förblir den test jag ville ha kursiv just det medan resten av texten återgår till innan åtgärden. Samma med fetstil. Hela dokumentet blir fetstil tills jag ångrar ett steg.

Använder jag formathämtaren så funkar det som jag tänkt, dvs bara den text jag åtgärdar ändras.

Den "tänker" åt mig och gör fler steg än jag vill. Går det att ställa om/ställa in? Jag vet själv vad jag vill göra - utan att det ska hända en massa andra saker i den 40 sidor långa text jag just nu redigerar!

Min gamla maxim att ågärder bara sker i den text jag markerat är ingen sanning längre.

Och nej, jag kan inte göra det i ett layoutprogram utan är tvingad till Word. Jag som alltid älskat Word - nu känns det som Word bdragit mig.....

Och nä, jag har inte råd att uppgradera mig och min urgamla men skapligt snabba dator skulle nog dö då.
 
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Jag har Word 2003 men det där har hänt mig också när jag fyllt i laborationsrapporter som är dokument som skolan tillhandahåller, med speciella formatmallar och sådant. Antar att den kör proceduren "Markera all text med liknande formatering" innan den kursiverar eller fetstilar, men jag har ingen aning om varför :) Men det händer aldrig när jag jobbar med dokument och format som jag själv skapat.
 
Senast ändrad:
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Alltså - detta stör mig så oerhört. Skönt att fler märkt samma fenomen!

Detta dokument har jag själv skapat men det innehåller rätt mycket av formatering.

Jag har undervisat i ordbehandling och jag har kunnat word till yttersta gränsen av vad den kan göra. Jag jobbar aktivt med formatmallar och gör allt "skolenligt" vad gäller formaten och texthantering. Alltså - det är ingen skrivmaskin utan verkligen en ordbehandlare Och så börjar den bete sig som en olydig unge!!!

Skulle du få den minsta susning om var det kan ställas in eller varför det uppstår så hojta.

Tanten - sur på sin trogna partner
 
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Har för mig att man kunde ändra det genom att ändra alternativen för Autokorrigering. Kommer inte riktigt ihåg var dock, inte heller exakt vad som skulle bockas av.
 
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Kanske ska kolla så att fetstilen inte är inställd för stycke utan tecken...
Nu tänker man högt igen! ;)
 
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Aha! Det verkar bero på att formateringen är inställd på Uppdatera automatiskt :)
Alternativet kan bockas ur när man väljer "Ändra formatmall" :)

Har inte testat än, men plockade fram en gammal labbrapport och där är alternativet ikryssat, medan det i formatmallen för Normal är urkryssat :)

EDIT: Jo, det verkar vara så. Men det verkar (även) gälla för format som ärver/bygger på ett format som har Uppdatera automatiskt ikryssat, trots att underformateringen inte har alternativet ikryssat. Nu blev det svamligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Aha! Det verkar bero på att formateringen är inställd på Uppdatera automatiskt :)
Alternativet kan bockas ur när man väljer "Ändra formatmall" :)

Har inte testat än, men plockade fram en gammal labbrapport och där är alternativet ikryssat, medan det i formatmallen för Normal är urkryssat :)

EDIT: Jo, det verkar vara så. Men det verkar (även) gälla för format som ärver/bygger på ett format som har Uppdatera automatiskt ikryssat, trots att underformateringen inte har alternativet ikryssat. Nu blev det svamligt :)

Oki - kanske tankevurpa av mig? :idea: :idea:

Jag tänkte att det betydde att när man ändrade mallen så skulle dokumentet ändras i enlighet med malländringen.

Måste testas!!
 
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Nu är jag skitsur.

Jag kryssade av rutan och helvetet beter sig likadant. Även i det nya dokument jag skapade för att testa.

Snart är jag även arg på allvar.
 
Sv: jädra förbannade Wordhelvete!

Kryssade du ur alternativet även för formatmallen som formatet är baserat på? I så fall är det lite konstigt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp