Bukefalos 28 år!

Jag och min hund, igen...

Skogstrollet

Trådstartare
Vände mig till en rekommenderad instruktör på jaktretriever som skulle vara väl insatt i stresshantering hos hund. Skickade ett litet mail med en kort beskrivning av min hund och vårt "problem" och undrade om h*n kunde rekommendera en likasinnad kollega lite mer åt mitt håll i landet. H*n kanske har kontakter tänkte jag...

Fick som svar:

"Mycket kortfattat kan jag säga till dig att det du råkat ut för är för tidig, för mycket och felaktig träning som aktiverat hjärnans (hundens) belöningssystem när hon då inte får belöna sig själv med glädjemolekylen dopamin, då får hon abstinens och gnäller och det problemet är tyvärr olösligt.

Börja med annat t ex viltspår och gör inte om de här misstagen med din nästa hund."

Nu är jag VÄLDIGT förbryllad... Och lite arg. Och rätt förvirrad.

Slutar hon hoppa på grannungarna om jag lägger ner apporteringen och börjar med viltspår istället...?
 
Sv: Jag och min hund, igen...

Ursäkta,men; :rofl: :rofl: Vilken människa!

Nästan lite pinsamt faktiskt,undra om h*n har svarat på fel mail eller nåt?:angel:

Jag tror då Inte att din hund slutar hoppa på grannungarna om du börjar träna viltspår iställt.
 
Sv: Jag och min hund, igen...

eeeeeee????

Konstig människa som skall vara expert på stressahantering...
Så det är alltså ett problem som man får leva med då eller????
Jag har iof inte läst dina tidigare trådar och vet inte vad problemet är men änndå..

Hare aldrig hört om '"problem" som inet går att lösa...
 
Sv: Jag och min hund, igen...

"Mycket kortfattat kan jag säga till dig att det du råkat ut för är för tidig, för mycket och felaktig träning som aktiverat hjärnans (hundens) belöningssystem när hon då inte får belöna sig själv med glädjemolekylen dopamin, då får hon abstinens och gnäller och det problemet är tyvärr olösligt.

Börja med annat t ex viltspår och gör inte om de här misstagen med din nästa hund."

jag kan lite om hur det fungerar i hjärnan och får inte ihop detta resonemang alls, i första läget tycker jag det låter som någon som inte kan så mycket, men jag kanske skulle ändra mig om personen utvecklade sina tankar mer.... men jag hade nog inte lagt alltför mycket vikt vid detta påstående
 
Sv: Jag och min hund, igen...

På vilket sätt ska man träna för att inte aktivera hundens belöningssystem? Och vad får man för resultat då...?

Var jag för tidig när jag började aktivera min hund mentalt vid 11 månaders ålder?

HUR ska jag undvika detta med min nästa hund?

Personen i fråga verkar veta vad h*n pratar om i övrigt, hemsidan är mycket informativ och full med bra läsning.
 
Sv: Jag och min hund, igen...

Nu vet jag inte vad ert problem är, men handlar det om upstressande, gnällande eller överivrig hund vid apportträning så kan problemet mycket väl grunda sig i för tidig och felaktig träning vilket ofta är grunden till stressade, pipiga retrievers. Att problemet skulle vara olösligt är dock en lögn. Passivitetsträning!! Inga kast, inga eftergifter, hunden måste alltid uppföra sig klanderfritt före den får hämta någonting!!!

Jag arbetar själv med en sån hund som är överstressig, men det börjar ge med sig! Tränare har sagt att jag kunnat undvika det genom att inte t.ex kasta dummyn och på det viset hetsa unghunden! Många tycker att man inte ska kasta något eller öva med fågel/hare före hunden är mogen att sitta still och ta det lugnt!
 
Sv: Jag och min hund, igen...

Jo fast beteendet uppkom ju lååååångt innan jag ens påbörjade apporteringsträningen, faktum är att jag inte kan komma ihåg en tid då hon INTE var sådan här. Det är inte bundet till en viss aktivitet utan uppkommer snarare vid all typ av sociala sammanhang/förväntan.

Nu har vi ju äntligen börjat göra ordentliga framsteg, jättekul att då få höra att det är "olösligt".
 
Sv: Jag och min hund, igen...

jag skulle vilja säga att det är ett billigt sätt att komma undan. kanske är personen inte så duktig på just din typ av hund? och väljer att säga att det inte går att lösa hellre än att skriva att h*n inte kan lösa det?

om det inte är så att personen menar att du inte kan få en lugn och sansad hund, för det vete tusan. men en lydig och hyfsat välfungerande hund borde det kunna bli av henne också.

mitt tips är att leta vidare tills du hittar någon som känns helt rätt. jag fick ju leta rätt länge innan jag hittade någon som passade schäfern, men sedan lossnade det rätt bra.
 
Sv: Jag och min hund, igen...

Okej, då är det ju en helt annan grej. Jag har ju en flatt och hon har varit jätteflamsig, men hon har blivit bra mycket lugnare både pga av åldern och att jag aldrig låter henne få igenom någon ting då hon flamsar. Hon har t.ex suttit en timme extra i bilen och missat en och annan skogslänk eftersom hon ivrat upp sig på bakbänken direkt man vänt in på sandväg..:crazy: Hur gammal är din hund?
 
Sv: Jag och min hund, igen...

om det inte är så att personen menar att du inte kan få en lugn och sansad hund, för det vete tusan. men en lydig och hyfsat välfungerande hund borde det kunna bli av henne också.

Jag hoppas det är vad som menas.

Har märkt en ny liten skillnad i henne de senaste veckorna, häromdagen hälsade hon på två flickor i 10-års åldern och stod kvar på alla FYRA benen hela tiden...!:eek: That's a first....

Plymen, hon blir två år i juni.
Har ett par tidigare trådar om henne (där hon beskrivs mer detaljerat) då hon varit pestjobbig och jag har fått mycket bra stöd och pepp från buke. :bow:
 
Sv: Jag och min hund, igen...

Fick som svar:

"Mycket kortfattat kan jag säga till dig att det du råkat ut för är för tidig, för mycket och felaktig träning som aktiverat hjärnans (hundens) belöningssystem när hon då inte får belöna sig själv med glädjemolekylen dopamin, då får hon abstinens och gnäller och det problemet är tyvärr olösligt.

Börja med annat t ex viltspår och gör inte om de här misstagen med din nästa hund."

Vilket jäkla svar!?!?
Tänk om du verkligen blivit övertygad av ett sånt svar eftersom att hon ska vara "sååå duktig" och bara gett upp :eek: ?!
Som någon skrev, det hade väl varit bättre om hon skrivit att HON inte klarar av att lösa problemet istället för att säga att det inte går att lösa!!
 
Sv: Jag och min hund, igen...

Ja gud ja, hade jag hört det där svaret för ett halvår sen när det var så jobbigt så hade jag nog brytit ihop och gett upp helt...

Men nu blir jag irriterad och känner ett enormt "jävlar anamma jag ska nog bevisa att du har fel....!!" :devil:

Hunden var förövrig SKITDUKTIG på senaste apporteringsträningen. Hon låg faktiskt stilla, avslappnat, mellan momenten ibland. Och jag kunde föra henne lös när det var vår tur och hon satt fint (och tyst!) under kasten och väntade på sin startsignal... *stolt och nöjd* :love: (Förvisso studsade hon fram när vi rörde på oss, men man kan ju inte få allt, hon höll sig iaf på plats... :D)

Jag håller mig hårt fast vid den instruktör jag har. :bow:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp