Bukefalos 28 år!

Jag köpte en ponny i januari.. (pass-fråga)

J

Jenny

Jag köpte en c-ponny av en bekant i januari.
Det är en svensk ridponny m stam. Hon sa att ponnyns papper osv var inskickade till föreningen för att passet skulle ordnas.
Jaja, inget mera med det, tänkte jag. Trist bara att alla papper, typ härstamningsbevis, var skickade utan att kopior var dragna.
Jag hade tänkt att ordna med ett mätintyg till ponnyn då han ska börja tävla framåt våren. Men då måste man ju ha hans chipnr. (Väl??) Jag ringde fd ägaren som sa att chippad är han ej.
Men måste inte ponnyn vara chippad när pass ska ordnas el räcker det med härstamningsbevis/ reg.nr:confused:....
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen, känner mig lite förvirrad. Jag ska ringa till föreningen också men dom har så knasiga tel-tider. Och jag vill veta nu, typ:angel:

Alltså, måste man chippa ponnyn för att pass ska kunna utfärdas?
El kan jag chippa honom nu fast passet är under behandling?
Han måste väl vara chippad för att kunna få ett mätintyg?
Som det är i dagsläget har jag ju inte ett papper på hästen, mera än ett köpekontrakt då. Inget reg nr eller nåt.
Känns ju lite konstigt.

Hjälp mottages tacksamt:bow:!!

/J.
 
Sv: Jag köpte en ponny i januari.. (pass-fråga)

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte så mkt mer än att hästen inte behöver vara chippad för att få pass. Du kanske kan ringa till föreningen och fråga varför det tar sån tid med passet eller om dom ens har nått?

När jag skickade in min häst pass tog det max. 2 veckor...
 
Sv: Jag köpte en ponny i januari.. (pass-fråga)

När jag har fixat pass till mina ponnyer så har det bara varit om man ska tävla som de måste vara chippade. Annars funkar det även utan chip. Min sista ponny tog det 6 månader innan passet kom..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 970
Senast: exotic
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 392
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp