Jämställdhet och sambo..

Och jag skulle om jag vore med man, troligtvis bara skaka på huvudet och tänka "dumjävel", meddela att han får ta sig hem själv från polisstationen sen när han blivit omhändertagen för att ha blottat sig.

Hemsk jag :sneaky:
Jag hade nog tänkt något liknande. Jag känner inte riktigt att det är min sak att avgöra när han ska klä på sig. Han får lära sig den hårda vägen om han är lagd åt det hållet ;) Däremot har jag ju ibland önskemål om att han klär av sig men det är ju i helt andra sammanhang och miljöer :angel:
 
@thelonelyone

Jag förstår utifrån svaren i tråden att beroende på vilka glasögon vi äger så ser vi olika på det du berättar. :)

Om strippklubben tänker jag att det handlar om sociala trycket, grupptrycket. Landets kultur han är i.

När det gäller din kropp så tänker jag...vad säger han om det skulle vara tvärt om. Att hans kropp inte "till för alla att se"? O hur ställer han sig till att du skulle gå o se typ Chippendales? Kan väl tycka att kommentaren han sa inte var den smartaste.

Hans känsla av att det inte är hans kamp. Well...alla äger vi våra känslor. Det kan ingen ta ifrån oss. Det kanske är för honom övermäktigt o kanske handlar det om kunskap o att se sin roll i det hela. Det finns garanterat en massa sociala processer och tankar som ligger bakom hans känsla av att det inte är hans kamp. Han kanske känner att det är en kamp han inte kan vinna o därför inte känner att han vill eller kan lägga den energin som krävs. Det blir för övermäktigt.

Vi är nog många i tråden som kan vittna om uppoffringar vi gjort för att sedan upptäcka att den människa vi flyttade till inte alls var den vi trodde. Valet man har är att acceptera situationen eller inte. Det är lite rocky-road över det hela ett tag men det kan också komma något bra ur det.
 
Jag tycker hela situationen gör att snubben i mina ögon blir väldigt slemmig.

Dels den här ryggradslösheten att inte ta ställning, mjäka med ts i diskussionen men inte kunna stå upp för åsikten på andra ställen. Toffel, i mina ögon

Sedan kommer frågan om den unkna kvinnosynen som gör att det är OK att gå på den klubben. Är det lika OK att se på djur som exploateras på dålig cirkus?

Därtill - där jag saftat till - kommentaren om att skyla sig för andra än husets herre. Frågan är om han hämtat sig från smällen, någonsin. INGEN säger till mig vad jag ska ha på mig, och gör min partner det är han ett ex innan han stängt matklykan.

Totalt sett: så mycket minus att jag hade inte kunnat tända på typen.
 
Senast ändrad:
Kommentaren om att du skulle skyla dig hade räckt för mig för att säga tack och hej. Det är inte hans sak att bestämma över och det är riktigt unket att tycka att din kropp finns till enbart för honom. i ren protest om jag fått den kommentaren hade jag antagligen klätt av mig mer istället :p
 
Kommentaren om att du skulle skyla dig hade räckt för mig för att säga tack och hej. Det är inte hans sak att bestämma över och det är riktigt unket att tycka att din kropp finns till enbart för honom. i ren protest om jag fått den kommentaren hade jag antagligen klätt av mig mer istället :p

Jag med :D jag hade väl letat reda på club-kläderna jag hade när jag gick på universitetet... :angel: :o
 
Nej bara nej. Gå nu innan du har ett barn med honom.
Att du skulle uppfostras om hur du solar skulle lett till att jag rest mig och åkt hem och packat. Min kropp mitt val och jag uppskattar inte att uppfostras av andra vuxna. Jag varken skojar eller överdriver och mitt i andras tycke snarstuckna leverne kan säkert lett till att jag dumpat nåt projekt som kunde ha blivit bra med mycket jobb men det kvittar faktiskt. det finns massor av män som tycker att strippklubbar är höjden av tönteri.
Att han gör hushållsarbete är väl normalt och säger inget om hans värderingar. Att han vill dela föräldraledighet kan ha många orsaker, han kanske vill vara ledig.
Jag vet många som velat det och trott de ska renovera eller spela golf under tiden. Sedan när de märker hur det är så kommer argumenten om vem som tjänar mest. jadajada
Och strippklubben. Herregud. Kvinnosynen i all ära men människosynen då? Så upplysta som vi är nu så vet vi väl att det är fult att vissa ska slå knut på sig och försörja sig på sådant som plågar dem för att andra ska ha kul och bonda töntiga grabbgänget. Och ja det finns kanske kvinnor som gillar det men inte alla och att det finns som alternativ kan tvinga de som inte vill.
Min man är uppväxt med massa bröder i en byggbodskultur och har tillbringat sitt liv på grabbiga arbetsplatser och skitiga omklädesrum. Det betyder inte att han inte kan tänka eller läsa. Han tycker strippklubbar är vidriga för alla inblandade och att var och en äger sin kropp.
Han tycker dessutom att kampen du pratar om ska tas av alla med huvud varje dag.
Jag vill inte vara vass eller så mot dig ts men vill verkligen att du ska lyssna på ditt inre nu!
 
Det finns säkert män som kan ändra sig; men låt dem då göra det på eget initiativ och under eget ansvar. Varför välja en man och försöka förändra honom, istället för att välja en av de män som redan har vettiga åsikter? Det är inte kvinnors ansvar att skapa jämställda män. Sätt ut dem i kylan och låt dem komma på idén själva istället.

Män är inga projekt.

Jag tror definitivt också på att män (och alla andra människor såklart) kan ändra sig. Men som du säger så måste det vara på eget initiativ och intresse för att det ska vara en genuin förändring. Och frågan är ju lite.. kommer han att vilja ändra sig? Och hur lång tid ska det behöva ta?

Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)
 
Att han vill dela föräldraledighet kan ha många orsaker, han kanske vill vara ledig.
Jag vet många som velat det och trott de ska renovera eller spela golf under tiden. Sedan när de märker hur det är så kommer argumenten om vem som tjänar mest. jadajada
Ja jösses.
 
Jag tror definitivt också på att män (och alla andra människor såklart) kan ändra sig. Men som du säger så måste det vara på eget initiativ och intresse för att det ska vara en genuin förändring. Och frågan är ju lite.. kommer han att vilja ändra sig? Och hur lång tid ska det behöva ta?

Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)
Så du ska nöja dig med honom för att alla andra är (enligt honom) värre? Då hade jag nog hellre varit ensam faktiskt.
 
Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)
DÄR, precis där, föll han som en sten i mina ögon.

Nu stämmer jag in i kören som säger att du ska slänga ut honom.

Det finns oändligt med normalintelligenta män.
 
För mig är nog grejen att jag inte är säker på att jag skulle orka vara i förhållandet från nu tills han (eventuellt) ändrar sig. Om han är intresserad av förändring och verkar öppen för det så kanske, men nu verkar han ju mest ha attityden att det är inte hans problem.

Kl
Jag kan till viss del sympatisera med att han följde med till klubben. Jag är extremt konflikträdd och hade en grupp tjatat på mig är jag inte säker på att jag vågat säga nej.
Däremot någon jag är i en relation med (och därför känner mig mer bekväm) skulle jag se det som ett enormt problem om han uttryckte sig som TS sambo.

Det är så jag känner också, orkar (och borde jag?) stanna kvar och vänta på en förändring när han inte verkar vara öppen för det alls?

Jag kan också ha viss förståelse för att han följde med till klubben då han säger att anledningen till viss del var för att de var utomlands och han inte ville vara ensam ute och han inte hittade tillbaka till hotellet (but hey, han kan väl fråga om adress och ta taxi?!). Problemet är väl som jag ser det att han faktiskt inte tycker att det är ett problem. Att man anpassar sig till kulturen i det landet man åker till (men måste man våldta någon om man åker till ett sådant land där det är lagligt?). Jag önskar ju att han skulle inse själv och säga något om att nej det var inte hans initiativ att åka dit och han hade inte valt det själv och ser problemet i det och bla bla. Men nu är det ju inte ens ett problem som han ser att oftast män vill tjäna pengar på att sälja kvinnors kroppar.
 
Jag tror definitivt också på att män (och alla andra människor såklart) kan ändra sig. Men som du säger så måste det vara på eget initiativ och intresse för att det ska vara en genuin förändring. Och frågan är ju lite.. kommer han att vilja ändra sig? Och hur lång tid ska det behöva ta?

Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)

Att behandla sina medmänniskor med respekt och inte se dem som objekt är faktiskt inte en så vansinnig kravlista för i grund och botten är det det viktiga. Har man det kommer jämställdheten på köpet sas.
 
Jag skulle inte kunna leva med en sådan person. Att han anser att bara han ska ha rätt att se din kropp är en sak allvarlig nog, men sedan den slappa attityden till att han inte har något ansvar för vad andra gör... Varför kan han inte bara lämna kollegorna när de väljer att gå till en klubb med "nakendansöser"? Vad är problemet? Är han rädd för konflikt?

Har man inget ansvar så länge man själv inte drar sexistiska (lägg in rasistiska, nazistiska whatever) skämt själv? Har man inget ansvar att sätta ner foten och säga att det här är fan inte okej? Jag tycker det. Varför är det inte hans ansvar? Hur ska de som faktiskt tar initiativ fatta att det de gör är fel om ingen någonsin markerar?

Vem är det som ska ta ansvar? Vem menar han ska göra "något"?

Jag skulle verkligen inte stanna kvar och hoppas på det bästa. Han verkar ju inte ens vara på väg att börja fundera i problematiserande tankebanor.

Du satte verkligen ord på alla mina tankar just nu. Kan hända att jag kommer att läsa ditt inlägg innantill nästa gång vi är redo att ta denna diskussion.. :p Just nu är det infekterat där hemma och jag sover på soffan och vi har knappt pratat med varandra sedan denna diskussion ägde rum..
 
Det är så jag känner också, orkar (och borde jag?) stanna kvar och vänta på en förändring när han inte verkar vara öppen för det alls?

Jag kan också ha viss förståelse för att han följde med till klubben då han säger att anledningen till viss del var för att de var utomlands och han inte ville vara ensam ute och han inte hittade tillbaka till hotellet (but hey, han kan väl fråga om adress och ta taxi?!). Problemet är väl som jag ser det att han faktiskt inte tycker att det är ett problem. Att man anpassar sig till kulturen i det landet man åker till (men måste man våldta någon om man åker till ett sådant land där det är lagligt?). Jag önskar ju att han skulle inse själv och säga något om att nej det var inte hans initiativ att åka dit och han hade inte valt det själv och ser problemet i det och bla bla. Men nu är det ju inte ens ett problem som han ser att oftast män vill tjäna pengar på att sälja kvinnors kroppar.

Jag har noll förståelse för det kan jag säga. Min man fräste i åt lumparkompisarna när de satt och tittade på porr på logementet, det var inget han ville vara med på. Vi är alla olika men för mig är feghet i sådana situationer lika avtändande som att se människor som objekt.
 
Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)

Det finns gott om kloka, trevliga och förståndiga män som inte ser på kvinnans kropp som något som ska skylas eller visas upp.

Nöj dig inte med något som är dåligt. Tro inte på att det är det bästa du kan få. Det är inte sant. Det är bara manipulation från hans sida för att du ska stanna kvar.
 
Han sa dessutom något i stil med att "du kommer få leta länge efter någon som uppfyller alla dina krav på tankesätt osv" och jag känner lite så också.. Finns det män som i grunden har vettiga åsikter? (såklart att det finns men VART hittar man dom?)
Trevlig kille! :up:

Alla killar jag träffat som sagt såna saker har varit riktigt jävliga svin.
 
Jag tycker hela situationen gör att snubben i mina ögon blir väldigt slemmig.

Dels den här ryggradslösheten att inte ta ställning, mjäka med ts i diskussionen men inte kunna stå upp för åsikten på andra ställen. Toffel, i mina ögon

Sedan kommer frågan om den unkna kvinnosynen som gör att det är OK att gå på den klubben. Är det lika OK att se på djur som exploateras på dålig cirkus?

Därtill - där jag saftat till - kommentaren om att skyla sig för andra än husets herre. Frågan är om han hämtat sig från smällen, någonsin. INGEN säger till mig vad jag ska ha på mig, och gör min partner det är han ett ex innan han stängt matklykan.

Totalt sett: så mycket minus att jag hade inte kunnat tända på typen.

Det som jag också irriterar mig på att han i diskussion håller med mig till stora delar men sedan inte står för det..
Jag drog faktiskt liknelsen om han skulle gå på tjurfäktning om han var i ett sådant land som tillät det också. Men fick till svar att "det är väl inte samma sak". Klart att det inte helt och hållet är samma sak, men principen ser jag ändå är densamma. Och för honom var det självklart att inte gå på tjurfäktning..
 
Det finns gott om kloka, trevliga och förståndiga män som inte ser på kvinnans kropp som något som ska skylas eller visas upp.

Nöj dig inte med något som är dåligt. Tro inte på att det är det bästa du kan få. Det är inte sant. Det är bara manipulation från hans sida för att du ska stanna kvar.

Rikspuckot jag strulade med underuniversitetstiden hade bättre kvinnosyn än TS man. Han hade många brister men inte när det gällde synen på jämställdhet.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 740
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 119
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 807
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp