jag blir galen!

V

vide

vad fasen ska jag ta mig till? håller på att bli tokig på min 2 åriga schäfer tik...
hon e världens goaste å snällaste men hon är lite som hon är i bland.(antagligen mitt fel)

men nu har hon börjat bita tag i kopplet "å leder mig" när jag tar in å ut henne från hundgården.. varöfr gör hon så å vad ska jag göra? hon gjorde så som liten men hon slutade.. å nu för typ 2 månader sen slutade hon.. å nu äre dax igen..

hon är lite "farlig" på att bli på lekhumör i bland också.. vilket kan gå i överdrift.. hon jagar våra stackars katter i bland å i bland går det skit bra... göra åt det?

Sen så är det så att hon smånaffsar ibland när hon blir busig. speciellt mamma(ingen har gjort henne något) mig å pappa "vågar" hon inte göra nått på för vi har sagt i från henne ordentligt när hon gjort sånt...
men mamma har reumatisk verk å kan inte "Ta i" henne på samma vis som oss.. å vill verkligen att hon ska sluta med såna här dumheter..


sen när det kommer okänt folk blir hon ibland jätte jätte hyper glad å hoppar å har sig...
tips?
har tränat henne att sitta ner å vänta tills jag hälsat men sen när man låter henne gå gör hon likadant.. några tips till mig? :S
 
När det gäller besök, tala om för besökarna att ignorera hunden. De behöver inte ens titta på henne i början. När hon sedan lugnat ner sig kan besöket hälsa om denne vill, men det räcker med en eller två klappar. Då lär sig hunden rätt fort att besökare inte hälsar förrän hon är lugn och själva besöket blir också rätt tråkigt.

Angående kopplet så beror det lite på hur hunden är. Är hon inte alltför stissig och kan ta en tillsägelse så säg åt hunden att släppa kopplet eller ta helt enkelt loss det ut munnen. Säg fy eller vad ni nu brukar använda om hon försöker igen. Biter hon i kopplet på grund av stress/överdriven glädje och blir ännu värre om man säger åt henne, så ta ut kopplet ur munnen utan åthävor och stoppa in någon leksak där istället. Många hundar vill ha något att bära på då de hälsar eller blir allmänt glada.

Kattjakt kan botas med vatten. Steg ett är att beväpna sig med en vattenslang med bra tryck i. Använd dock absolut inte högtryckstvätt. Sedan väntar man antingen in hunden eller så arrangerar man en situation där hunden luras att jaga katten. Då hunden börjar jaga sitter man gömd och låter hunden möta vattenstrålen. Ett annat alternativ är att tömma en hink vatten över hunden då den passerar under jaktens gång. Ska man göra något av detta bör man dock ha god koll på vad man pysslar med, så det är inte att bara dra fram en slang och börja spruta.

Jag har dock en fråga. Har hunden någon uppgift eller arbete?
 
tack för alla svar å tips!

Det med besöken och kopplet kan jag prova helt klart (börjar nu på morgonen:P)

Men sen det med katten går dessvärre inte...
Min hund har känslig hud och får väldigt lät hotspots å ska alltså inte vara i kontakt med vatten:( trots att hon älskar det...

Jadu min hund är mest familje hund, men bruakr träna lite lydnad med henne samt promenader och lek.(kasta trasa osv*skitskoj enligt henne;)* )

nu till sommaren när vi flyttar til stugan får hon springa lös hela dagarna åsså fortsätta träna lite "sök" osv.

Tidigare var jag på brukshundklubben en dag i veckan 12 mil t&r men gick inte så bra eftersom hon är lite som hon är i bland:/ å sen fick jag mindre tid å inte tillgång till skjuts(had einte körkort men har det nu) visst åkte vi buss i bland(å det älskar hon) men lättare nu när jag har körkort.. så i höst ska jag börja besöka hundklubben igen bara jag får lite bättre koll på henne så
 
Hon låter som en lite stressig hund och då skulle jag minska ner på kastlekar. Det stressar ännu mer. Istället kan du börja med små godissök eller spår. Det går alldeles utmärkt att lägga hemma.

Ju mer energi hon får lägga på "nyttiga" saker desto mindre har hon att hitta på hyss med.
 
jo så sant så.. ska prova med det.. men det me trasan till hundgården funkade fin fint iaf :)

jo... men hon älskar verkligen hennes trasor så kanske kan lägga spår me dom?
 
Min hund älskar trasor och att kampa lite dock blir han gärna lite blockerad av att kampa mycket och ofta så jag använder trasan till söket.

Lägger ett spår med trasan i slutet, när han hittat den får han leka några min med den som belöning och någon gång i veckan kampar vi 1-2 min som extra belöning om han har vart speciellt duktig.
Dock är det viktigt att du inte alltid lägger spår med trasan som mål utan någon annan leksak, föremål eller godis så hunden inte alltid förväntar sig trasan.
Din hund verkar lite rastlös (massa extra energi att hitta på bus med) och då finns det lättar grejer man kan hitta på för att trötta ut dem, lägg spår med godis inomhus, bakom saker som står på golvet, på stolar etc.
Skaffa en aktiverings leksak, finns massa olika varianter, typ bollar med två hål i som du stoppar i godis i och hunden puttar runt och får ut godiset, finns olika avancerade leksaker som tröttar ut hunden.
Träna lite trix med henne, typ spela död, godis på nosen krypa, rullar runt osv
Det kräver också en del tanke verksamhet som tröttar ut dem..
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 195
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 343
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp