Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Han var lediga hela dagen igår, och steg upp i morse (hrm 8.00...)

men 9.15 var han så zonkad att jag var tvungen att gå upp,

och jag fick skälla till mig moronkaffe.

Det är som att pratat med en ouppfostrad hund.

Alltså, jag fattar inte riktigt. Din sambo gick upp ganska sent (0800) och själv låg du ända till 0915. Vad är problemet med det? Hur länge vill du ligga och sova på morgnarna, menar du? Och jag fattar inte riktigt vad du menar med att din sambo är "zonkad"? Låg du vaken mellan 0800 och 0915 och irriterade dig mer och mer på vad din sambo höll på med? Vad var det han gjorde i så fall? Och varför steg du inte upp före 0915, ifall du låg vaken i sängen och var irriterad? :confused:

Sen fattar jag inte varför du skäller dig till kaffe på morgonen? Kan du inte ta själv eller koka nytt på egen hand? ;)

Till sist vet jag inte riktigt hur jag ska formulera min fråga...men om din inställning till din självmant utvalda sambo och barnafar är att han är en ouppfostrad hund, så vet jag inte vad jag ska tro om ert förhållande, men förmodligen är det som vanligt inte bara ens fel att två träter. :crazy:

Jag tycker ditt förslag om familjeterapi är jättebra. Det behöver ni nog båda, tillsammans. Inte bara för att sätta din sambo på plats. :)
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Alltså, jag fattar inte riktigt. Din sambo gick upp ganska sent (0800) och själv låg du ända till 0915. Vad är problemet med det? Hur länge vill du ligga och sova på morgnarna, menar du? Och jag fattar inte riktigt vad du menar med att din sambo är "zonkad"? Låg du vaken mellan 0800 och 0915 och irriterade dig mer och mer på vad din sambo höll på med? Vad var det han gjorde i så fall? Och varför steg du inte upp före 0915, ifall du låg vaken i sängen och var irriterad? :confused:

Sen fattar jag inte varför du skäller dig till kaffe på morgonen? Kan du inte ta själv eller koka nytt på egen hand? ;)

Till sist vet jag inte riktigt hur jag ska formulera min fråga...men om din inställning till din självmant utvalda sambo och barnafar är att han är en ouppfostrad hund, så vet jag inte vad jag ska tro om ert förhållande, men förmodligen är det som vanligt inte bara ens fel att två träter. :crazy:

Jag tycker ditt förslag om familjeterapi är jättebra. Det behöver ni nog båda, tillsammans. Inte bara för att sätta din sambo på plats. :)
Tja, hade min PAPPALEDIGA make inte velat ta hand om ungen utan krävt att kliva upp klockan 8 äta frukost och duscha i lugn och ro innan han tar hand om barnet, inte tillåtit att man barnsäkrade huset och dessutom betett som som en treåring (skälla, sura) om han råkat få sova mindre än 8 timmar per natt när man har småbarn så hade jag tappat humöret.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Och som alltid får man bara en sida av saken här inne... Ibland är folk snabba att sympatisera med den som är TS, ibland heter det att vi bara får se en sida.

Och TS verkar här också vara snabb att tappa humöret, när hon skäller sig till kaffe på morgonen, efter att ha legat till 0915. ;)

Skämt åsido, livet blir inte lättare när man får småbarn och om man inte kommunicerat vettigt med varandra innan så är det hög tid att man lär sig, för det sliter på relationen att ha småbarn. Allt ställs ofta till sin spets. Jag tror det är jättesvårt att vara pappaledig samtidigt som mamman går hemma och håller ett öga på hur allt "ska" skötas.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Hej, AnnA_, visst är det vi. Men i ett ännu högre tempo.:devil: Liten höll ju på att knäcka din stackars mamma i somras med :o . En resa utan lillen skulle ju vara rena spa:et i jämförelse! Har ni snö i norrland?


Lupin, så här är det:

Vi får sovmorgon varannan morgon, heter det. Men det brukar vara så att jag går upp 5 dagar i veckan och han får sovmorgon för han kan inte hantera situationen när han är trött. Man hör från sovrummet hur han skäller på sonen för att han kladdat frukost (helt normalt för en 16-månaders men ej för en 35-åring) och man hör liten gå och pipa för att han vill ha uppmärksamhet.

När han masat sig upp en morgon klarar han bara en dryg timme (tittar på TV med sonen) och sen måste jag stiga upp och ta över. Han brukar få sova till 10-10.30 på sina sovmorgnar.

Jag är rätt trött då jag har sömnproblem och sonen vaknar och har sparkat av sig täcket och fryser 4 ggr om natten. Har dessutom ett år av ansvar för sonen som ju är superaktiv samt en mycket jobbig upplevelse i samband med förlossningen som jag ännu inte orkat ta itu med helt.

Han får kaffe av mig varje morgon som jag stiger upp. Det är ju lättare att vakna om man får kaffe på säng. Jag får inte kaffe av honom.

Om det vore så att jag då skulle låta bli att göra allt som han inte heller gör för mig skulle han gnälla hål i öronen på mig för att hans liv är så jobbigt. När han inte är trött tar han hand om sonen jättebra, precis som han gjorde när jag var nyförlöst och inte kunde göra något på 3-4 veckor. Jag har inga klagomål på det, och öser beröm. Med det undantaget att jag tycker att blöjan ska bytas på morgonen oavsett hur trött den vuxne är. Så förutsätt inte att jag går runt hemma och anmärker på hur han tar hand om barnet! Det är dina fördomar!

Livet blir inte lättare när man får barn. Visst. Men varför ska det bara bli svårare för mamman? Varför ska pappan få titta på TV och surfa när mamman måste handla, laga mat och diska? Är det mina hobbies? Varför måste jag alltid orka (som reserv) om han inte orkar? Om vi alla är förkylda, och sonen får krupp, så måste JAG orka. Varför måste inte han orka? Om jag måste göra allt detta för att det inte ska bli kaos och tjat, när ska jag då söka jobb? Det måste ju jag göra på kvällarna. Jag blir uppe till 24.00 ibland, det är sant. Och då är jag också trött sen. Men jag söker jobb och skriver ansökningar då. Den tid på dygnet jag kan få ro.

Lupin, jag tycker att du förutsätter en massa som jag faktiskt inte har beskrivit, eller har motbeskrivit. Men det är ju upp till dig hur du tolkar det hela. Jag är i alla fall tacksam för det stöd jag får här (för annars orkar jag inte) och jag räknar bort ditt inlägg helt.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Du vill inte prova rosenrot eller bidrottningele till din man då? RR är grymt effektivt på mig som känner igen mig i din man, vintertid speciellt!! Dubbel dos första veckan kan man ta och gärna i kombination med rysk rot. Rysk finns dock inte på apoteket vad jag vet, men det är RR extra stark man ska köpa.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Jag undrar helt enkelt varför du lever med honom? Vad ger det dig?
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Tack för tipset, paradiset, men det är svårt att få i honom någonting alls. Han trycker inte om några tillskott, ens vitaminer eller fiskolja.

Jag vet inte heller om jag tror att det skulle hjälpa. Jag tror inte han har problem med energitillgången, han förtar sig säkert när han är med sonen. Han är ju perfektionist, och då ska väl allt göras perfekt även under en dag på skansen. Han är extremt observant också (som sin mor, de kommer ihåg vad alla runt bordet beställt för lunchmat, t ex. En annan bryr sig inte.) Så jag tror han tar in allt väldigt intensivt och då blir han helt slut och vill sitta och slösurfa, duscha i 45 minuter eller sova på morgonen. Sen är han tyvärr bortskämd också.

Allt detta är oftast under kontroll. Idag har gått extra bra, t ex. Men när det är något extra, då löser säkringen ut, och jag måste rycka in med de där extra krafterna som jag inte är säker på att jag har.

Han lider till viss del av subjektivism. Han tar inte in när andra är sjuka, t ex. Jag kan snörvla hur mycket som helst, och han fattar ändå inte att jag är sjuk. Men när sen han blir sjuk, ojoj, vad sjuk HAN var. jag var lika sjuk, säger jag. Nä, det märktes inte, säger han. Nej, för att det inte var hans eget snörvel. Är jag trött måste jag skriva en skylt och sätta på huvudet "jag är trött" annars frågar han varje halvtimme "är du sur?" för han kan se att något är fel, men inte vad. Sen verkar han inte komma ihåg när jag har sagt att jag är trött, sjuk, etc heller. Lite på sin egen planet, sådär.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Mitt ex var också "snacksalig" och kunde älta, vända, vrida, omformulera snacket så länge att man till slut bara gav sig för att få tyst på honom. Jag förstår att du inte orkar prata med honom.

Låter jättebra det du gjorde i badrummet när du bara konstaterade att "du har varit borta så många dagar och jag en dag". Kalla rena fakta och att ställa honom inför faktum är nog det som gäller om det ska gå in. Inte ge sig in i några diskussioner alls.

Se till att komma iväg en helg minst och låt sambon upptäcka själv vad det innebär att vara pappaledig.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Jag undrar helt enkelt varför du lever med honom? Vad ger det dig?

Jo för det mesta är han en riktig gulleprins, vi har samma intressen, ideal och idéer och sånt. Och så är han jättemysig :D Han är en av få människor som jag kan anförtro mig åt, tycker jag. Dvs, när han inte är trött/stressad.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Och hur ofta är han inte trött/stressad? Alltså, jag förstår verkligen inte, det verkar som om han också är ditt barn. Vill du ha det så?

I mitt liv ska min partners stötta varandra.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Och hur ofta är han inte trött/stressad? Alltså, jag förstår verkligen inte, det verkar som om han också är ditt barn. Vill du ha det så?

I mitt liv ska min partners stötta varandra.

Det där är olika. Under hösten har det gått bra förutom när vi varit sjuka 2 ggr i rad och en annan gång, och sen inför julen och det. Tyvärr, så har jag lärt mig det i efterhand. Det verkar vara så att just när det blir jobbigt och man är trött så blir han jobbig. Eller så är det att jag inte kan hantera det då. Svårt att säga. men familjerådgivning vore nog bra för alla inblandade.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Det där är olika. Under hösten har det gått bra förutom när vi varit sjuka 2 ggr i rad och en annan gång, och sen inför julen och det.

Men, hur lång är hösten? September - november, mitten av december? Alltså två kanske veckolånga jobbiga perioder pga sjukdom, plus då kanske två veckor i samband med julförberedelser, -firande och hänsyn till alla i samband med det? Återstår 6 veckor som varit oekj, fast med sovmorgnarna fördelade som 1-6?

Som du beskriver honom har han helt missat den delen av att bli vuxen som handlar om att göra saker man inte direkt känner för och att bete sig som om man orkar även när man är trött. För mig framstår det som allvarliga personlighetsbrister, och som extrem egofixering.

Dock vanligt - jag har samma bild av ca tre män bara i min umgängeskrets.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Det där är olika. Under hösten har det gått bra förutom när vi varit sjuka 2 ggr i rad och en annan gång, och sen inför julen och det. Tyvärr, så har jag lärt mig det i efterhand. Det verkar vara så att just när det blir jobbigt och man är trött så blir han jobbig. Eller så är det att jag inte kan hantera det då. Svårt att säga. men familjerådgivning vore nog bra för alla inblandade.

"Kan hantera"? Jag tycker nog att han ska hantera sig själv.

Vad säger han om du föreslår familjerådgivning? Vad skulle han säga om du visade honom den här tråden?
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Japp, vi har snö! Nu har det varit plusgrader några dagar så det börjar bli mest is och skare, men det fylls säkert på med mer snö snart. SPA finns det här i stan också, om det inte räcker med barnledigt, snö och ridhus :cool:
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

SPA finns det här i stan också, om det inte räcker med barnledigt, snö och ridhus :cool:

Jag behöver bara kunna duscha utan att bli avbruten, det vore spa för mig! :angel:
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Är det så att du har fått ta "positiva rollen" eftersom din sambo har lagt beslag på "gnäll-rollen"? I så fall tycker jag du ska testa att klaga och gnälla rejält. Bre på med hur misslyckat ditt liv känns och hur hopplöst det känns att vara mamma. Om du överdriver kanska han känner att han MÅSTE ta pepp-rollen nu.

Min man är oxå perfektionist. Han tänker så mycket på allt han ska och måste göra att han blir helt matt och orkeslös (och ofta blir ingenting gjort:smirk:). Men han vet att han funkar så, vilket gör att det inte blir tabu att prata om det, och då kan vi oftast bryta handlingsförlamningen.
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Jag kan snörvla hur mycket som helst, och han fattar ändå inte att jag är sjuk. Men när sen han blir sjuk, ojoj, vad sjuk HAN var. jag var lika sjuk, säger jag. Nä, det märktes inte, säger han. Nej, för att det inte var hans eget snörvel.

Manlig förkylning kallas det... Vi kvinnor drabbas bara av en lightversion... ;) ;) ;)

Jag är väldigt osäker på om en partner till mig varit en partner så mycket länge till om han betett sig så där... :confused:
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Jag behöver bara kunna duscha utan att bli avbruten, det vore spa för mig! :angel:

:)
Åååååhhhh, vilken lyx....
"SÄTT DEJ NED!!! SÄTT DEJ NED!!! SÄTT DEJ NED!!!!"
Så låter det här när bebin är i barnstolen och mamman (försöker) att åtminståne blöta ned sej lite.....
Min man kan mötas av kommentaren - HÄR! TA! JAG SKA DUSCHA!
Varpå han tar barnet under armen och rantar efter in i badrummet, för att konversera..
Ja, vad gullig du är.....
 
Sv: Jag orkar bara inte - hur aktiva är era barn?

Jag behöver bara kunna duscha utan att bli avbruten, det vore spa för mig! :angel:

När jag är ensam hemma och vill duscha sätter jag lillen (17 mån) i badkaret, vi har sånt badrum så man ser från duschen till badkaret. Funkar bra! Om man inte har badkar kan man ju pröva att ha dom i en balja och sitta och plaska en stund....

Men vad gäller trådens ämne så tycker jag din karl är något omogen och rent ut sagt LAT :mad:. Att vara vuxen är att att kunna göra saker även om man är trött och ur humör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 507
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 666
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 426
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp