Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

makarontanten

Trådstartare
Jag bor i hyreslägenhet, och hela vårt hus med 18 lägenheter har problem med varmvattnet nu sedan ca 14 dagar tillbaka. Hyresvärden har naturligtvis fått en felanmälan och vaktmästaren har vart här och tittat på problemet ( jag pratade personligen med honom dagen innan julafton). Följande konversation uppstod:

Han: Har du också problem med varmvattnet?
Jag: Ja, det har funkat lite si och så, ena dagen har det vart ljummet ( 35 grader), någon dag helt ok, andra dagar bara kallvatten.
Han: Har det pågått länge?
Jag: Ja, i ca någon vecka nu.
Han: Jo, jag har försökt få tag i ***** (något namn på en reperatör förmodar jag), men får inte tag i honom. Det står på mätaren att vattnet är 65 grader, så jag hittar inget fel. Dock låter inte "något" helt ok ( jag själv minns inte namnet på apparaten han nämnde).
Jag: Nä, jag vet inte, men något fel är det ju.

Jag trodde naturligtvis att de skulle lösa problemet denna dag, men fakta kvarstår. Julafton och juldagen kom, ljummet vatten i kranarna, kallt att duscha, disken blir inte ren efter all flottig julmat.

Annandagen träffar jag en granne, vi går gemensamt ner i i rummet i källaren där alla apparater, rör mm finns, angående just vattnet. Han konstaterar att mätaren för varmvattnet står på 65 grader, men det finns även en annan mätare som visar utgående vatten och den visar då 35 grader.

Ja, det har ju vart röda dagar sen dess och nu är det helg. Varken vaktmästare eller hyresvärd jobbar. Felanmälan görs på mail, som ingen då är där och läser just nu. Jag är trött på att duscha kallt nu, och vet även om att bakterier i vattnet kan ge legionärssjukan mm om det inte håller temperaturen ordentligt:crazy:.

Vad sjutton ska man göra med en hyresvärd ( eller vaktmästare) som inte bryr sig om att åtgärda felet? Jag har ingen aning om ifall det är hyresvärden som inte bryr sig, om vaktmästaren skiter i det hela ( han går i pension om en månad och är trött på jobbet) eller om de helt enkelt tror att det funkar som det ska, eftersom de inte hittar något fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Säg åt hyresvärden att ni tänker börja deponera hyran om det inte fixas snarast. Kolla på länsstyrelsens hemsida, där står det hur man gör (min fetning):

En hyresgäst har rätt att deponera hyra om denne anser sig

*ha rätt till hyresreducering enligt hyreslagen på grund av hinder eller men i nyttjanderätten utan eget vållande (t.ex. att hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet),
*ha rätt till skadestånd enligt hyreslagen,
*ha rätt till ersättning för att på egen bekostnad ha avhjälpt brist (t.ex. till följd av att ha utnyttjat sin självhjälpsrätt)
*ha en fordran på hyresvärden oberoende av om denna fordran grundar sig på hyresförhållandet, eller
*inte vara överens med hyresvärden om storleken på hyresbeloppet, under förutsättning att beloppet inte är bestämt i hyresavtalet.

Det verkar vara helt vansinnigt att inget görs just med tanke på legionella, jag vill inte ens tänka på ett större legionellautbrott i ett flerfamiljshus.
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Säg åt hyresvärden att ni tänker börja deponera hyran om det inte fixas snarast. Kolla på länsstyrelsens hemsida, där står det hur man gör (min fetning):



Det verkar vara helt vansinnigt att inget görs just med tanke på legionella, jag vill inte ens tänka på ett större legionellautbrott i ett flerfamiljshus.


Problemet kvarstår ju att det inte går att få tag i hyresvärden. De har väl haft julledigt och det är helg nu. Har vi tur kan de ju kanske fixa det imorgon ( om de bryr sig och OM de jobbar), men sen är det nyår och ledigt för dem igen. Har försökt ringa dem i annat ärende innan, och de är mycket svåra att få tag i ( kanske svarar i telefon 1 av 10 gånger när man ringer). Felanmälan ( vilket detta är) ska tas via mail, enligt hemsidan för bostadsföretaget:meh:....

Visst, en hyressänkning är välkommen, men det är inte pengar jag vill åt, det är fungerande varmvatten så man slipper frysa när man duschar och ev bli sjuk. Kanske ett lyxproblem, men man betalar ju trots allt en dyr hyra och då ska det banne mig fungera, det som man har "rätt" till.

Just vaktmästaren är det lite känsligt med ( vet ju inte om det är hans fel eller inte heller, då jag inte vet hur de arbetar sins emellan). Jag känner honom sen innan och han är en jättego person som mina föräldrar umgåtts mycket med när jag var liten. Nu vet jag ju att han ska sluta snart, är trött på sitt jobb och jag vill inte sabba något för honom en månad innan han går hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Fast jag menade inte att ni skulle få en hyressänkning utan att det kanske går att få fart på dem ifall man upplyser om att man tänker deponera hyran. Min korridor övervägde att göra det när jag pluggade i Uppsala. Bara att vi nämnde det gjorde att det som behövde fixas gjordes på en gång. Maila och säg att ni tänker deponera hyran samt begär ett läskvitto på mailet.

Sedan det med eventuell smitta borde ju gå att anmäla men jag vet faktiskt inte vem som är tillsynsmyndighet. Kravet på en viss vattentemperatur finns ju av en anledning...
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Har du inget nummer du kan ringa till & klaga?
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Har du inget nummer du kan ringa till & klaga?

Det finns nummer till olika personer, typ ekonomiansvarig mm , men just felanmälan ska gå via mail. Jag har som sagt va ringt innan till dem (i andra ärenden) och de svarar sällan. Om de svarar, får man nya telenr att ringa där ingen svarar. Inga direktnummer finns..
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Kontakta hyresgästföreningen, de kanske kan hjälpa till, det är ju vanlig måndag imorgon.
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Maila omgående (idag) att ni imorgon (måndag) tar kontakt med kommunen eftersom olägenheten är så pass stor och har dragit ut på tiden. Detta kommer givetvis att skapa merarbete för hyresvärden, och passa också på att framföra att hyran kan komma att deponeras hos Länsstyrelsen (om det fortfarande är möjligt, osäker här).
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Ja, det går att deponera hyran. Det står hur man gör och vilka omständigheter som gäller för att man ska kunna göra det på länsstyrelsens hemsida.
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Har ni inget journummer? Vi har ett man kan ringa utöver vanlig kontorstid. Känns ju absolut inte okej att vara utan varmvatten så länge!
 
Sv: Jag (vi) är utan varmvatten, vad gör man?

Kl

Kan meddela att det kom varmvatten igår kväll:) Något problem är det kvar att åtgärda, då de ringde på dörren igår och meddelade oss att vara försiktiga då det går ut alldeles för hett vatten nu istället. Jag var ju tvungen att pröva, och det rök om det. Men jag ser att det står bilar från bostadsföretaget utanför nu, så det ska nog bli ordning på det idag.

Vi får väl se om vi går ihop i huset om att få lite rabatt på någon hyra, jag är mest glad över att få kunna ta en varm dusch idag igen.

Tack alla för svar:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 102
Senast: 95johsv
·
Äldre Vad kan det bero på om varmvattnet är dåligt, bara i duschen eller badet? Det gäller samtliga fem lägenheter i ett hyreshus, inte bara...
2
Svar
38
· Visningar
12 564
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp