Jäkla skitkropp

Jag orkar inte mer.
Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra.

Jag har ont, foglossning som gör att jag knappt kan gå. Eller sitta. Knappt ligga ner heller.
När jag väl ligger ner måste jag ligga på vänster sida annars får jag fruktansvärd halsbränna. Eller blir yr om jag ligger på rygg. Yr blir jag ändå visserligen, för tydligen vill blodtrycket inte vara med.
Jag sover nästan ingenting längre. Någon timme per natt bara.
Nu har jag tydligen dessutom fått graviditetsdiabetes och det fick liksom bägaren att rinna över. Jag kan inte hantera det beskedet alls. Ska in på tisdag och få en blodsockermätare, men jag är livrädd för ens ett litet stick i fingret så jag vet inte hur jag ska lösa det.

Just nu känner jag bara att jag hatar hatar hatar min kropp. Jag vill inte mer. Jag orkar inte mer.
 

Jag orkar inte mer.
Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra.

Jag har ont, foglossning som gör att jag knappt kan gå. Eller sitta. Knappt ligga ner heller.
När jag väl ligger ner måste jag ligga på vänster sida annars får jag fruktansvärd halsbränna. Eller blir yr om jag ligger på rygg. Yr blir jag ändå visserligen, för tydligen vill blodtrycket inte vara med.
Jag sover nästan ingenting längre. Någon timme per natt bara.
Nu har jag tydligen dessutom fått graviditetsdiabetes och det fick liksom bägaren att rinna över. Jag kan inte hantera det beskedet alls. Ska in på tisdag och få en blodsockermätare, men jag är livrädd för ens ett litet stick i fingret så jag vet inte hur jag ska lösa det.

Just nu känner jag bara att jag hatar hatar hatar min kropp. Jag vill inte mer. Jag orkar inte mer.
Jag avskyr stick i fingret men har lyckats lösa det.
Skulle det bli omöjligt så finns det ev möjlighet att få en sensor men den är svår att få utskriven.
 
Googlade lite, och Libre är ju inte så dyra? Runt 700 enligt hemsidan. Min astmamedicin kostar det dubbla.
Men det känns lite överkurs när jag förhoppningsvis bara behöver den i två månader till.
Fast funkar det inte med stick i fingret kanske jag inte har något val.

Som sagt, får se vad bm säger.
 
Om du har hjälp tycker många att stick i örsnibben gör mindre ont. Men svårt om man ska göra det själv, men inte omöjligt. Det går att öva upp.
 
Om du har hjälp tycker många att stick i örsnibben gör mindre ont. Men svårt om man ska göra det själv, men inte omöjligt. Det går att öva upp.
Jag kan få hjälp ibland, men långt ifrån varje gång. Det ska ju stickas rätt mycket. Och jag är livrädd för sprutor/stick oavsett var på kroppen.
Svimmade hos tandläkaren när de tog fram bedövning, och drog ut spiral som fastnat utan att ta bedövning för jag har hellre ont än tar en spruta..

Jag vet ju att det är totalt harmlöst och ofarligt på alla sätt och vis, men hur ofta är rädslor logiska?
 
Jag avskyr också att bli stucken i fingret, har istället fått ta provet i armvecket. Har gått bra på de flesta vårdcentraler.
 
Jag avskyr också att bli stucken i fingret, har istället fått ta provet i armvecket. Har gått bra på de flesta vårdcentraler.
Fast jag kan inte gå till vårdcentralen varje morgon och efter varje måltid tre gånger i veckan. Det funkar inte.
Och jag vill inte ta i armveck heller 😅 Är svårstucken så de brukar få leta runt ett tag innan de hittar något blodkärl.
 
Googlade lite, och Libre är ju inte så dyra? Runt 700 enligt hemsidan. Min astmamedicin kostar det dubbla.
Men det känns lite överkurs när jag förhoppningsvis bara behöver den i två månader till.
Fast funkar det inte med stick i fingret kanske jag inte har något val.

Som sagt, får se vad bm säger.
En sensor räcker i 14 dagar. Och är engångsmaterial. Man sätter fast den oh låter den sitta. Sen drar man av den (sitter med klister) och sätter en ny.

Inga stick i fingret och du kan kolla blodsockret precis hur ofta du vill. Läser av med mobilen via en app.
 
En sensor räcker i 14 dagar. Och är engångsmaterial. Man sätter fast den oh låter den sitta. Sen drar man av den (sitter med klister) och sätter en ny.

Inga stick i fingret och du kan kolla blodsockret precis hur ofta du vill. Läser av med mobilen via en app.
Det stod att den gick att ladda? Fast jag ska erkänna att jag inte läste jättenoga.
 
Det stod att den gick att ladda? Fast jag ska erkänna att jag inte läste jättenoga.
Nä. det är en knapp stor som en gammal femkrona som du sätter på överarmen och låter sitta kvar. Den är engångs. När du tagit av den är den förbrukad.
Det finns behändiga avläsare (som jag har) eller så läser man av med mobilen.
Avläsaren kan man förstås ladda. Men själva sensorn är den som mäter bs-nivån i vävnaden.

Det finns andra system än Libre. Dexcom t.ex. Principen är densamma. En grej på kroppen som noterar bs-nivå och spar värdet i runt 8 timmar.
När du läser av så får du värdet direkt.
 
Nä. det är en knapp stor som en gammal femkrona som du sätter på överarmen och låter sitta kvar. Den är engångs. När du tagit av den är den förbrukad.
Det finns behändiga avläsare (som jag har) eller så läser man av med mobilen.
Avläsaren kan man förstås ladda. Men själva sensorn är den som mäter bs-nivån i vävnaden.

Det finns andra system än Libre. Dexcom t.ex. Principen är densamma. En grej på kroppen som noterar bs-nivå och spar värdet i runt 8 timmar.
När du läser av så får du värdet direkt.
Aha, så kanske det var. Att läsaren var laddbar. Som sagt, läste inte så noga.

Kostar den alltså 700 kronor för 14 dagar då?
 
Det jag är mest orolig för är att om de "tvingar" mig att ta en massa stick i fingret efter varje måltid flera gånger i veckan är att jag förmodligen kommer strunta i att äta helt och hållet de dagarna..
Jag vet att det är fel på så många plan, men jag vill verkligen inte ta prov så ofta..
 
Det jag är mest orolig för är att om de "tvingar" mig att ta en massa stick i fingret efter varje måltid flera gånger i veckan är att jag förmodligen kommer strunta i att äta helt och hållet de dagarna..
Jag vet att det är fel på så många plan, men jag vill verkligen inte ta prov så ofta..
Hr du en libre eller annan variant så sticker du inget alls!! Nada noll inget.:)
(märks det att jag gillar min libre?)

Du bara sveper avläsaren förbi armen och då finns värdet på skärmen. Och en kurva över senaste halva dygnet. Vården kan koppla avläsaren till dator och få fram exakt hur dina värden och din blodsockerstatus för ett par månader
 
Hr du en libre eller annan variant så sticker du inget alls!! Nada noll inget.:)
(märks det att jag gillar min libre?)

Du bara sveper avläsaren förbi armen och då finns värdet på skärmen. Och en kurva över senaste halva dygnet. Vården kan koppla avläsaren till dator och få fram exakt hur dina värden och din blodsockerstatus för ett par månader
Jo, men frågan är om de tänker skriva ut en sån. Jag är tveksam. Det handlar ju bara om ca två månader, kanske något mer efter förlossning.
Jag kommer givetvis fråga, men jag är mycket tveksam till att de går med på den lösningen..
 
Jo, men frågan är om de tänker skriva ut en sån. Jag är tveksam. Det handlar ju bara om ca två månader, kanske något mer efter förlossning.
Jag kommer givetvis fråga, men jag är mycket tveksam till att de går med på den lösningen..
Om du har möjlighet att själv lägga pengarna så är det en stor hjälp. Speciellt eftersom du inte är bekväm med stickandet.
Tryck på att du är obekväm med stickandet och kommer att strunta i det annars....
 
Om du har möjlighet att själv lägga pengarna så är det en stor hjälp. Speciellt eftersom du inte är bekväm med stickandet.
Tryck på att du är obekväm med stickandet och kommer att strunta i det annars....
Nja, det är lite mycket att lägga ut själv just nu.
De borde veta att jag inte gillar stick med tanke på hur jag beter mig vid provtagningarna. Men jag ska trycka på det.

Ärligt talat är jag tveksam till om det verkligen är diabetes. Mitt fastevärde var lågt, under referens, vid alla provtagningar och på andra glukosbelastningen hamnade jag precis på 8,5 (vilket inte verkar vara gränsen för diagnos i alla landsting).
Senaste ultraljudet, för ca en vecka nånting sen, visade en helt normalstor bebis. Visst, det kan ändra sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet knappt vad jag ska ta mig till för ångesten sliter mig i stycken. Allting bara snurrrar och snurrar och snurrar så fort att det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 188
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 977
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 724
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp