jag tror att loke har artros...

Milosari

Trådstartare
...i sin ena armbågsled. det händer att han blir lite halt om han har farit runt för mycket, och han kan ta ett par haltande steg när han precis har rest sig där han legat och sovit en längre stund. när jag skriver "det händer" är det för att det sker ganska sällan. oftast kan han rusa runt som en blådåre utan att jag ser minsta spår av stelhet. men eftersom det alltid är samma ben han blir halt på när han väl haltar, så antar jag att det rör sig om artros.

så vad gör man då? jag kanske ska bli noggrannare med uppvärmning och nedvarvning, och jag kan tillsätta glukosamin (var köper man aktiv hund billigast? seraquin var ju poppis för några år sedan, är det bra?) till maten. till sommaren kan vi se till att simma lite mer, och vill det sig riktigt illa finns det ett hundsim inte allt för långt från lund. men frågan är om jag ska ta och röntga honom först, för att se hur illa det är? eller är det att kasta pengarna i sjön, behandlingen är ju ändå symptomatisk?

för er som inte känner till loke så är det en snart 9 år gammal (turbo-) labbe. han är inte tidigare röntgad (ej reggad).

Sv: jag tror att loke har artros...

Klart du ska röntga :)

Kan ju vara något helt annat och då lär ju inte egenbehandling mot artros hjälpa.

Jag rekommenderar helt klart aktiv hund framför seraquin. Det är lite dyrare men det är 100% naturligt så jag imbillar mig att kroppen tar upp det lättare.
Dessutom luktar det helvete så jag inbillar mig även att Loke skulle uppskatta det :D

Utöver det så rekommenderar jag promenader på mjukt och sviktande underlag där dom får lyfta benen ordentligt, dvs i skog och mark..över rötter och stenar. Sist men inte minst rekommenderar jag back on tracks grejjer.
Ett slags tyg som genererar värme, ökar blodtillförseln till området som behöver läkas. Nu finns väl inget armbågssskydd för hundar, man kan dock sy till ett eget av det som är till för människor. Det kan han ha på sig när han går hemma och inte rör sig då det är i vägen.

Hoppas du märker skillnad! Det låter som artros om inte annat, men är det lindrigt påverkar det sällan hunden speciellt negativt.:)

tack för svar. ja det kanske finns en "chans" att det är något annat också? vi ska ändå till vet för att kolla upp en bula som jag tror är en ny fettknuta. vad är normalpris på en armbågsröntgen? kan vet läsa av plåtarna själv?

var köper man aktiv hund? de har inte det i de djuraffärerna jag har tittat i. nätet? hos vet?

vi har akut brist på mjukt och sviktande underlag för våra dagliga promenader, tyvärr. det är gräs, åkrar, grusvägar... det finns inte ens några vettiga skogsmarker med elljusspår där man kan ha hunden lös (koppeltvång). men jag ska tänka på att promenera där det är så kuperat som möjligt. ska man kanske undvika att träna platsliggning på fryst mark? hoppet behöver jag knappast träna på några höga höjder, speciellt inte när det är fryst i marken. något mer att tänka på? cykling på asfalt kanske inte är någon höjdare, men jogging? han är ju lös så han kan springa på gräset när jag springer på asfalt.

jag pratade faktiskt med calazirya igår om back on track. vi kom fram till att vristskyddet kanske hade funkat om man syr in det lite.

Jag har röntgat både höfter och armbågar för 700:- Men någon gång har jag fått betala närmare 2000:- för bara EN armbåge... Om det är någon som inte kan röntga ordenligt får man stå där och betala. Jag hade troligtvis inte kostat på en röntgen. De åtgärder du funderar på är inte fel på en 9 år gammal turbohund ändå. Visst kostar glucosamin lite, men jag har gett en biligare variant som iaf blivit billigare än en röntgen ;) Vi vann en hel förbrukning av Seraquin och det var ingen skillnad på hunden mot när hon åt det från EKO:-

Min vovva fick ju leva mer eller mindre som vanligt. Inte motion på hårt underlag, ingen cykling och så tränade jag alltid hopp på 1-2 dm och sen checkade jag bara av då och då att hon gjorde likadant på hög höjd också. Hon hade måttliga benpålagringar redan som 1 åring och ja... Hon höll ju trots allt väldigt länge för det :)

Precis som du beskriver det började det för min hund. Det var hälta som kom och gick, och i övrigt så uppvisade hon inte tecken på någon stelhet. Hon visar fortfarande inte upp någon stelhet, utan artrosen är helt lokal (ena karpalleden).

Hon står på Seraquin. Det tog nästan en månad innan det började göra verkan. Hon står dessutom på en liten dos Rimadyl i inflammationshämmande syfte. Rehab varannan till var tredje vecka gör susen.

Back on track använder vi också. Dels i form av karpalledsskydd och dels filt/liggunderlag.

Huliganen har det. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av röntgen, men lite fattigare blev jag ju. Han fick Rimadyl till att börja med, sedan äter han numera Hills J/D. Tycker det verkar funka, han haltar inte lika mycket, men är stel till och från. Jag märker också att han gärna söker sig till varma ställen att ligga, typ badrumsgolvet med golvvärme.

Försöker att hålla honom aktiv, men inte anstränga i onödan. Lägger honom inte på kalla underlag, lyfter i/ur bilen.

Har själv artros i ett knä, och har fått lära mig att det är viktigt att hålla sig rörlig. Träna i lagom doser, hålla vikten (eller i mitt fall gå ner drygt 20 kg, vilket ju Huliganen sluppit), hålla mig varm.

Kram till Loke från oss!

tack tack. loke är förvånansvärt petig med var han ska ligga. han som är så oförsiktig i alla andra fall kan absolut inte ligga på golvet som en vanlig hund, utan det ska vara soffan eller ännu bättre sängen som han först bäddar omsorgsfullt (asar upp överkast och täcke i en stor hög och sedan lägger han sig bredvid).

inte anstränga i onödan kan jag nog glömma tyvärr. loke är ju som han är. får han inte rasa av sig går det inte att ha honom i ett möblerat hem. men jag ska absolut tänka på att han ska motionera på ett vettigare sätt!

vikten ja... han är av en stor och tung modell. inte fet, men för stor och tung för att vara hållbar (mkh minst 65 cm och vikt ca 36-37 kg). dessutom är han byggd så den mesta vikten hamnar på framdelen.

Köp bio glucomin för hästar tex på Granngården men kolla upp doseringen på hundarnas burk så blir det alt mycket billigare. Gör böj övningar han ska ge "vacker tass " om du sitter mittemot din högra hand och hans högra tass och tvärtom. När han ligger på sida så sträck ut benet ordentligt och tryck ihop men inte för hårt. Min hund har artros och en sjukgymnast gav oss dom här övningarna för han hade även gjort tplo operation, så vi fick jätte bra övningar då för armbågarna så dom inte stelnar ihop.

Jag måste verkligen slå ett slag för ett medel som heter Litovet, det är baserat på nyponpulver. Min sch/bc har artros i ena bakknäet ( han är röntgad överallt ) Han har gått på aktiv hund, på glukosaminer men det som verkligen hjälpt är Litoveten, och den hjälper fort...min hund fyller 10 i år.

jag var i hundaffären idag och köpte den enda sortens glukosamin de hade. en flaska med en flytande sörja som heter Mr. Groom Ultra-flx. det skulle tydligen innehålla en massa annat mot ledproblem förutom glukosamin, chondtrin och msn. men det kommer ju bli ap-dyrt om jag ska ge det till båda hundarna! ca 500 kr/mån till två hundar (25 resp 36 kg), är det normalt pris? den gamla har ju inte några problem, men jag tycker det kan vara bra i och med hennes ålder.

martha: vad är litovet för något? ska det kombineras med glukosaminpreparat eller är det en ersättning?

Senast ändrad:

Kolla här http://www.hippovitae.se/

Ett tips är att köpa till häst, det blir ju dyrare engångssumma men billigare kg pris.

Vill du ha glucosamin,chondriotin , msm + zink , koppar mm ska du tycker jag välja flexijoint ( www.equimins.se) då jag tror det fortfande loigger med bäst pris på den produkten.

Min Chow hane har artros, han fick först seraquin men det var vi tvungna
att ta bort då han fick hemska diaréer av det, även då vi försökte smyyga
in det. Sedan blev det cosequion under några år. Men efter att ha gått
på rehab på Strömsholm och blivit rekommenderad Aktiv Hund så bytte
vi till det och jag är supernöjd och kommer helt klart att stanna på det
preparetet! Köper Aktiv Hund via www.redog.se

Ja, Litovet har även jag hört mycket bra om. Det är danska strandnypen som tydligen innehåller nåt som vanliga nypon inte gör.

Martha: Hur mycket ska man ge sin hund av Litoveten som är till häst?

Cilla: C-vitamin är ju jättebra att kombinera med glucosamin. Nu innehåller nog Litovet en massa C- vitamin men om du inte köper Litovet rekommenderar jag att du köper Ester-C i hälsokosten. :)

Jag mailade o frågade och fick detta svaret

Hej!

LitoVet hund och LitoVet häst är precis samma pulver, förutom att LitoVet häst innehåller 5% melass också, och dessutom är det lite mer grovmalet än LitoVet hund.
Detta har dock ingen praktisk betydelse för din hund, och många kunder med både häst och hund köper LitoVet häst till bägge.

Eftersom det bara skiljer med 5% doserar du ungefär lika som med hundvarianten, fast du kan råga måtten en smula.
Det går inte att överdosera LitoVet.

Återkom gärna om du har flera frågor!

Vänliga hälsningar
Kundtjänst / HippoVitae.se

** fast 150 gr kostar ju ung 140 kr och 1,5 kg kostar 695 **

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V