Jag är kär jag är frälst jag är lycklig!

Sv: Jag är kär jag är frälst jag är lycklig!

Ja kan bara också säga att jag älskar bomlöst:love: och kan tala för hästarna också:angel: att de gör likadant:love:

Har en startrekk comfort och en espaniola
Espaniolan är ljuvlig man får kanonsits bara sådär man har inget val liksom man kan bara sitta perfekt:idea: :D

Jag har en Startrekk Dressage CC (med extra korta kåpor, 45 cm, för intresseklubben :D) och den kostar 11.000.

Jag upplever att jag kommer betydligt närmare hästen i min bomlösa men också att sadeln inte ljuger för mig. Jag och hästen känns ärligare mot varandra och det blir tydligare, nu känner jag när jag tappar en ryggmuskel istället för att bli hängandes i en tygel tyckandes att hästen är stel...

Hej,

Jag är just i färd med att köpa en bomlös, det låter underbart att du är så positiv. Men jag är nyfiken vilket märke har du provat?

Jag funderar på en Torsion Trekking till vårt kallblod.

~Ingrid

TinyWiny skrev:
Fast för alltid, Jag har provat en bomlös sadel på min lilla häst:love:
Det går knappt att beskriva denna underbara känsla:D
Helt plötsligt tog hon ut steget...Hon orkade gallopera som hon aldrig gjort förut!
Aldrig mer en bomsadel det är inte längre ett alternativ!
Inget skav inga tryckpunkter som hon fått av alla "vanliga" sadlar!
Att jag dessutom satt som gjuten gjorde ju inte saken sämre:)
Det enda jag undrar är varför jag inte provat tidigare:confused:
Är bara så glad:D

gud vad kul för dig! :D :love:

Jag har en chayenne (hur stavas det?) kopia kostar ca 3000 kr men jag hade sån tur att killen som köpt den inte tyckte om den så jag får köpa den för 2200 kr och då har han bara provridit i den så den är som ny (eller som den skulle varit om en vecka:D )
Är så glad:banana: :banana: :banana:

TinyWiny skrev:
Jag har en chayenne (hur stavas det?) kopia kostar ca 3000 kr men jag hade sån tur att killen som köpt den inte tyckte om den så jag får köpa den för 2200 kr och då har han bara provridit i den så den är som ny (eller som den skulle varit om en vecka:D )
Är så glad:banana: :banana: :banana:

Oj vilken tur du haft!! Jag väljer mellan en Torsion Trekking och en BareFoot Cheyenne sadel. Det lutar åt Torsion bara för att jag känner att servicen varit bättre där när man mailat och så. Jag hoppas att vilken jag än väljer kommer att sitta fint på min "porslinshäst" :love:

~Ingrid

Hej !

KOmemr inte i håg om det var börjes eller hööks som hadde fått in en bomlös .. Vad tror ni om den? Eller är det bara skit?

Det var så himla bra pris :P
HUr är det att rida i en bomlös ?
....
Många har sagt till mej att en bomlös sadel inte fördelar vikten i ryggen någo bra.. Vad tycker ni?

blir glad om jag får svar :D
Mvh CAmilla

Polly_Mulle skrev:
Välkommen till gänget! Jag hade samma upplevelse för någon månad sedan när jag fick hem min bomlösa. WOW så han RÖR sig var första tanken. Sen att jag inte klarar av att sitta stilla o snyggt i hans nya större rörelser ännu, det är en annan sak, men det är ändå positivt!

En till som har samma problem som mig m a o! Traven har blivit så hög och luftig att jag nog är ganska obekväm att bära, så då brukar han "missuppfatta" mina rörelser som en galoppfattning. :rofl:

Du måste ha en speciell padd under bomlös sadel eftersom det inte är inbyggt ( finns dock på vissa) Då fördelar padden din vikt bättre än vad en bomsadel gör:)
Det är börjes som säljer bomlös sadel, sök på bomlös eller på sadel free så kan du läsa om andra som köpt den, vet inte själv hur kvaliten är.
Att rida i en bomlös är som att känna rörelserna lika bra som barbacka ungefär, det är lättare att korrigera och du känner mer hur hästen rör sig utan en bom ivägen.
Jag sitter upp som vanligt i sadeln och har inga problem med att sadeln snurrar, kan klättra som vanligt, den största skillnaden är nog att sitsen blir perfekt det går liksom inte att sitta fel:D
Jag upplever att jag sitter som gjuten och bekvämligheten är som i en soffa:D
Älskar min bomfria sadel:love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 488
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025