Jag ska överta en häst!

Finess

Trådstartare
Nu är det bestämt, jag ska ta över en häst från en kompis och blir hästägare!
Men, vad bör jag tänka på innan jag tar över henne, rent "administrativt"?
Köpekontrakt självklart, eller annat vid överlåtelse av häst?
Vilken typ av vet.besiktning? Hur mycket kostar en vet.besiktning?

Något annat som poppar upp i ert huvud? Själv har jag bara hästen i mitt :love:

Sv: Jag ska överta en häst!

vad är det för häst du ska överta?? även om det är från en kompis så är det ju viktigt med en nogrann vet.besiktning.. att röntga är väl lite overkill.. men en klinik eller gårds besikting tycker jag allt! köpekontrakt passet ska du ju ha.. är den vaccinerad?? sen när ni har skrivit kontrakt m.m så ska du ju skicka in den lilla lappen i passet om för att du ska stå som ägare..

är hästen försäkrad ?? isf råder jag dig att ta över den försäkringen!! det är väl det jag kan komma på nu på rak arm..

Ett femårigt korsningssto (bla. svensk ridponny och arab) på strax över 150 i mkh. En liten fuxdam :)
Hon är inte riden särskilt mycket. Inriden, men då hennes ägare blev sjuk så har hon mest fått stå eller blivit tränad i markarbete.
Hon är vaccinerad, dock är jag inte säker på hur längesen det var.
Hon är försäkrad också, och jag har redan tänkt att jag ska ta över den hon redan har, för säkerhets skull :)

Vad bra att du har tänkt att ta över försäkringen.. det är ju tråkigt om man byter förs.bolag och sen kommer en gammal skada upp och så täcks inte den av försäkringen...
kolla vaccinationen annars får ni ju göra om grundvaccinationen.. Jag personligen tycker ju alltid att klinik besiktning är bäst. men du får ju välja själv. kanske kan vara lite knöligt att åka iväg med den om den inte är van att åka??
Roligt med häst!! =)

Hon har åkt en del ändå, så det tror jag inte är några problem. Fast liiite läskigt är det ju att gå baklänges nedför en ramp :p

Vad skiljer det mellan en gårdsbesiktning och en klinikbesiktning?
Skillnad i pris?

Grattis till häst! :laugh:

Vet. besiktning och sen överlåtelsekontrakt, hemskt noga med att det görs klart svart på vitt att hästen är din, även om hon skänker den.

Är hästen reggad någonstans och har pass? Se till att få med hästens pass, och rasföreningen måste också informeras om överföring av ägarskapet annars står förra ägaren kvar. Dom brukar ha blanketter som man skriver ut så står det hur man gör.

Grattis! :bump:

Du har fått mycket bra råd redan, och angående att välja vilken typ av besiktning, så rekommenderar jag en klinikbesiktning. Det är en aning dyrare, men det ÄR värt det, tycker jag. Jag har som erfarenhet att på en gårdsbesiktning så böjer man bara hästen och ja, lyssnar lite hjärta och sådant. På kliniken brukar de även longera och de har lite mer möjligheter.

Hos oss går en seriös gårdsbesiktning på runt 2500 kr (utkörningen kostar en hel del!), jag betalar 1075 kr för klinikbesiktning, då har jag möjlighet till fördjupad undersökning direkt om något frågetecken uppstår.

Okej, så där du bor är gårdsbesiktning dyrare än på klinik?
Finns en hästklinik inte så långt ifrån där jag bor, lutar åt att ta henne dit isåfall.

Det går att få billigare besiktning, men då blir kvalitén på undersökningen därefter. Och då kan det lika väl vara för min del.

Jag tycker att klinikbesiktning är värd det dubbla, minst. Förutsättningarna är så mycket bättre. I det priset jag anger ingår ridprov (eller longering/alternativt arbetsprov om hästen inte är riden)

Hos oss går en seriös gårdsbesiktning på runt 2500 kr (utkörningen kostar en hel del!), jag betalar 1075 kr för klinikbesiktning, då har jag möjlighet till fördjupad undersökning direkt om något frågetecken uppstår.

Det låter ju jättebra att du har den möjligheten till en riktig seriös gårdsbesiktning! :) Jag har tyvärr inte stött på det här där jag bor... Men det är klart, jag har ju inte använt mig av alla distriktare som finns i länet.

Finess: Är det ATG i Kalmar så pm:ar jag dig namn. Nu minns inte jag vad en besiktning på kliniken kostar men runt 1600-2000 tror jag.

Nej, nu är jag ju hemma i Skåne så det är Bollerups hästklinik jag tänker på :)

Det är ju en sanning med modifikation, detta med seriös gårdsbesiktning. Allt handlar ju om vilka förutsättningar som finns. Att göra böjprov på usel grusväg (gropig, med makadam och ojämnheter) med en stirrig häst som vill ut till kompisarna är för mig inte ens lönt. Lika lite som att göra arbetsprov på ojämn äng med ömfotad häst (t ex).

Att kolla t ex rygg (palpation) på en häst som är helt hysterisk för att den är själv i stallet med kompisarna är i hagen känns ju också rätt meningslöst. Antingen reagerar den på allt, eller inte alls.

Sedan kan det kännas bra att vid en tandkontroll (återigen; t ex) kunna ge lite lugnande om man känner att man vill titta närmare och få in munstege, ha tillgång till riktigt bra ljus etc.

Oj, själv betalade jag 800 krononor för en gårdsbesiktning.

Finess: Är det ATG i Kalmar så pm:ar jag dig namn. Nu minns inte jag vad en besiktning på kliniken kostar men runt 1600-2000 tror jag.

Kalmars ATG-klinik är toppen! Personalen är kanon :idea:

Det är ju en sanning med modifikation, detta med seriös gårdsbesiktning. Allt handlar ju om vilka förutsättningar som finns. Att göra böjprov på usel grusväg (gropig, med makadam och ojämnheter) med en stirrig häst som vill ut till kompisarna är för mig inte ens lönt. Lika lite som att göra arbetsprov på ojämn äng med ömfotad häst (t ex).

Att kolla t ex rygg (palpation) på en häst som är helt hysterisk för att den är själv i stallet med kompisarna är i hagen känns ju också rätt meningslöst. Antingen reagerar den på allt, eller inte alls.

Sedan kan det kännas bra att vid en tandkontroll (återigen; t ex) kunna ge lite lugnande om man känner att man vill titta närmare och få in munstege, ha tillgång till riktigt bra ljus etc.

Jo absolut. Det var i princip detta jag tänkte på när jag skrev att jag tyckte det var mycket mer värt att göra klinikbesiktning. Det är ju långt ifrån många som har bra förutsättningar för sådana undersökningar hemma... En väldigt bra sammanfattning.

Du har fått alla råd så jag kan bara säga Grattis :laugh:

Själv skrev jag på papperen igår på den häst jag övertagit från en vän:love: Även om jag "haft" henne länge nu så känns det skönt att det är på riktigt nu.

:banana:Tjohoo för att bli hästägare:bump:

Voff ( som åker för att hämta en sadel nu)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025