Jägare sköt ponny!!!

Apache

Trådstartare
Satte kaffet i vrångstrupen när jag läste ovanstående rubrik i lokaltidningen i morse. Detta är just vad jag diskuterat med jägarna som har jaktarrendet på våra ängar om. De har pass rakt ut i hästhagen. Men nåt sånt här kan inte hända!!! -enligt dem. ALLA jägare är så himla seriösa och ansvarsfulla!! Att de skjuter rakt in i hagarna utan att veta hur många hästar där är, att hästarna kan vara utspridda och sätta full fart framför deras kulfång osv - nä det är ingen fara alls....

Fick samma svar på Jordbruksverkets jaktavdelning samt en klapp på huvudet - lilla flicka sånt förstår bara vi erfarna jägare. ...grrrr

http://www.nsk.se/article/20090418/NYHETER/462221638/1125/*/ OSTRA-GOINGE/jagare-misstog-ponny-for-vildsvin---skot-hasten [/url]

Sv: Jägare sköt ponny!!!

OM DET ÄR SANT:
BLINDSTYRE, jägaren borde få jaktförbud på livstid. Är en skam för seriösa jägare.

OM DET INTE ÄR SANT: hade ponnyägaren slaktförbud på ponnyn, så att detta var enda kostnadsfria sättet?:angel:

Usch, detta är min mardröm. Nu har vi ju inga pass precis nära hagen men om de skulle komma lösa så är våra hästar ganska lika tre älgar.

Jag undrar hur ponnyn såg ut eftersom jägaren misstog den för att vildsvin...

OM DET ÄR SANT:
BLINDSTYRE, jägaren borde få jaktförbud på livstid. Är en skam för seriösa jägare.

OM DET INTE ÄR SANT: hade ponnyägaren slaktförbud på ponnyn, så att detta var enda kostnadsfria sättet?:angel:

Japp Annie man kan ju aldrig lita helt på varken vad som står i tidningen eller folks ärlighet. Så långt tänkte inte jag då jag ju själv haft jägare som skjutit bla rådjur in i mina hagar. Hittar jag mer info som tyder på att det skulle var typ en ohederlig hästägare så ska jag informera er.

Tills dess är jag ilsken och upprörd på jägaren...

Men hon skulle ju göra upp med jägaren. Alltså måste han ha erkännt. Eller har jag missat någe?

Men hon skulle ju göra upp med jägaren. Alltså måste han ha erkännt. Eller har jag missat någe?

Jo så står det och det tydde jag också till att jägaren erkänt. Men visst det är ju bara ägaren som kommer till tals - anonymt..så vad vet man,
Nu är jag ju bara så naiv att läser jag något i tidningen så är ju inte min första tanke att det ska vara bluff (om det nu inte är skvallerpressen förstås).

Verkar ju helt galet...och rätt osannolikt...om det är sant...borde den jägaren inte ta i bössan igen! :cool:

Det hände väl att nån jägare sköt en människa som var på promenad!? Jag har en känsla av "Deja vu", Känns som att detta hänt förut! En mardröm. Tycker fortfarande synd om flickan som skulle sälja sin ponny för att han var för liten och någon stal honom men polisen trodde inte på henne. Eller flickan som var/är modell för ponnyprakt vars ponny blev grovt misshandlad under natten, Dom skulle tävla Sm senare det året(ponnyn dog). Sånna här saker är fel! Skjuter folk bara vilt omkring sig nu för tiden? Är det nån slags impuls? Åh! titta ett djur det måste jag skjuta"pang" oops, det var en häst. Nåja titta en till"pang" oops, Det var en människa nåja........... är det så dte går till nu eller? Jag tycker dom ska skjutas!(jägarna alltså)

jag vet en som sköt sin egen ko i hagen från sovrumsfönstret...å trodde det var en älg...han hadde själv släpt korna i hagen...sånna borde inte ha vapen....

Usch då, inte roligt när sånt händer. Undrar hur jägaren tänkte när han förväxlar ponny med vildsvin.. Lite artlära och systematik innan man får jägarlicens?

Min ponny och jag har blivit misstagna för vit älg en gång. Fascinerande, med tanke på att han är en fjord/island på 138 cm grov och fet som ett hus och dessutom med en människa på ryggen. Visserligen är han lite beigeaktig i färgen, men älglik.. Nä inte direkt.
Jag antar att en del blir för exhalterade och slutar tänka när de kommer ut och vädrar blod, men kanske ska man ha lite hårdare krav innan man sätter vapen i händerna på en sån människa?

*kl*

Här har ni fortsättningen på denna tragiska historia historia...
http://www.nsk.se/article/20090420/...HETER/*/OSTRA-GOINGE/polisen-utreder-ponnydod

Nu verkar dock mycket av diskussionen handla om ifall polisen som ev sa att de skulle försöka göra upp i godo har begått tjänstefel eller inte.
Byrakrati-tjafs istället för att titta på det som är det verkliga problemet: att en jägare kan ta så fel att han skjuter en häst.
Detta som inte kan hända enligt jaktvärlden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka