Jätte rädd häst,vad gör vi?

A

annapanna91

hej.
min kompis häst är sjuk och får inte ridas så nu står hon som sällskapshäst.
hon är rädd för allt! de kan vara vad som helst,hon hoppar till och springer iväg.
några tips på övningar man kan göra med henne? hon är mest rädd för ljud.
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Är det ingen som har några tips?? :(
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

jag tycker först och främst att ägaren ska bygga upp ett förtroende mellan hästen och henne själv.
kanske ut och promenera i grimma och grimmskaft, en kort bir varje dag.
stå och borsta och mysa i stallet, eller utanför där det rör sig lite.
ut och stå i hagen, ställ er en bit ifrån hästen ta med er någon morot och stå och gossa.
tvinga er inte på hästen, utan låt hästen komma fram till er.

efter ett tag kanske hon kan träna lite markarbete med hästen, att hästen ska följa henne osv.
ha roligt, låt hästen ha roligt och kräv inte för mycket av henne:)
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Hon har blivit så nu när hon bara står. Förut va hon knappt rädd för något alls och nu gör hon en tiger av en sten liksom så de är väldigt tråkigt.
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Hon har blivit så nu när hon bara står. Förut va hon knappt rädd för något alls och nu gör hon en tiger av en sten liksom så de är väldigt tråkigt.

Då beror det på att hennes flyktkänsla byggts upp.
Hos hästflockar som strövar fritt ser man ibland att de ruschar utan andledning, det beror på att de måste hålla sin flyktförmåga uppe.
En häst som inte får den stimulans den är van vid utvecklar ofta vad man kallar för stallmodighet, det kan uttrycka sig dels genom att de blir rädda för allt men också (därav namnet) att de blir bökiga, går över en och blir allmämnt ostyriga.

Nu vet jag inte hur mycket hon får röra sig men kan hon gå på promenader?
Hur länge ska hon stå?

Vissa hästar kan det räcka med att man går en extra sväng på väg till och från hagen, går en annan väg om det är möjligt och flyttar, backar, gör små volter och dylikt.
Om hon kan röra sig ok kan ni kanske lära henne att vara med som handhäst vid skritt uteritter? Inte nu när hon är rädd givetvis men sedan när hon har lugnat sig.
Men börja isåfall lugnt och att alltid vara en som leder hästen och en som rider innan båda hästarna har accepterat att de ska gå så nära varandra och i rätt position.
Endel tycker trickträning är roligt, att ge en morot mellan frambenen, vid sidan så de får böja halsen osv. bara din egen fantasi sätter gränserna.
Sedan är det viktigt att en sådan häst verkligen pysslas lika mycket med som innan, att man ryktar lika mycket och umgås om det så bara är att prata och gosa.


Vissa hästar trivs verkligen inte som sällskap och då får man väga det mot hur länge de måste stå mot hästens mående, vissa vänjer sig och tycker att livet är helt ok utan ridning efter några månader men vägen dit kan vara jobbig och vissa vänjer sig aldrig.

Men huvudordet är aktivera, inte bara att röra sig utan att aktivera hjärnan på hästen, att den verkligen får klura lite.
Sedan är det ju också jätteviktigt att hästen verkligen får tillräcklig ät tid precis som alltid.

Det är verkligen jättejobbigt när de är rädda för allt, min häst blev sådan när hon var halt i somras och fick stå.
Hon har alltid varit en klippa men då var hon rädd för sin egen skugga:crazy:

Hoppas att ni kommer på något som kan få henne på bättre humör.
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

tack föör tipsen :)
alltså de är så att hon får inte göra nånting i stort sätt... Vet har vart ute och gjort böjprov flera gånger men hon blir inte bättre. Hon gav min kompis 2 alternativ. och de va antingen att hästen ska stå och bara va sällskapshäst eller att hon åker till klinik för hältutredning. Hästen får inte gå i cirklar,inte springa,ingenting... Hon har stått så länge nu att om man går 200 meter så flåsar hon jätte mycket. hon har ingen kondition och inga muskler. (jag vet att de låter lite knäppt att hästen ens finns kvar) men de ansvaret ligger tyvärr inte hos mig.
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

tack föör tipsen :)
alltså de är så att hon får inte göra nånting i stort sätt... Vet har vart ute och gjort böjprov flera gånger men hon blir inte bättre. Hon gav min kompis 2 alternativ. och de va antingen att hästen ska stå och bara va sällskapshäst eller att hon åker till klinik för hältutredning. Hästen får inte gå i cirklar,inte springa,ingenting... Hon har stått så länge nu att om man går 200 meter så flåsar hon jätte mycket. hon har ingen kondition och inga muskler. (jag vet att de låter lite knäppt att hästen ens finns kvar) men de ansvaret ligger tyvärr inte hos mig.

Då, med den vetskapen förstår jag hästen precis:(
Varför vill hon inte ta hästen till klinik? Är den inte försäkrad?
Det blir ju dyrare att hålla på och ta ut veterinären flera gånger än att åka till klinik, din kompis kanske tror att det kostar mer än vad det faktiskt gör?!
Har veterinären kunnat säga vad hen tror är fel? gett någon annan behandling än vila?
Visst kan jag förstå om man avvaktar någon/några veckor men det låter ju som att hästen har stått i månader?
Ett sådant flyktbeteende som hästen visar upp beror ju också på att hästen vet att den kan inte komma undan om ett rovdjur angriper, det blir ju en inre stress dessutom.

Stackars häst, det är så tråkigt när det blir såhär:(

Grejar ägaren eller någon annan något alls med hästen nu?
Eller har hen blivit rädd av beteendet så att hästen bara får gå ut och in i hagen?
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Vet har inte kunna säga nånting om vad hon tror att de kan bero på. de ända vi vet är att de sitter i vänsterbak och hon markerar väldigt tydligt vid ridning och ansträngning. min kompis köpte hästen förra sommaren och efter 2 veckor hos oss så var hon 3 grader halt på vänsterbak. Hos förra ägaren hade dom ridit på utav fasen och hästen har innan oss aldrig gjort ett böjprov eller ens blivit igenom tittad. hästen fyller 11 i år.
Hon har stått sen agusti förra året och försäkringen täcker inte hälta så min kompis har inte råd med klinik säger hon. men hon vet att hästen MÅSTE in på klinik annars måste hon ta bort henne så någon gång kommer hon vä in dit.
Min kompis borstar henne ibland och går korta promenader men de är inte alltid så hon går för det mesta bara in och ut .
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Oj, sedan augusti:crazy:
Ja ärligt talat så kanske det inte är någon ide längre att åka till klinik om hästen fortfarande är halt.
Är hon fortfarande lika halt, alltså tregradigt?
Hon har ju ändå stått i 9 månader utan behandling så risken finns ju att det inte är något att göra något åt längre om det inte har blivit någon förbättring alls.
Fick inte hästen något smärtstillande när veterinären var ute heller?
Eller kan det vara så att hästen har sprungit upp skadan igen och igen?

Gud vad tråkigt, jag lider verkligen med den stackars hästen:(

Du får försöka påverka din kompis så gott det går att hon måste ta sitt ansvar som ägare, antingen ta bort henne eller åka till klinik.
Hästen mår ju verkligen inte bra.

Tänk om det var något som enkelt kunde åtgärdats:(

Hade det varit min häst så hade jag åkt till klinik om inte annat så för att säkert veta innan jag tog bort den.

(Nu menar jag absolut inte att jag skulle låtit någon häst stå så länge så att ingen behöver fundera på det.)
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

njae hon är inte lika hat när hon står. då är hon ungefär baran 1 grad på benet. Men hon ser inte okej ut när hon springer i hagen. hon har blivit piggare och man ser att hon mår bättre utav att stå men de ser inte helt ok ut. Jo man lider ju verkligen med hästen både jag och hästägaren för man har ju ingen aning om vad de kan vara. Men jag ska tjata på henne,ingen av oss vill att hästen ska behöva dö utan att ha fått en ärlig chans heller. har du någon aning om vad en hältutredning kan kosta utan att försäkringen täcker?
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Påminn hästägaren om att djurskyddslagen faktiskt säger att hästen MÅSTE ges vård om den är dålig. Inte bara kontrolleras, utan vårdas för sina problem.

En hältutredning kan stanna på 2000 kr, den kan kosta 20 000 kr. Allt beror på hur mycket man måste göra för att hitta problemet. Ofta behövs böjprov, bedövning av en eller flera leder, röntgenbilder och behandliing. Om man inte är villig att kosta på hästen ett klinikbesök tycker jag man är skydlig att ta bort hästen, det är inte rätt att låta den gå halt utan att veta vad den lider av.

----
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).
---
källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

ja jag vet att hästen måste få vård om den är sjuk. det vet hästägaren hennes mamma också..(hästägaren är 19 år) men dom ser det så att finns det inga pengar så finns det inga pengar och då kan dom inte ta in hästen på klinik "just" nu... och dom vill absolut inte avliva heller. det är tyvärr inget jag kan göra något åt och vill någon anmäla dom så visst,bättre för hästen men de är inte det här tråden handlar om så vill inte komma in på saker jag inte kan göra något åt.
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

En hältutredning kan ju som ovanstående säger kosta olika beroende på vad som behöver göras.
Men de kan ringa till kliniken och förklara att försäkringen inte täcker hältutredning så de får ett kostnadsförslag, sedan kan man som ägare alltid stoppa om det blir för dyrt och be dem att inte gå över ett visst tak.

Avlivning kostar ju också om de inte har tänkt skicka hästen till slakt, runt 5-6000 kr kostar det om lantbrukstjänst kommer hem.
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Hej!

Hästen har stått jättelänge, den är antagligen full av överskottsenergi och är den det minsta som min häst så blir den knäpp för att den VILL jobba.

Den måste in till klinik och utredas- pengar eller ej, innan den blir för farlig att hantera! En häst som bara står och kostar pengar och dessutom inte verkar trivas med det, MÅSTE åtgärdas.

Jag vet att det inte är vad du/ni vill höra, men här måste någon göra något och det snarast.

Ju längre hästen inte gör något desto mer tittig och vild lär den bli. Försök få ägaren eller ägaren mamma (som ju egentligen inte har med saken att göra i och med att ägaren är över 18) att förstå att hästen bara kommer bli värre och värre i humöret och tids nog kommer den med största sannolikhet att oavsiktigt skada någon.

Om det blir ägaren, dej eller någon helt annan återstår att se, men det är väl inte något man vill ha på sitt samvete? Dessutom kostar ju hästen pengar när den bara står och ingen har någon direkt glädje av den. Kör in den på klinik, ta reda på vad som är fel och behandla/avliva/ eller vad som nu krävs efter det!

/ lavinia, som har svårt för "jag har inte pengar, den får ha ont istället-mentaliteten"
 
Sv: Jätte rädd häst,vad gör vi?

Hon har blivit så nu när hon bara står. Förut va hon knappt rädd för något alls och nu gör hon en tiger av en sten liksom så de är väldigt tråkigt.

Det beror säkert på överenergi, som hon hon inte får utlopp för, svårt att åtgärda om hon är skadad. Har ni skrittmaskin att ställa henne lite i eller kan ni gå promenader till fots så hon får lite roligt i alla fall. Kanske nte hjälper, vissa hästar har väldigt svårt med vila, tyvärr.

Men det måste ju utredas vad som är fel, så att den kan behandlas, annars riskerar den dessutom nya skador av att den blir vildare av att stå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
1 947
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 671
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp