Sv: jag tycker att dessa saker är extremt fula
Qyenn97 skrev:
Hej!
Jag tycker att dessa saker är extremt fula och fattar inte hur folk kan bära dem. Och verkligen inte tävla i dem. Jag har tävlat i hela mitt liv och stör mig på folk som har på sig tävlingskläder som:
Cremefärgade ridbyxor - De ska vara vita
GPA hjälm - det ska vara en klassisk Jofa!
Kavajer som är svarta osv - Det ska vara de gamla röda.
Stövlar av läder som OFTA har snörning och dragkedja - Det ska vara gummistövlar
Skippa alla "fina" märkeshandskar - och köp såna som passar alla med noppar(passar utmärkt till kavajen)
HÄSTENS UTRUSTNING:
Varför köpa en splitter ny sadel för mycket pengar istället för att köpa en begagnad i fint skick för ca 1000kr.
Varför köpa en Martingal eller brösta - lär er att rida
Varför köper ni märkesträns? köp ett träns för 100kr på börjes. mycket fina och bra kvalité.
Benskydd behövs inte - hästen får faktiskt lära sig att springa bredbent.
Magplatta? vad är det för nånting- fick nys om det igår.
ANDRA ONÖDIGA SAKER:
Klipp inte hästen
sko absolut inte hovarna
hästar ska gå på lösdrift
hästen ska alltid ha tillgång till havre
ge hästen inte HÖ eller ENSILAGE ge den torkat gräs som är lite blött
Med dom här orden vill jag säga att mina hästar mår uppormodentrligt bra och SKÄRP er med era dåliga hästvanor.
Ni som använder dessa grejer ses som snobbar
vissa grejjer här ovan är en ren smaksak.. men vi kan börja med ridhandskarna. ridvantar för 15 spänn med noppror suger. då kan man lika gärna rida med tumvantar. de flesta betalar mycket för handskar för att de sitter bra, är sköna och man får bra grepp om tyglarna.
varför köpa en begagnad sadel för 1000 spänn som kanskesnart går sönder och som ändå behöver stoppas om för att sitta bra. för hästans skull borde egentligen alla ha råd att köpa en sadel som är specialgjord för sin häst så att den sitter så bra den kan sitta. men tyvärr har inte alla råd att köpa det. folk verkar inte ens ha råd att lägga ut 500 kronor för att åka och se om hästens sadel sitter dåligt.
Martingal har jag aldrig förstått heller. jag tycker inte att den hjälper. men det är en så pass mild hjälptygel att det knappt är en hjälptygel. och en brösta är ingen hjälptygel. det är en sak som håller sadeln på plats. är det verkligen så dåligt? jag förstår inte heller att du klagar på martingal när det finns hjälptyglar som halsförlängare, graman och thiedeman (OBS! jag är inte emot dessa hjälptyglar om man kan rida med dem, ifall det lät så..)
ett träns från börjes för 100 spänn har inte bra kvalité och det är inte så snygga träns. kanske på håll. vad gör det för skillnad att betala 500 och 100. 400 kronor kna man ju nästan få av någon om det är prisskillnaden som är "problemet". men att folk har budget träns från börjes borde ju inte störa någon.. vill man vara sparsam är det ju på sätt och vis bra.
jag antar att du var ironisk ang. benskydden. för det var en ganska korkad åsikt. benskydd är till för att skydda hästens ben och förhindra att hästen skadas. om en häst tillexempel sparkar sig tillräckligt hårt på en sena kan det gå så illa att senan går av i värsta fall. senskador är inte att leka med. då hade det ju vart väldigt bra att ha ett par sen skydd..
magplatta är jag själv inte så insatt i, så jag tänker inte säga "för mycket" om det ämnet. men magplatta är ju iaf. inget som en häst kan ta skada av. har man pengar och tycker att det behövs, så kan man väl köpa det..
det med att hästen inte ska klippas, skos och alltid gå på lösdrift är ungefär det samma som att säga: hästan ska bara skrittas när det är vinter. den får absolut inte bli svettig. det blir bara svårt för de som tränar och tävlar med sina hästar. jag tycker att lösdrift är något av det bästa alternativen för en häst, men om hästen på vintern tränas och tävlas och inte är klippt (om den inte redan har kort päls) blir den jätte svettig. slänger man ut en svettig häst i -10 grader med eller utan täcke är det stor risk att hästen fryser och blir förkyld. då kan det vara bra att ha box.
det där med havre. havre har otroligt hög protein och energihalt och är därför farlig för hästen om det ges i för stor mängd. vissa hästar kan inte ens äta en näve havre utan att bli spritt språngande galna...
torkat gräs som är lite blött? vad menar du med det? torkat gräs som har ruttnat eller?