Bukefalos 28 år!

Jag har fått för mig att jag vill köpa möss...

Riley

Trådstartare
...och har således ett par funderingar.

Jag har en förvaringsbox utan gnagbara hörn i genomskinlig plast hemma, kan inte mäta den nu men skulle uppskatta den till ca 70 lång, 30 bred och 50-60 hög. Är den OK att ha möss i (om jag borrar lufthål, förstås)? Jag kan ju ta fram vad som är lagligt, men jag tycker ju inte att de lagliga måtten nödvändigtvis känns helt okej.
Om ja, behöver man något lock?

Jag tänkte köpa honor, då jag förstått att de dels luktar mindre och dels inte behöver sitta ensamma. Kommer de må bra av att vara två, eller bör de vara fler?

Hur mycket behöver de vara ute och springa utanför buren, och hur vågar man låta dem vara det? :angel: Alltså de är ju så små, jag ser framför mig hur man tar blicken från dem i en sekund varpå de hinner gömma sig och sedan får man ett helvete. Eller kan de må bra av att bara vara i buren + mycket leksaker + sitta i handen och följa med runt på "promenad" hemma?
 
Sv: Jag har fått för mig att jag vill köpa möss...

Ja, den kan du absolut ha möss i (nåja, såvida den inte är färgad med färgat lock då, blir ju lite mörkt :p). Hellre nät än lufthål dock. Lufthål funkar om du gör tillräckligt många, men det finns folk som fått fixa nätlock när länsstyrelsen gjort kontroll. Alternativt fixa nät på sidan, det går ju det med. Lock behövs ja, blir lätt drygt med rymlingar :p

Två honor går alldeles utmärkt, men du får gott och väl plats med fler om du skulle vilja det. Själv brukar jag ha minst 3 som regel för flockdjur, då blir det inte akut att fixa nytt sällskap om någon dör eller blir sjuk och måste sitta själv utan det finns åtminstone 2 kvar. Själv hade jag 4 i ett akvarie något mindre än din bytta, funkade finfint och blev lite roligare att kolla på när de var lite fler tyckte jag. När de reducerats till 2 blev det för tomt liksom - inget som mössen brydde sig i men i mina ögon var det för lite.

Utespring beror på. Själv hade jag aldrig mina helt lösa utan de fick springa på bord och sånt, annars hade jag aldrig fått tag på de igen. Möss är rätt sällan hoppare så det brukar vara lugnt, såvida de inte halkar ner - de är trots allt nyfikna och lutar sig gärna ut om de kan (vilket iofs kan göra de till hoppare när de sett hur kul det är med golv...). Annars finns alla möjliga varianter, vet en del som har sina helt lösa, brukar tydligen komma och möta i dörren när de kommer hem och kommer på inkallning. Skitsött :D Samtidigt finns folk som i stort sett bara tar ut för gos, om ens det, och ändå har välmående möss (själv hade jag bla latmaskar som bara låg där och slappade om man tog ut de och andra som tog sig till mig direkt och skulle sitta i nacken eller ligga i handen och halvsova... Fanns ingen direkt vits i att ha de lösa :p). Det är olika från mus till mus hur stort aktiveringsbehov de har, och hur du aktiverar de i buren. Köper du från seriös uppfödare så kan du iaf få ett hum om mössens framtida behov utifrån föräldrarna :)
 
Sv: Jag har fått för mig att jag vill köpa möss...

Tack för svaret! Då skippar jag lufthålen och ser till att fixa nät istället. Räcker det med ett nätlock då eller bör man ha ett på någon sida av lådan också?

Nej, min största skräck är ju just om de "försvinner" alternativt bara blir omöjliga att få in i buren igen. Har i smådjursväg annars bara erfarenhet av chinchilla och degus, och jag får nog med panik när de, som ändå är stora, gömt sig under någon bokhylla och jag är övertygad om att de mystiskt teleporterats ut ur lägenheten. ;) Men då låter det ju som en bra idé att låta dem springa på ett bord och under uppsikt!

Jag har absolut tänkt köpa från en kunnig uppfödare av just temperaments- och hälsoskäl. :)
 
Sv: Jag har fått för mig att jag vill köpa möss...

Nätlock duger finfint, det är en smaksak :)

Haha I know the feeling! Har hänt mer än en gång att jag fått gå på råttjakt själv, och de är bannemig alltid på de ställen man inte tänker på att kolla så man hinner få både ett och annat mardrömsscenario i skallen... Om de inte ligger mitt framför näsan som mina första pojkar alltid gjorde, men då syntes de ju likförbannat inte :p
 
Sv: Jag har fått för mig att jag vill köpa möss...

Jag har råttor då men i början fick de vara i soffan och med på promenad hemma. Men när ena tjejen kom på att man kunde hoppa/hasa sig ner från soffan blev det att råttsäkra sovrummet och låta dem springa där. Så visst kan det funka att ha de i soffan eller så, men man får ändå räkna med att man kanske måste låta de få en större yta att röra sig på. Men då har jag absolut ingen erfarenhet av möss! :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 831
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp