Jag blir så jä**a förbannad!!

Timsetim

Trådstartare
Läste detta i Sydsvenska Dagbladet!!

"Hundratalet träd förstörda av kamphundar
Av Nilofar Elhami 29 juni 2004

Nu vet polisen att det är kamphundar som hetsas till att slita sönder trädstammar runt om i Malmö. Ägarna slår hunden för att göra den riktigt arg, och slår sedan på trädet för att få hunden att angripa.

MALMÖ. Ibland böjs stora grenar ner som hunden biter sig fast i. När grenen släpps upp hänger hunden kvar.
Detta är ett sätt att göra hundarna starka och aggressiva säger Claes Andersson på polisen.
- Det är synd om hundarna, men också om de parkarbetare som år efter år skött om träden, säger han.

Närmare hundra träd har skadats det senaste året. De har haft tydliga spår av tänder och stora vedbitar har bitits loss.

En del av träden är uppemot trettio år gamla, värda 25 000-30 000 kronor var och måste nu fällas. Bara de tio träd som förstördes i helgen på Falkenbergsgatan kommer att kosta nästan 100 000 kronor att återställa.
- Vi vill att folk ska ringa polisen om de ser den här sortens skadegörelse, säger Rolf Jonsson, direktör på Gatukontoret.

Parkarbetare har rapporterat sönderslitna träd över hela stan, bland annat i Videdalsparken och i Lugnet. Men det har tagit tid för kommunen och polisen att förstå vad som har orsakat skadorna.
- Vi trodde länge att det var berusade människor som gav sig på träden, säger Claes Andersson.

Först under våren, när människor som bevittnat vandaliseringen har hört av sig, har det blivit klart att det handlar om hundhetsning.

Det är djurplågeri tycker Rolf Jonsson.
- Hundarna blir stressade och mår inte bra. De blir livsfarliga om man tappar kontrollen över dem.
Han säger att många ungdomar skaffar kamphundar för att det inger respekt.
- Det är ansvarslöst av föräldrar som låter sina barn skaffa hundar som de inte kan hantera, säger han.

Alla skadade träd polisanmäls för att de skyldiga ska kunna krävas på skadestånd."

Egentligen har jag ingen kommentar mer än "FY FAN". Tyvärr är det sådant här man ser när man bor i Malmö. Häromdagen åkte jag förbi några killar som hade en sk "kamphund", troligen en blandras. Hunden låg lugnt på marken, med huvudet vilande på marken. Plötsligt sparkar den ena killen till hunden i sidan, hunden lyfter på huvudet och förstår ingenting. Killen får inte den reaktion han vill ha och sparkar till hunden igen. Han vill att den ska se något på andra sidan gatan... Mer hann jag inte se. Och så ifrågasätter jag om jag kan bli en bra hundägare!!!! :smirk:

/Timsetim :)
 
Den killen du beskriver som sparkade hunden skulle jag vilja träffa :mad:

Såg häromdagen en pojkspoling med en rottweiler. Inget ont om rasen men den betedde sig verkligen inte som en normal rottweiler ska göra. Den här skällde på allt och alla som passerade honom och pojken och gjorde små utfall varav pojken säger duktig hund... :mad:

Varför ska så många okunniga skaffa sig hund när dom egentligen inte ens skulle klara av en vandrande pinne?
 
Är det inte förbjudet enligt lag att ha en kamphund? Var det inte för att få fast ägarna till dessa hundar som regeringen införde den "nya" lagen om id-märkning av hundar?
I vilket fall som helst så tycker jag att det är solklara fall av djurplågeri! Ofta är det just blandraser med några av raserna ( eller alla ) rottweiler, dobermann och schäfer som blir så här farliga....det är en populär blandning i alla fall.
 
Nej det är inte förbjudet med kamphundar (vad det nu är). Det är förbjudet att avla fram eller att importera hundar med onormalt stor kamplust. Mycket luddigt....

För någon vecka sedan stod något ännu värre i samma tidning.

En hund av pitbullmodell hade fastnat i en gunga. Hunden hade huggit in i däcket och fastnat där så att killen var tvungen att ringa polisen för att han kunde inte få loss hunden. Med största sannolikhet hade killen hetsat hunden eller så är hunden inte riktigt funtad i skall så den självmant hade attackerat gungan. Sedan hade den kampat och fastnat där... :crazy: Det hela är så korkat att man undrar om vissa människor har begåvats med några hjärnceller överhuvudtaget. :mad:
 
Jag undrar oxå,

VAD är en kamphund?

Nån speciell ras, nått man tränar den till?
 
Min rottis favoritleksak är just ett mcDÄCK han tuggar på den, han krafsar på den och KASTAR omkring däcket :D

Här får man skilja på äpplen och päron, att skada träd är vandalism, men att låta hunden tugga å slita på träd för att den tycker det är roligt är inte djurplågeri! Har haft ett flertal hundar som ÄSLKAR att kasta sig över ruttna stockar och tugga så att flisorna ryker.
 
Jag vet inte riktigt vart du vill komma..men om man hetsar sin hund mot en gunga så finns risken att nästa gång den ser en gunga så sticker den dit. Vad händer om det sitter ett barn i gungan?
 
Jo precis, har oxå haft hundar som älskar att tugga på stockar.
Men då har jag inte stått och sparkat på den för att den ska bita i stocken.
Skillnad.
 
jepp. det är oansvarigt, ocg dessutom vandlaisering precis som det är oansvarigt att förstöra träd(om de itne är dina) då får man antingen ha hunden kopplad eller ha sån upfostran på hunden att den bara leker på kommando.
 
En kamphund är en hund som hetsas till att vara aggressiv mot andra hundar tex. Det finns " tävlingar" där hundarna hetsas att bita ihjäl motståndaren, den som överlever har vunnit. En kamphund är ingen specifik ras, vilket innebär att just pitbullterrier faktiskt inte räknas som en kamphund. Men många gör pitbullen till kamphund. Även blandraser med diverse andra raser, ex. schäfer, rottweiler, dobermann eller pinscher kan tränas till kamphund. Och jag är nog ganska säker på att det är förbjudet att ha en kamphund eftersom det klassas som djurplågeri att hetsa hundarna mot varandra.
 
Ok, alltid intressant att höra allas åsikter om kamphundar, då jag alltför ofta får höra "akta dig för kamphunden", "kolla, en kamphund" osv. när jag är ute och går med min lilla vovve :smirk:
 
Vad tycker du själv då? Håller du med mig eller vad tycker du är en kamphund? Jag blir så ledsen när folk pekar på min doberman och viskar att man ska akta sig för en sån farlig hund m m. Hon är ju inte en kamphund!!

När jag köpte henne blev min mamma lite arg på mig, för hon ansåg att dobermann var en farlig hundras. Nu har hon ändrat åsikt helt efter att hon upptäckte att Enya är som vilken kelig knähund som helst!
 
Ok, nä jag håller med mig, tycker inte att det är en speciell ras.
Visst, jag har en amstaff, som många kallar kamphund. Och dom kan bli kamphundar, om dom TRÄNAS till det!
(eller tränas på fel sätt.....)

Min hund är inte tränad för att kampa, därför blir jag ledsen när folk inte vågar låta sina hundar/barn hälsa eftersom han är sååååå farlig....
Vilket han inte är.... hans bästa kompis är min systerdotter som år 1½ år....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp