Dåligt med varmvatten bara i dusch?

cherie

Trådstartare
Vad kan det bero på om varmvattnet är dåligt, bara i duschen eller badet? Det gäller samtliga fem lägenheter i ett hyreshus, inte bara vår dusch. Varmvattnet i handfat i kök och badrum blir rejält varma som de ska.

Det varierar i vilken grad vi får varmvatten i duschen. Ibland helt ok varmt, ibland ljummet, ibland kallt (nu pratar vi om att ha maxläget inställt alltså). Särskilt kvällstid har vi kallare vatten i duschen.

Problemen har successivt vuxit fram, vi fick börja ha allt närmare maxläget på duschen under hösten och i julas när vi kom hem från en resa fungerade inget annat än totalt maxläge. Nu blir det inte alltid varmt ens på detta läge. Samma sak i övriga lägenheter.

Pga det är tal om ombildningsprocess är hyresvärden förmodligen inte särskilt mån om att åtgärda detta ordentligt. Jag mailade honom igår (för andra gången) och idag var han här igen, men jag tror bara att han har höjt vattentemperaturen för nu är vattnet i handfaten mycket varmare men duschen verkar vara oförändrad eller kanske litet varmare - men maxläget krävs fortfarande. Ursprungsproblemet verkar alltså vara något annat... Men vad?
 
@cherie: Det kan vara själva blandaren som inte fungerar.

Men visst, det låter märkligt att det varierar (blandaren som vi har i fältkontoret är kass på samma sätt hela tiden :meh:).
 
@athena_arabians Men blandaren, då menar du den i vår lägenhet? Det vore såklart det självklara svaret om det inte vore så att alla lägenheter i huset har samma problem. Vore ju väldigt konstigt om allas blandare började strula på exakt samma sätt exakt samtidigt?
 
@athena_arabians Men blandaren, då menar du den i vår lägenhet? Det förklarar ju inte varför alla lägenheter i huset har samma problem. Vore ju väldigt konstigt om allas blandare började strula på exakt samma sätt exakt samtidigt.

Ah, jag missade det. Nej, då är det definitivt inte blandaren.

Er hyresvärd har skyldigheter även om det ev är om ombildning på gång. Att ha för låg temperatur på varmvattnet är potentiellt livsfarligt, speciellt i duschen där man andas in vattenånga (pga legionella). Händer det inget hade jag ringt miljökontoret på kommunen, de tar sådant här på allvar.
 
@athena_arabians Men blandaren, då menar du den i vår lägenhet? Det vore såklart det självklara svaret om det inte vore så att alla lägenheter i huset har samma problem. Vore ju väldigt konstigt om allas blandare började strula på exakt samma sätt exakt samtidigt?
Det beror ju på om alla blandare är lika och installerade samtidigt, då skulle det kunna vara så enkelt att det är blandaren...
 
Det beror ju på om alla blandare är lika och installerade samtidigt, då skulle det kunna vara så enkelt att det är blandaren...

Okej! Blandarna kan säkert alla vara likadana och installerade samtidigt, visste inte kunde ha ett så exakt bäst-före-datum så alla gick sönder samtidigt men då ska jag såklart ta upp det med hyresvärden. Men då förmodar jag att legionella-aspekten inte är aktuell eftersom vattnet isf håller bra temperatur i rören? Då får vi hoppas att han ändå känner sig villig att byta ut blandarna - jag är halvpepp på kalla duschar i flera månader framöver...

Hur mycket kostar det att göra detta själv annars?
 
Okej! Blandarna kan säkert alla vara likadana och installerade samtidigt, visste inte kunde ha ett så exakt bäst-före-datum så alla gick sönder samtidigt men då ska jag såklart ta upp det med hyresvärden. Men då förmodar jag att legionella-aspekten inte är aktuell eftersom vattnet isf håller bra temperatur i rören? Då får vi hoppas att han ändå känner sig villig att byta ut blandarna - jag är halvpepp på kalla duschar i flera månader framöver...

Hur mycket kostar det att göra detta själv annars?
En blandare kan kosta allt från 1000-2000 säkert mer också, men det är inte så svårt att byta mer än att man måste kunna stänga av vattnet. ;) Det är ju inte säkert att det är blandaren som det är fel på, men om det är så att de är inköpta samtidigt av samma märken, använda i samma vatten så är det inte så konstigt att alla börjar kärva samtidigt. Det kan gå att plocka isär blandaren och titta hur den ser ut men då bör man nog veta vad man gör. ;) Svägerskan och svågern har ett vatten som gör att det lätt ärgar så svågern brukar plocka isär deras blandare med jämna mellanrum och göra rent dem. ;)
 
En blandare kan kosta allt från 1000-2000 säkert mer också, men det är inte så svårt att byta mer än att man måste kunna stänga av vattnet. ;) Det är ju inte säkert att det är blandaren som det är fel på, men om det är så att de är inköpta samtidigt av samma märken, använda i samma vatten så är det inte så konstigt att alla börjar kärva samtidigt. Det kan gå att plocka isär blandaren och titta hur den ser ut men då bör man nog veta vad man gör. ;) Svägerskan och svågern har ett vatten som gör att det lätt ärgar så svågern brukar plocka isär deras blandare med jämna mellanrum och göra rent dem. ;)

Hm, okej, då låter det ju som att det är en del pengar ändå (och kanske för trixigt för mig också :D). Jag tycker det låter rimligt att det är blandaren också, eftersom det annars är konstigt att handfatet i badrummet får rejält med varmvatten som aldrig sinar. Det är ju samma rör liksom. Dessutom har vi ju märkt att vi successivt behövt höja närmare maxtemperaturen.
 
Okej! Blandarna kan säkert alla vara likadana och installerade samtidigt, visste inte kunde ha ett så exakt bäst-före-datum så alla gick sönder samtidigt men då ska jag såklart ta upp det med hyresvärden. Men då förmodar jag att legionella-aspekten inte är aktuell eftersom vattnet isf håller bra temperatur i rören? Då får vi hoppas att han ändå känner sig villig att byta ut blandarna - jag är halvpepp på kalla duschar i flera månader framöver...

Hur mycket kostar det att göra detta själv annars?

Nej, är det rätt temperatur fram till blandaren är det ingen fara.

Byter ni blandare själv ska ni inte köpa något billigt på IKEA. De håller inte för trycket som kan bli ibland i svenska ledningar. Köp kvalité i stil med FM Mattson.
 
Nej, är det rätt temperatur fram till blandaren är det ingen fara.

Byter ni blandare själv ska ni inte köpa något billigt på IKEA. De håller inte för trycket som kan bli ibland i svenska ledningar. Köp kvalité i stil med FM Mattson.
Emellanåt är det bra pris på även kvalitetsblandare. Kolla annonssiter.

Jag köpte Mattsson på Bauhaus en gång när jag passerade och de hade rea.
 
I blandarna är det nog känselkroppen i så fall som spökar, men att alla skulle få för sig att spöka samtidigt låter osannolikt.

Där kan vara en ventil med som hindrar att duschvattnet ska vara för varmt på en gång. De kan spöka. Bodde i en lägenhet där de "ställde in" dem, men det vart bra kallt vatten. Kommer inte ihåg hur, men nån bekant trimmade den lite, gillade ju att duscha och bada varmt. Men det är ng inget sådant heller.

Egen stam till duscharna som ligger över varandra. Läck nånstans kanske, eller så har någon trimmat ner eran stam på nån kran för att det ska bli bättre fart i den egna duschen. (provat sådant(trimmade ner grannhusets).
 
Hörni, jag puttar upp tråden lite för idag upptäckte jag en skum grej.

Idag märkte jag att om jag samtidigt som jag duschar också spolar kallvatten i handfatets kran så blir duschen något varmare! Inte varm, men varmare. Med direkt effekt. Om jag spolar varmvatten i kranen blir duscen ännu kallare, iskall! Låter väl inte som att det är blandaren (bara) som det är fel på?

Duschen är numera OK varm/ljummen när man sätter på den, sen blir den alltid kall efter någon minut eller två. Med kall menar jag mellan 24-26 grader sisådär. Jag har märkt att om duschen är riktigt kall så är även varmvattnet i övriga kranarna fisljumna (har nämligen ibland velat fylla en hink med varmvatten därifrån för att ha i duschen).

Vår ombildningskonsult har föreslagit att vi ska byta undercentralen för att få bättre varmvatten. Tror ni detta är en lösning? Vore surt om vi köpte kåken och så är det något annat problem som blir dyrt att lösa.
 
Jag är på samma linje som @ptr , att badrumstappvattnet har en egen rörstam med egen gemensam centralt placerad termostatstyrd shuntventil. Det lagom varma (typ 50 grader) tappvattnet i kranen blandas normalt från ännu varmare hetvatten och kallvatten, som mixas i en denna termostatventil. Att temperaturen stiger i duschen när ni tappar kallvatten talar också för det, eftersom trycket då sjunker på kallvattensidan i termostatventilen. I så fall är det den termostatventilen som behöver tittas till, justeras eller bytas. Inte kärnfysik alls, för den som jobbar med vvs.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@cherie: Om jag vore du skulle jag inte sitta och gissa utan kräva att värden kollar upp det hela ordentligt med hjälp av en riktig VVS-firma.

Jag skulle absolut inte fundera att vara med i omvandlingen till bostadsrätt med ett sådant där problem olöst. För stor potential att det blir väldigt dyrt i slutändan.
 
Låter lite som något stamrelaterat, ni får fel blandning upp till stammen.

Fjärrvärme eller?

Innan ombildning ska det väl göras en besiktning av fastigheten där detta problem ska framkomma och då kan man också fundera över åtgärd.
 
Jag hade likadant. Jag frös mer eller mindre när jag skulle bada p.g.a. alldeles för kallt vatten. Det kom däremot varmt vatten ur handfatet i samma badrum eller kranen ute i köket. Det kom hit en rörmokare och kom ut med en nu blandare i duschen och nu kommer det även varmt vatten. Prata med hyresvärden och be hen kolla upp det där i allas lägenheter.

Kunde liksom ha på det varmaste med förra blandaren och ändå inte bränna mig..men det kan jag inte idag :D
 
Jag är på samma linje som @ptr , att badrumstappvattnet har en egen rörstam med egen gemensam centralt placerad termostatstyrd shuntventil. Det lagom varma (typ 50 grader) tappvattnet i kranen blandas normalt från ännu varmare hetvatten och kallvatten, som mixas i en denna termostatventil. Att temperaturen stiger i duschen när ni tappar kallvatten talar också för det, eftersom trycket då sjunker på kallvattensidan i termostatventilen. I så fall är det den termostatventilen som behöver tittas till, justeras eller bytas. Inte kärnfysik alls, för den som jobbar med vvs.

Tack så jättemycket! Jag förstod inte mycket av det som stod, jag är inte alls insatt inom området, men det låter rimligt. Denna shuntventil, sitter den i undercentralen eller?

@cherie: Om jag vore du skulle jag inte sitta och gissa utan kräva att värden kollar upp det hela ordentligt med hjälp av en riktig VVS-firma.

Jag skulle absolut inte fundera att vara med i omvandlingen till bostadsrätt med ett sådant där problem olöst. För stor potential att det blir väldigt dyrt i slutändan.

Tro mig, jag försöker kräva det. Jag är mycket skeptisk till ombildningen överlag (skulle helst inte vilja att den gick igenom alls). Men eftersom alla andra i huset är för ombildningen, så kommer den gå igenom oavsett. Om jag och sambon ens ska fundera på att köpa ut vår lägenhet, så känner vi att allt måste gått 100% rätt till. Därför försöker jag få lite rätsida på det här nu - vad problemet kan vara, hur vi ska gå vidare för att undersöka osv. Sen får jag hoppas att övriga i huset håller med om att detta problem måste undersökas och allra helst åtgärdas.

Låter lite som något stamrelaterat, ni får fel blandning upp till stammen.

Fjärrvärme eller?

Innan ombildning ska det väl göras en besiktning av fastigheten där detta problem ska framkomma och då kan man också fundera över åtgärd.

Japp, det är fjärrvärme. På vilket sätt spelar det in? Och med stamrelaterat, menar du då att det t.ex. skulle kunna vara en läcka eller dylikt?

Det har gjorts en besiktning (som dock bara vår hyresvärd och ombildningskonsult var med vid). En okulär fukt- och slitagebesiktning av yttre byggnadsdelar, gemensamma utrymmet, våtrum i lägenheterna samt enklare kontroll av elinstallationer i byggnaden. Vad saknas i denna besiktning tycker du, vilket typ av besiktning borde göras för att detta problem ska framkomma?

Varmvatten-problemen har ju inte alls blivit undersökta, utan dessa har ju enbart framkommit genom att vi boende påtalat dem, och vår ombildningskonsult har helt enkelt sagt att "undercentralen ska bytas ut, vilket förhoppningsvis kommer innebära en högre och jämnare temperatur samt bättre tillgång på varmvatten". Jag har frågat om stammarna inte borde besiktigas och då svarade han att det är problematiskt eftersom man behöver skicka ner en kamera i rören och filma, och eftersom våra avloppsstammar är 29 år så borde det ligga långt fram i tiden att byta dem och att han har förstått det som att "det inte heller varit några problem med läckage från rören".

Vi har ytterligare minst ett hushåll till i fastigheten som har tryckt på det viktiga i att vi gör en egen, oberoende besiktning. Jag hoppas att denna person fortfarande håller fast vid detta samt att övriga håller med.
 
Tack så jättemycket! Jag förstod inte mycket av det som stod, jag är inte alls insatt inom området, men det låter rimligt. Denna shuntventil, sitter den i undercentralen eller?
Huset förses på något vis (fjärrvärme, pelltspanna, whatever) med hett vatten, för hett för att släppas ut direkt i vattenkranar (skållningsrisk). Därför blandas det med kallvatten till lagom temperatur för kran-/duschvarmvatten. Blandningen sker i en termostatstyrd blandningsventil. I mindre hus finns normalt bara en sådan blandningsventil men i större fastigheter kan det finnas flera. Dessa sitter normalt i husets värmecentral eller i någon förgrening.
 
Huset förses på något vis (fjärrvärme, pelltspanna, whatever) med hett vatten, för hett för att släppas ut direkt i vattenkranar (skållningsrisk). Därför blandas det med kallvatten till lagom temperatur för kran-/duschvarmvatten. Blandningen sker i en termostatstyrd blandningsventil. I mindre hus finns normalt bara en sådan blandningsventil men i större fastigheter kan det finnas flera. Dessa sitter normalt i husets värmecentral eller i någon förgrening.

Tack så jättemycket, nu hänger jag med! Buke är så himla bra. Så antingen är det alltså något fel på själva fjärrvärmecentralen, på dessa blandningsventiler eller ev. något i stammarna då? :)
 
Förlåt att jag spammar tråden...

Men nu hade tydligen ingen granne haft särskilt mkt problem med varmvattnet sen i vintras så det verkar vara vår blandare som strular också. Nu ska hyresvärden byta ut denna. Det gör mig lite tveksam. Ska vi vänta in ev köp av lägenheten (vi ska ändå renovera badrummet isf pga badrumsmatta som släppt) eller ska vi låta hyresvärden byta ut denna med risk för att jobbet blir slarvigt utfört och fuktvandring/fuktskador som följd. Hur skulle ni tänkt? Hade hellre velat att den gamla bara lagades så man slapp hål i duschen som ska tätas ordentlig osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp