Järnrikt vatten=gula duschväggar

Jamtland

Trådstartare
Vi har väldigt mycket järn i vårt vatten, så pass mycket att handfat, toa och väggarna i duschen blir gula efter ett tag.

I handfatet går det hyfsat att få bort med rejäl skrubbning, toaletten brukar jag ge mig på någon gång i halvåret med en flaska kalkosan som får verka över natten och då går det bort hyfsat.
Men hur ska jag göra med väggarna i duschen?! De väggarna är klädda med golvmatta för våtrum och de blir äckligt orangea och näst intill bruna nertill, nästan lite slemmiga också.

Förut fanns det en spray från Cillit Bang som tog bort allt det orangea, dock gick det en flaska per gång. Men nu har de slutat tillverka den sorten och ersättningsvaran är helt värdelös. Jag har testat med kalkosan, såpa, klorin, Ajax, diskmedel och ättika ingenting funkar utan rejäl skrubbning och jag vill inte skrubba så hårt på mattan.

Så fram med era bästa tips?
 
Följer tråden då vi också har väldigt järnrikt vatten. Hos oss blir däremot badkaret äckligt gult efter ett tag och där vill man ju inte heller skrubba för hårt.
 
Jag funderar på hur ofta du använder medel? Jag använder kalkosan, men minst en gång i veckan på handfat, badkar, toalett, kakel och i köket på diskbänken där diskstället står och det oftast samlas lite vatten och blir lite kalkrester. Fungerar det att använda det oftare för dig?
 
Vi har väldigt mycket järn i vårt vatten, så pass mycket att handfat, toa och väggarna i duschen blir gula efter ett tag.

I handfatet går det hyfsat att få bort med rejäl skrubbning, toaletten brukar jag ge mig på någon gång i halvåret med en flaska kalkosan som får verka över natten och då går det bort hyfsat.
Men hur ska jag göra med väggarna i duschen?! De väggarna är klädda med golvmatta för våtrum och de blir äckligt orangea och näst intill bruna nertill, nästan lite slemmiga också.

Förut fanns det en spray från Cillit Bang som tog bort allt det orangea, dock gick det en flaska per gång. Men nu har de slutat tillverka den sorten och ersättningsvaran är helt värdelös. Jag har testat med kalkosan, såpa, klorin, Ajax, diskmedel och ättika ingenting funkar utan rejäl skrubbning och jag vill inte skrubba så hårt på mattan.

Så fram med era bästa tips?
Ekotipset ättiksspray fungerar bra på mycket, vet dock inte på järn men kan nog absolut vara värt att testa. Blanda 3 dl vatten, 2 dl ättika (12%) och fem droppar diskmedel i en sprayflaska.
 
Jag har mycket järnrikt vatten. Då spelar det ingen roll hur väl man städar. Förr eller senare biter det sig fast. Hade ett mindre filter, men det orkade inte rena vattnet helt.
I samband med renovering investerade jag i ett större filter och har idag inga problem med järn. Lite med kalk istället, men i jämförelse är det ingenting.

Mitt är ett som det i länken nedan. Jag ville ha ett filter som renar vattnet direkt från brunnen. Allt för att det inte ska hinna fälla av någonstans i systemet.

http://filtrena.se/filter/jarnfilter-och-maganfilter/filtrena-j-filter
 
Vi har gett upp. Det var väldigt gult innan vi flyttade in, och har provat att skrubba men insåg fort att det är ett evighetsjobb. Då vi hyr så får det vara gult, eller rättare sagt orange :angel:
 
Jag har borrad brunn. Vattnet blir järnhaltigt om jag använder för lite. Då får jag låta det stå och rinna tills det kommer brunt kaffe ur slangen. När det börjar rinna dåligt stänger jag kranen. Då rinner det till nytt, och det vattnet är fräscht.
Det verkar samlas järn i botten av borrhålet.
 
Det finns en spray på dollarstore som är otäckt effektiv. Otäck då jag inte vill tänka på hur illa den lär vara för miljön. Den heter Vital fresh desinfektionsmedel 4 in 1. En rosa flaska. Jag köpte den när covid började härja just för att kunna desinfektera ytor men en dag när toarengöringen var slut provade jag den där i och det var som ett trollslag. Jag behövde inte ens skrubba så som jag alltid har behövt tidigare utan bara lätt med toaborsten så var det borta.
 
Jag har borrad brunn. Vattnet blir järnhaltigt om jag använder för lite. Då får jag låta det stå och rinna tills det kommer brunt kaffe ur slangen. När det börjar rinna dåligt stänger jag kranen. Då rinner det till nytt, och det vattnet är fräscht.
Det verkar samlas järn i botten av borrhålet.
Det kan nog vara samma som i en hydrofor, att det är oxiderat järn som fälls ut efter kontakt med syre i vattnet. Så en hydrofor istället för en hydropress tar bort en del järn ur vattnet, särskilt om den är en lite större.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp