Jag bara måste berätta!!!!

amalia

Trådstartare
Jag var inne i stadens djuraffär igår och skulle köpa lite ben. Medans jag står där och ska välja så frågar en tjej affärsinnehavaren: "Är det här kopplet starkt?" (hon håller i ett kraftigt läderkoppel)
"Ja", svarar affärsinnehavaren.
"Men vi har en new foundland, håller det för den?"
"Ja det gör det"
"För han biter sönder sina koppel"
"Det är klart att även det där går att bita sönder"
"Men vad ska man ha då?"
"Jaa, ett kedjekoppel går ju inte att bita sönder... När biter han i kopplet då?"
"Det är när vi har bundit upp honom för att han har varit olydig"
:eek: :eek: :eek:
Så kände jag mig då... Jag kände verkligen hur hakan åkte ner till golvet!!!

Har ni varit med om liknande situationer...?
 
Nja,jag träffade bekantas bekanta en gång och de hade en jättefin schäfer valp, men det den var lite odräglig, så jag sa lite så där att snart är det väl dax för valpkurs och fick till svar
- Nej schäfrar behöver man inte gå på kurs med för de kan allt redan...
Öh jaha ja blev mitt svar. Sen fick jag höra att det inte gick så bra så jag skickade info blad från den tränaren vi har varit hos till dem...
 
Inte samma sak men i alla fall ett ex på intetänkande hundägare. Var på kurs med min hund, med var en pudeltik och HELA hennes familj, dvs mamma, pappa, son och dotter. Tränaren frågade om det var några speciella problem vi ville ha hjälp med hos hundarna. Pudelägarna sa att de hade såna problem för att det gick inte att binda upp pudeln och gå därifrån för då bara gnällde hon hela tiden.
Tränaren bad dem binda upp hunden och gå en bit därifrån för att se hur hunden betedde sig. Hunden började gnälla, och vad gör ägarna, jo, de gnäller tillbaka; stackars lilla ...., är du lessen lilla ...., vi kommer snart lilla...
Inte konstigt att hunden gnällde, ägarna gjorde ju så, den trodde väl att man skulle låta på det sättet.
Tränarn bad dem ignorera hundens gnällande och ja, tog det två minuter innan den var tyst...
mvh Maria
 
såna är roliga. på min kurs har vi en dam med en liten ettrig terrier som hon har i princip noll kontakt med. tränaren har sagt att hundarna inte får hälsa på varandra men nog förbannat låter hon den hälsa bäst den vill hela tiden. det slutar med att man får mota bort den medan hon står och ser på. *suck*
 
Det finns vissa instruktörer som tillämpar den metoden. Man binder då upp hunden en stund och går bort en bit och vänder ryggen till hunden. Lite som : "Uppför du dig inte så vill jag inte var med dig. När du lugnat dig så kan vi försöka igen"

Kanske har hon en av dessa instruktörer.
 
Kul den gången man vill binda upp sin hund... Det måste ju verkligen vara ångestladdat för hunden då... Nä, det tror inte jag är ett bra sätt! (Jag menar inte att du tycker det heller :smirk:)
 
På valpkursen vi gick var det en man med en spaniel som var med, han var så jäkla loj (mannen alltså)!
Hunden var ivrig och lekfull, hade noll kontakt med föraren och drog hela tiden i kopplet och gubben var så ointresserad och försökte inte ens.
Näst sista gången vaknade gubben till liv, vrålar och dunkar ner valpen i marken, släpar han över parkeringen, kastar in hunden i bilen och drar därifrån. :(
Jag har undrat i 10 år hur det gick för den hunden..
 
Jag vet tyvärr någon som hade sina hundar instängda i en bur när de gick bort, och en annan som kopplade sin valp inomhus i ett koppel som var ca 40-50 cm långt för att den inte kunde vara hemma själv. En annan hund stod kopplad bakom en dörr för att ägaren inte orkade med den. Den finns en massa sånna människor i världen. Fattar inte varför man har hund då??!!
 
nu en gång i juli när vi var på hästtävling så var det en hund som inte ville ligga ner, och matten satte sin fot på hundens huvud och tryckte ner hunden! Hunden resten sig (ganska självklart) rätt fort igen, och då kom husse och ryckte och skrek i strypkopplet och uuh :( stackars hund, den bara gnällde :cry:
 
Jag vet tyvärr någon som hade sina hundar instängda i en bur när de gick bort

Nu vet inte jag hur stor bur du pratar om, men vissa hundar finner faktiskt en otrolig trygghet i sina burar. Får dom vara lös i huset/lägenheten är dom oroliga.

Sedan kan man ju tycka att burdörren kan stå öppen så får hunden lägga sig där inne om den vill
 
Jag hade min hund i bur då hon skulle vara ensam fram till hon var ca två år. En rätt använd bur är en trygghet för hunden och inte en bestraffning.
 
Buren passade typ en volvo och var för två stora/medelstora hundar och i den hade de två stora goldenhanar och dörrarna var helt stängda. Jag tycker personligen att det är fel att förvara hundar i bur när man är bort 6 timmar en dag. Dessutom var hundarna där även när det kom gäster eller bara när ägarna var trötta på dem. Att en hundbur kan vara lugnande för vissa, det vet jag, men detta ansåg jag inte vara ok.
Dessutom är det olagligt att ha hundar i bur vid andra tillfällen än en bilfärd och om de är hos tex veterinär. Så hur lugn hunden än blir så är det olagligt att ha den instängd. Det var i alla fall det djurskyddsinspektören i min kommun talade om för mig när jag frågade.
 
Det är inte olagligt att ha hunden i bur så länge det sker tillfälligt. Det är däremot inte tillåtet att ha hund i bur på regelbunden basis.
 
Varför då?
Jag har inget emot hundbur så länge den används för hundens skull och inte för ägaren! Jag hade en superstressig tik, korsning mellan pointer och schäfer, och hon älskade sin bur. Hon gick frivilligt in och lade sig där ( dörrarna var alltid öppna). Bättre blev det när jag lade ett lakan över så att det blev som en lite koja..vilket ledde till att bli hennes favoritplats på jorden! Vi bodde ett tag i en stuga utan möjlighet att stänga in henne i ett annat rum när det kom en bekant som var rädd för hundar, så då fick hon vara i buren. Det hade hon inget emot och sov lugnt, hon visste ju att vi var precis utanför.
Din hundhållning verkar vara vettig i övrig så därför tror jag att ditt buranvändande också var det, men de här människorna hade ingen god hundhållning i övrigt heller. Men det var heller aldrig direkt vanskötsel.
Fast jag kan ju undra varför man skaffar hund för att ha den i en bur i garaget inte bara när man inte är hemma utan rätt ofta annars också? Vad har en ung och pigg golden för glädje av att sitta instäng i minst 10 timmar per dag?
 
Hon fixade inte att vara ensam på större ytor. Det blev för mycket att hålla koll på och hon kände sig otrygg. Buren var hennes koja och där fanns tryggheten. Visst hade jag kunnat vänta med att lämna henne alls tills hon kände sig trygg nog lös, men jag undrar om hon någonsin skulle ha gjort det om jag inte använt mig av bur. Jag hade heller ingen lust att krångla med hundvakt för en föreläsning på två timmar.
 
Det var inte vad den personen sa till mig, enligt honom var det helt olagligt förutom vid bilfärd och hos en veterinär. Däremot är det inte olagligt att binda upp hunden inomhus en timme en gång per år, men det är olagligt att göra det ens 5 minuter varje dag. Detta gäller inte hundburar, enligt honom. Eftersom jag inte själv är djurskyddinspektör så kan jag inte vara tväörsäker utan jag får lita på att den personen jag pratade med kunde sitt jobb. Vilket jag också fick intrycket av att han kunde.
 
Det var av den anledningen jag avlivade korsningstiken; hon kunde överhuvudtaget inte alls vara ensam ens 5 minuter! Hon gnagade då i allt och både kissade och bajsade inne tros långa och många promenader före och ofta under en dag. Enda utvägen var en bur, men det vågade jag helt ärligt inte eftersom jag visste att det inte var lagligt. Hon var tre år när jag till slut gav upp. Det gick väl rätt bra när jag bodde själv men min man har inte samma syn på hunduppfostran och hur mycket man kan offra sig för en hund, som jag har så jag ansåg att den enda utvägen för alla var att låta henne somna in.
 
Saxat från djurskyddsmyndigheten

Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen.
 
Skulle jag följa föreskrifterna om burfövaring till punkt och pricka skulle jag inte kunna träna med min hund. Nu tränar jag inte sök längre, men då jag gjorde det låg hunden regelbundet i bilen i sin bur i allt mellan en och fem timmar. Det tar tid att träna sök och det blir en hel del vistelse i bilen då man kör de andras hundar.

Det skulle också vara svårt att åka på träningsläger där man ska dela rum med ett annat ekipage. I ett sådant läge kan bur vara nödvändigt.

Det är en bra ide att man inte ska ha hunden i bur dagligdags, men den tar inte hänsyn till de som tränar och tävlar aktivt med sina hundar.
 
Ok...jag skulle precis ringa till djurskyddmyndigheterna och fråga då jag började bli fundersam på hur det egentligen var. Nu behöver jag inte det!

Visst är iden bra, men den är skapad för att minska på vanskötseln och djurplågerierna som många hundar utsätts för. Och så går det ut över folk som inte vansköter simn hund. Som vanligt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 727
Senast: Rie
·
Övr. Hund Bara den här veckan har jag läst om 3 fall där större hund biter ihjäl småhund. 1. Rottis sitter i bil med bakluckan öppen och grindar...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
17 889
Senast: purity_666
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 066
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 448
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp