Jag behöver hjälp från kunniga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sarahaga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 775
S

sarahaga

:idea: Jag har en hopphäst som jag ska låna ut 1år för att få en bättre dressyrutbildning oxå. Jag hade dock tänkt att betäcka henne i vår.
Jag kan i princip ingenting om avel & skulle behöva lite hjälp.

Min häst är (såklart) ett sto född -97, efter silbersee/Epson.
Hon har gått 1.40 i hopp & idag startat (placerad) endast en dressytävling (LA). Hon är 1.72cm hög & mörkbrun.

Jag vill ha ett föl som blir ungefär lika stort (runt 1.70) & hoppar kanon =) Jag är villig att lägga ganska mkt pengar för att få det här fölet, nu till mina frågor:

1) Hur vet man hur stor (ungefär) fölet blir? Vilken strl ska man ha på hingesten?
2) Hur vet man färgen (har iof inte ngn jätte betydelse)
3) Ngr förslag på fina hingstar?
4) Jag har aldrig sett min häst brunsta, hur gör man för att få koll på brunstperioderna?
5) Vad ungefär kostar det & vilka kostnader finns det?

Tacksam för svar på dessa & fler svar om ni har =)

Tack!

Sv: Jag behöver hjälp från kunniga!

Jag ska försöka ge några korta svar på dina frågor...

1) Storlek är svårt, men väljer du en hingst i liknande storlek borde chansen vara störst att du får det du vill ha. Det finns mankhöjdsBLUP där man kan se resp hingsts nedärvning av mankhöjden, om man vill läsa statistik.
2) Det finns en tråd här nånstans som heter "vad kan det bli för färg på avkomman" (eller något liknande), i den kan du garanterat hitta svar på dina förgfunderingar. Och om inte, skriv in DIN fråga i den tråden!
3) Det finns massor av fina hingstar, till viss del tycker jag att du kan välja med hjärtat! Dvs åk runt och titta på hingstar som tävlar, hingstvisningar och besök bruksprovet till våren. Välj ut några som DU gillar och be sen om hjälp att få en bedömning om ifall dessa passar till ditt sto!
4) Ett alternativ är att helt enkelt åka iväg till din seminstation och kolla upp var i brunstcykeln hon befinner sig. SÅ brukar jag få göra med mitt krångelsto... :p
5) Det som kostar är:
**stationsavgift
**seminavgift
**språngavgift
**fraktkostnad för spermaförsändelserna
**ev behov av behandlingar på stationen
**uppstallning på stationen, medan hon brunstar, om du väljer att ställa henne där istf köra mellan...
**avgift vid 90 dygns dräktighet alt. vid levande föl
Och sen lite extra mat till stoet sista 4 månaderna i dräktigheten + massor av extramat vid digivning till stoet och sen till fölet efter avvänjning...

Fick jag med allt nu, måntro?

Liknande trådar

S
Avel ...frågor. Jag har en hopphäst idag som jag ska låna ut 1år för att få en bättre dressyr oxå. Jag hade dock tänkt att betäcka henne i...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka