Jag blir knäpp!!

Splittan

Trådstartare
Jag ska köpa ny/beg sadel, hoppsadel i läder, med stöd för benen. Alltså ingen flatback.

Jag har en pålle som är lite överbyggd bak, hon har ca 91 grader i sin manke. Dock så är den sadeln hon har nu lite liten och jag är ganska så säker på att hon lär sätta mer muskler när hon får en större sadel.

Är lite inne på Henri de Rivel hopp exclusive, men även Prestige sadlar har slagit min tanke.

Vad för sadlar rekomenderar ni. För själv så vet jag varken ut eller in och känner mig väldig, väligt fundersam.

Just nu så har jag själv en Stubben, och den sadlen tycker jag om, men den är för sagt för liten, och den finns ingen Stubben sadel som är så bred som jag vill ha den. Ja om man nu inte köpper de allra nyaste, och de är lite för dyra för mig....

Så snälla ni, hjälp mig med bra förslag!

Sv: Jag blir knäpp!!

Passier kanske? Finns en del mer eller mindre beg. till vettiga priser till salu.

Fördelen med dom är att dom går att ändra bommen på, men mäter sin häst på tre ställen och skickar skissen med måtten till Passier och så ändrar dom och sen har man en sadel anpassad efter hästen, då stoppar dom även om den om man vill.
Passier är ju väldigt bra kvalité och det finns en hel del sadlar av den modell du söker tillsalu titt som tätt. Annat + är att det är bra andra hand värde på dom även om de är gamla (vet ju inte hur nytt du vill ha)

Jag har två gamla passier, dressyr visserligen, den ena är 32 år och så gott som i nyskick och den andra ska skickas till Passier nästa vecka för att bommen ska ställas om och lite annat pyssel.
Jag har länge vart frälst i Stübben men trivs väldigt bra med Passier möjligt att du tycker likadant? Smaken är ju som baken!

*lånar tråden*

Jag undrar också! ;) Behöver en hoppsadel med STORA knästöd iaf och gärna STORA vadstöd också. Men knästöden är viktigast....

Har inte en susning om vilka modeller/märken som finns! Förutom kieffer, men i den trivs inte min rumpa! För hård... :cry:

//Alice

Jag har ridit i en Passier med både stora knästöd och vadstöd, så det finns...men jag vet inte vad den modellen heter... Hör med någon återförsäljare av passier eller med tillverkaren direkt om vad det finns för modeller som motsvarar dina önskemål samt vilken bomvidd som motsvarar din hästs ryggvinkel. Då vet du vad du ska leta efter på begagnatmarknaden oxå!

Jag har provsuttit (inte ridit) en Globus Clic hopp och den var jätteskön, djup sits och stora knästöd. Det står att det är en flatback, men jag tyckte inte att det kändes som det....? Nypris runt 9500:-.

Senast ändrad av en moderator:

Säger samma till dig, Globus Clic. Djup sits och stora knästöd. (Tyckte jag iaf) =)

är det den som har knästöd som sitter med kardborre? om det är den så är den ganska trevlig att rida i, men den slår inte min gamla älskade stubben siegfried med STORA knä- och vadstöd :love:

Nej det var inte den.. Jag tror du tänker på Globus "Esperanza" eller "Magma", det står på hemsidan att dom har flyttbara knäsöd.
Hmm..Själv gillar jag inte Stübben Siegfried.. Men smaken är ju som baken.. ;)

jo den är ju stenhård i sätet så det är inget å ha om man ska rida långritt i skritt, men den är perfekt i hoppning och terräng, för man får suveränt stöd av den!

Om hästen är överbyggd så får sadeln inte vara för rak eller ha stora kilbossor, då glider den ofta fram. Sadlar med stora stöd finns bland dom flesta märken, t.ex. Passier, Kieffer, Prestige. Men det är kanske svårt att hitta begagnad, eftersom nästan alla har flatbacks nu för tiden! Min Passier flat har iofs stora stöd, det har min Prestige också. Det är lite beroende på modellen. Prestiges billigare sadlar har t.ex. nästan inga stöd alls!
Djupt säte däremot har jag inte sett många sadlar som har, finns några enstaka Passier och Stubben, men oftast med normal bomvidd tyvärr.

Passier går att ändra som jag skrev i min inlägg ovan, kostar ungefär 1500:- att få den ändrad efter hästen.

Jag har läst alla era svar, och jag förklarade lite dåligt, alltså de flesta flatback har inga bra benstöd (i alla fall inte de jag har stött på), men om flatbackarna har knästöd så är det inga problem.
Anledningen att knästödna är så viktiga, är för att min häst hoppar så mkt med kroppen, och utan stöden, ja då sitter jag inte så bra i sadlen...

Hade gärna köpt en Stubben igen, men de har för små storlekar, även om jag slänger på en 33 så lär den vara för liten!

Splittan skrev:
Anledningen att knästödna är så viktiga, är för att min häst hoppar så mkt med kroppen, och utan stöden, ja då sitter jag inte så bra i sadlen...
Låter som om vi har samma problem! :D Jobbigt med detta "mode" som just nu figurerar i sadelvärlden med att göra sadlar med så lite stöd som möjligt... :(

//Alice

Kieffer då? Är inte dom lite större i strl?

Vill minnas att dom (för några år sedan iaf) hade en flatback med mkt knästöd.. Minns dock inte vad den modellen heter

Har en Kieffer hopp till salu med stora knä och vadstöd.... :angel: ....passar dock varken mig (för stor sadel :crazy:...eller för liten jag :( ) eller hästen (totalt fel passform....)

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 225
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna