Börja tävla - frågor från en total novis

Miljon

Trådstartare
Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en hel del ändrats från när jag faktiskt tog grönt kort, så jag har absolut ingen koll. Att jag dessutom är vuxen och rider ponny gör inte det hela enklare.

Ponnyn har nu iallafall mätintyg och mitt gröna kort är registrerar i TDB. Så långt har jag kommit :up: Nästa steg är väl att fixa alla andra papper.

Gör jag något för att ponnyns höjd ska stå i TDB, eller behövs inte det? Och när jag var iväg och mätte skrev de både in i passet och skickade med ett löst papper - ska båda handlingarna med vid tävling eller räcker det med det som står i passet?

På TDB finns en kategori som heter "Vaccinationskort" på ponnyns sida. Jag antar att det är något för att minska pappershantering på tävling, att jag ska ha vaccinationsintyget där? Hur fungerar det?

Licenser. Finns det bara ryttarlicens och ponnylicens, eller finns det olika nivåer? Köper jag dessa genom TDB också? Och när jag köper min licens, väljer jag då min klubb? För tillfället står det "Okänd klubb".

Nu till själva tävlandet. Jag är som sagt vuxen, och ponnyn är, ja, en ponny. Får jag fortsätta rida avd. B även efter det att ponnyn fyllt 7? Eller är det enbart öppet för ungponnyer?
Och när avd. B inte finns (t.ex. i LD), får jag ändå delta då bland de andra ekipagen? Ska jag informera på något sätt om att jag är vuxen?

Utrustning sedan. Bett, benskyddens mått och allt sånt står ju i TR och det kan jag lätt leta upp. Säkerhetsväst, om jag förstått det rätt behöver jag som vuxen inte det? Trots att jag rider ponny?
Tröja, om jag inte känner för att rida med kavaj, vad har jag för alternativ där? Måste vara långärmat, eller? Och jag får inte rida i enbart skjorta om jag inte har säkerhetsväst?
Och nummerlapp har jag själv med mig och sätter förslagsvis på tränset?

Sist nu. Säg att vi börjar åka ut och hoppa lite lokala LD och såsmåningom LC. Hemmaklubben anordnar en lokal hopptävling för häst med klasser från 80 cm. Får jag starta där? Får jag senare tävla ponnyn som ponny igen isåfall, eller innebär en start på hästtävling att den hädanefter enbart får tävla som häst tills ryttarbyte sker?

Extremt många frågor och jag erkänner att jag borde ha koll på allt det här :o Jag ska se om något av ponnybarnen i stallet kan förbarma sig över mig och ta med mig på en tävling och visa mig till rätta :D
 
Om jag inte missminner mig så får man som vuxen tävla ponny, men då göra det bland hästarna, har för mig att det borde stå i TR.

Jag känner delvis igen mig i det du nämner, speciellt med grönt kort taget för x antal år sedan, tog också mitt för många år sedan och kommer väl när det blir dags behöva uppgradera mig lite på vad som gäller nu.
 
Om jag inte missminner mig så får man som vuxen tävla ponny, men då göra det bland hästarna, har för mig att det borde stå i TR.

Jag känner delvis igen mig i det du nämner, speciellt med grönt kort taget för x antal år sedan, tog också mitt för många år sedan och kommer väl när det blir dags behöva uppgradera mig lite på vad som gäller nu.

Ja, jag är rätt säker på att man får tävla ponnyn som häst, det har jag för mig att en tjej här gjorde när hon blev för gammal för att tävla ponny :)

I vilket fall som helst, jag letade mer i TR och hittade det här:

"2. Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B om inte klassen är begränsad för endast unghästar.
...
I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för ryttaren för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna avseende ”oproportionerligt ekipage” i TR I. Dessa ryttare har även möjlighet att starta i klasser med bedömning A:Clear Round eller bedömning A avdelning A, enligt moment 304 1.3.2."

Alltså, om jag förstått rätt, är det fritt fram att rida avd. B och klasser med bedömning A (som LD ju oftast är) även efter att ponnyn blivit vuxen? :)
 
Ja, jag är rätt säker på att man får tävla ponnyn som häst, det har jag för mig att en tjej här gjorde när hon blev för gammal för att tävla ponny :)

I vilket fall som helst, jag letade mer i TR och hittade det här:

"2. Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B om inte klassen är begränsad för endast unghästar.
...
I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för ryttaren för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna avseende ”oproportionerligt ekipage” i TR I. Dessa ryttare har även möjlighet att starta i klasser med bedömning A:Clear Round eller bedömning A avdelning A, enligt moment 304 1.3.2."

Alltså, om jag förstått rätt, är det fritt fram att rida avd. B och klasser med bedömning A (som LD ju oftast är) även efter att ponnyn blivit vuxen? :)
Hm, ja det låter onekligen som det i alla fall dom tävlingar där det inte är begränsat till endast unghästar. Jag är lite dåligt insatt i just ponnybiten då jag själv har en häst.
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att vuxna kan tävla ponny. Har en kompis som är vuxen som tävlar sin ponny, vet dock inte vilka avdelningar eller om det är i hästklassen förstsås.
 
Hm, ja det låter onekligen som det i alla fall dom tävlingar där det inte är begränsat till endast unghästar. Jag är lite dåligt insatt i just ponnybiten då jag själv har en häst.
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att vuxna kan tävla ponny. Har en kompis som är vuxen som tävlar sin ponny, vet dock inte vilka avdelningar eller om det är i hästklassen förstsås.

Ja det är en hel djungel! Sist jag ens satte min fot på en ponnytävling var jag typ 14-15 år gammal och var funktionär med uppgift att dela ut godispåsar till alla ryttare efter avslutad ritt :up: Det är typ min erfarenhet av ponnytävlingar. Noll koll med andra ord.
 
Du får starta avd B på ponnytävlingar, men vill du rida avd A som senior är det storhästtävlingar som gäller.
Avd B är väldigt sällan begränsat till unghästar om man pratar lokal/regional-nivå

Min dotter har en kompis som tävlat sin D-ponny upp till 120 på storhästtävlingar.

Licens för dig så gäller endagslicens eller årslicens. Beställs via TDB.

Säkerhetsväst gäller för juniorer tom det år de fyller 18 år, har inget med om man rider ponny eller storhäst
Du måste ha långärmad tröja eller jacka/kavaj om du rider utan väst

Det kan vara bra redan nu fylla i vaccinationen i TDB, finns på förslag att det ska bli obligatoriskt 2017.
Än så länge ska vaccinationen alltid visas upp innan urlastning.

Mätintyget ska finnas i TDB, men det är alltid bra ta med pappret om du startar en Ponnyklass avd B. Ifall det är ett väldigt nitiskt sekretariat ;)
 
Ja det är en hel djungel! Sist jag ens satte min fot på en ponnytävling var jag typ 14-15 år gammal och var funktionär med uppgift att dela ut godispåsar till alla ryttare efter avslutad ritt :up: Det är typ min erfarenhet av ponnytävlingar. Noll koll med andra ord.
Å jag själv har bara hållt mig till Clear Rounder, som nu istället är mer Pay & Ride och Pay & Jump, vad jag förstått är enda skillnaden i att i Clear Rounden får du rosett, på pay &, får du köpa till den.
Att det är en djungel kan jag hålla med om.
 
Å jag själv har bara hållt mig till Clear Rounder, som nu istället är mer Pay & Ride och Pay & Jump, vad jag förstått är enda skillnaden i att i Clear Rounden får du rosett, på pay &, får du köpa till den.
Att det är en djungel kan jag hålla med om.

För att klargöra :)
A:Clear Round är en bedömningsform och Pay&Jump en "tävlings"form
(skriver tävling inom parantes eftersom det inte får kallas tävling av SvRF därför får inte rosett delas ut) Pay&Jump rids oftast som en A:Clear Round
 
Du får starta avd B på ponnytävlingar, men vill du rida avd A som senior är det storhästtävlingar som gäller.
Avd B är väldigt sällan begränsat till unghästar om man pratar lokal/regional-nivå

Min dotter har en kompis som tävlat sin D-ponny upp till 120 på storhästtävlingar.

Licens för dig så gäller endagslicens eller årslicens. Beställs via TDB.

Säkerhetsväst gäller för juniorer tom det år de fyller 18 år, har inget med om man rider ponny eller storhäst
Du måste ha långärmad tröja eller jacka/kavaj om du rider utan väst

Det kan vara bra redan nu fylla i vaccinationen i TDB, finns på förslag att det ska bli obligatoriskt 2017.
Än så länge ska vaccinationen alltid visas upp innan urlastning.

Mätintyget ska finnas i TDB, men det är alltid bra ta med pappret om du startar en Ponnyklass avd B. Ifall det är ett väldigt nitiskt sekretariat ;)

Tack för ditt informativa svar!

Nu har jag lyckats lägga in vaccineringarna i TDB (alltså, jag är sjukt imponerad! Jag är fruktansvärt dålig på sånt här och kan ha problem att skaffa en ny gratismail, men TDB förstår till och med jag för det mesta!) så ni står det att ponnyn är startberättigad även där :up: Jag behöver ändå alltså visa upp vaccinationen i passet när jag kommer till tävling?

Angående att starta avd. A. I citatet från TR som jag la i inlägg #3 förstår jag det som att jag FÅR rida avd. A på ponnytävling om bedömningen är A eller A:Clear Round, stämmer det? Eller hur ska det tolkas i annat fall?

Jag kan inte hitta mätintyget i TDB, men det var inte länge sedan ponnyn blev mätt. Det kanske tar några dagar/veckor innan det finns där?
När jag tittar på andra ponnyer hittar jag nämligen mätintyg, men det är äldre ponnyer som har mätningar från tidigare år.
 
Tycker det här är väldigt lärorikt för mig med, trots att jag är både tävlingsledare och Grönt-kort utbildare :)

Ja så länge bedömningen är A:Clear Round eller A får du starta, för klasser med dessa bedömningar ska ju inte ha någon separerat avd B.

Ja i år måste man fortfarande visa Vaccinationsintyget i sekretariatet
Kan komma ändras till nästa år då istället ÖD ska slumpmässigt kolla 5 % av de startande (De överdomare jag pratat med är INTE glada kan jag säga) så du kommer fortfarande behöva ha passet med dig på tävling ändå.

Kan nog ta ett tag innan mätintyget syns i TDB, antar att kliniken ska skicka in intyget och sen ska det väl godkännas hos TDB.
 
Tycker det här är väldigt lärorikt för mig med, trots att jag är både tävlingsledare och Grönt-kort utbildare :)

Ja så länge bedömningen är A:Clear Round eller A får du starta, för klasser med dessa bedömningar ska ju inte ha någon separerat avd B.

Ja i år måste man fortfarande visa Vaccinationsintyget i sekretariatet
Kan komma ändras till nästa år då istället ÖD ska slumpmässigt kolla 5 % av de startande (De överdomare jag pratat med är INTE glada kan jag säga) så du kommer fortfarande behöva ha passet med dig på tävling ändå.

Kan nog ta ett tag innan mätintyget syns i TDB, antar att kliniken ska skicka in intyget och sen ska det väl godkännas hos TDB.

Toppen! :up:
Så det jag behöver göra nu är att lösa licens åt mig och ponnyn, sen är det bara att anmäla och börja tävla?
Grönt kort är som sagt registrerat i TDB, mätintyget bör ju då synas i TDB snart (och det står ju även i passet) och vaccinationen ifylld. Ponnyn är tilläggsregistrerad i Sverige också.
Utrustningen ska jag läsa på om i TR för säkerhets skull, men jag rider med 10 mm rundade sporrar, kort hoppspö och hjälm godkänd enligt nya standarden. Klär jag mig sedan i tävlingskläder lär jag inte lyckas göra fel där :D (På lokal nivå, visst får jag ha skor + gaiters istället för stövlar?)
 
Tycker det här är väldigt lärorikt för mig med, trots att jag är både tävlingsledare och Grönt-kort utbildare :)

Ja så länge bedömningen är A:Clear Round eller A får du starta, för klasser med dessa bedömningar ska ju inte ha någon separerat avd B.

Ja i år måste man fortfarande visa Vaccinationsintyget i sekretariatet
Kan komma ändras till nästa år då istället ÖD ska slumpmässigt kolla 5 % av de startande (De överdomare jag pratat med är INTE glada kan jag säga) så du kommer fortfarande behöva ha passet med dig på tävling ändå.

Kan nog ta ett tag innan mätintyget syns i TDB, antar att kliniken ska skicka in intyget och sen ska det väl godkännas hos TDB.

Var i tdb syns mätintyget? Jag slutmätte mitt sto i fjol, men har inte hittat något i tdb om det.
 
Jag får upp det på nästan alla (en är mätt så tidigt som 2011 tom) inte på de äldre ponnyerna med livstidslicens men på alla andra. Står längst ner på sidan med hästens övriga uppgifter
 
Toppen! :up:
Så det jag behöver göra nu är att lösa licens åt mig och ponnyn, sen är det bara att anmäla och börja tävla?
Grönt kort är som sagt registrerat i TDB, mätintyget bör ju då synas i TDB snart (och det står ju även i passet) och vaccinationen ifylld. Ponnyn är tilläggsregistrerad i Sverige också.
Utrustningen ska jag läsa på om i TR för säkerhets skull, men jag rider med 10 mm rundade sporrar, kort hoppspö och hjälm godkänd enligt nya standarden. Klär jag mig sedan i tävlingskläder lär jag inte lyckas göra fel där :D (På lokal nivå, visst får jag ha skor + gaiters istället för stövlar?)
Ja du får ha skor + gaiters

Du får uppdatera hur det går ute på tävlingsbanorna :)
 
Alltid lär man sig nått nytt:) jag hade inte koll på att man får starta bedömning A och A:clear round, ökar utbudet av tävlingar.
Tävlade min ponny i hästklasser för ca 5år sen men sen varit utan träningsmöjligheter. I år har jag tänkt ge mig ut igen och då kan det vara skönt att mjukstarta i ponny-klass:)
 
Förresten, ska/kan man föra in mätintyget i tdb i efterhand? Ponny har ett på papper, men det är nog från 2007 typ.
 
Jag får upp det på nästan alla (en är mätt så tidigt som 2011 tom) inte på de äldre ponnyerna med livstidslicens men på alla andra. Står längst ner på sidan med hästens övriga uppgifter

Såhär ser det ut på mitt sto, slutmätt 2015.

test_5751eb109606ee313854ec88.png


Var skulle mätintyget stå?
 
Anropar till exempel @cewe eller någon annan som kanske vet.

Beställde licens åt ponnyn idag och trodde det skulle gå lika snabbt som min egen licens. Det visade sig dock inte vara fallet, och anmälan till tävlingen går ut ikväll :crazy: Hur lång tid tar det för licensen att komma för ponnyn?
 
Anropar till exempel @cewe eller någon annan som kanske vet.

Beställde licens åt ponnyn idag och trodde det skulle gå lika snabbt som min egen licens. Det visade sig dock inte vara fallet, och anmälan till tävlingen går ut ikväll :crazy: Hur lång tid tar det för licensen att komma för ponnyn?

När du beställer ponnyns licens så måste det kollas att alla uppgifter är korrekta.
Ibland går det fort ibland tar det lite tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 088
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 377
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp