jaguar, butet eller paris D ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fröken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 229
F

fröken

vilken skulle ni ha valt? ponera att alla sadlarna ligger bra på hästen. jag får världens beslutångest..har alla tre sadlarna rundbossor? har butet och parisen latexpaneler? eller går de att få ullstoppade?
snälla berätta, vad är era erfarenheter av dessa sadlar?!

Sv: jaguar, butet eller paris D ?

varför gillar du prestige? ..motivera lite för mig..det som jag tycker talar för parisen är väll att den är ganska mycket billigare än butet o jaguar. men det kanske är ett minus också? VARFÖR är den billigare? vad har de sparat in på för att göra den billigare tro? hmm..vad tror ni?

Jag tycker väl inte det känns som att dom har sparat in nånting på Parisen, den är snygg, mjuk och välarbetad. Och som du säger så är den ju några tusen billigare än Jaguaren. Det största minuset med den är ju att det är latex-paneler, så den går inte att tillpassa lika bra, dock är dom inte lika flata/tunna som på Buteten. Och jag har för mig att Jaguaren går att ändra rätt mkt, att man kan inverka ganska mkt på utformningen.

Så om inte Paris D ligger helt perfekt, och du har råd, så kanske det är bättre med en Jaguar. Men egt är det dumt att spekulera såhär, jag tycker du ska prova alla sadlarna innan du riktar in dig på en enskild modell... Det kanske visar sig att inte NÅN av dessa sadlarna passar din häst!
Alla har rundbossor, men på Jaguaren är dom mkt tjockare mer uppbyggda. Buteten har väldigt tunna/platta bossor, Parisen nåt mitt emellan tycker jag.

tusen tack för dina synpunkter. jag har varit och provat paris o jaguar, dock fans ingen butet hemma. sadelprovaren säger att alla tre sadlarna är jättebra sadlar och att det är jag som måste bestämma mig.. jaguaren är ju jätteskön..
parisen är kanske lite "hård" eller lixom uppbyggd bak..
allra mest nyfiken är jag nog på hur buteten är eftersom jag aldrig har suttit i en sådan...lite påverkad blir jag ju av att "alla" duktigare hoppryttare har en sån...undrar just varför de väljer butet över jaguar? :crazy:

Jag tycker nog inte att du ska se till vad hoppryttarna har, dom sadlarna passar inte särskilt bra... dom har ju minst två paddar under.... :crazy: beror ju givetvis på att dom har en sadel till 10 hästar, men ändå.

:D nej, jag var lite sarkastisk när jag skrev så, att "de duktiga" hoppryttarna rider i butet sadlar.. :D -skrattar-. men butet är nog ingen dålig sadel bara för det..har du provridit en?

Butet, Butet, Butet! :love:
En sån sadel har man inte utan anledning, underbarare sadel får man leta efter.

Jag har både en jaguar och en butet, men måste nog säga att jaguaren ligger mig varmare om hjärtat! Eller så är det bara att jag inte vant mig vid min nya butet än. Har provridit både Paris och Paris D, men hade inte speciellt höga tankar om dem, men det är en smaksak!
Jaguaren är mer uppbyggt och om du har en häst som busar eller hoppar upp sig mycket så kommer du känna dig betydligt säkrare i jaguaren än i buteten! Den är också mjukare i sitsen, som om man skrittar långa stäckor så blir rumpan gladare i jaggan :D Fördelen med jaguaren är att du kan forma om den i bossorna (om du väljer den ullstoppade) och ställa om bommen, men buteten är som den är :smirk: Fördelen med buteten är att man kommer betydligt närmare hästen eftersom den har paneler, och man behöver nästan bara tänka så svänger hästen! Den har mindre stöd och flatare sits så man blir friare, både på gott och ont! Kvalitétsmässigt är jag supernöjd med båda mina, så där gör du ett bra val vilken du än väljer! :love: Hoppas du blir lika nöjd som jag! :d

BUTET! Man får en grym... Närhet till hästen... eller a jag kan inte förklara men... typ så... :bow:

BUTET- Jag älskar de sadlarna.. man får ju som sagt en grym närhet hos hästen

tack för era svar alla!!! usch va svårt jag har att bestämma mig..men som det känns nu lutar det kanske åt en jaguar trots allt, eftersom jag har kunnat prova en sådan...och - jag är inte helt säker på att jag vill komma nära hästen :crazy: blir så svårt att sitta då :smirk: "skratt"... nejdå, men det kanske är därför man ser många, de flesta? rida med en gelpadd under buteten?
Samtidigt så vill jag ha en ganska flat sadel som inte har så mycke stöd och så som "håller fast mig"..

jaguar flatbacken finns ju både i helflat och halvdjup modell

de "flesta" som har butet har många hästar som ska ridas i samma sadel, därav padden. tror inte det är pga att man kommer hästen nära. allt är mkt lättare ju närmare man kommer hästen. du känner varenda muskel.

jasså tycker du? det beror kanske på hur man ser det..själv tycker jag att det blir svårare att sitta ner i sadlar som är byggda så man kommer sådär "nära hästen" + att man kan få lite ont i rumpan efter ett tag som någon skrev..
det har sina fördelar oxå, men smaken är väll olika, både vad folk o hästar gillar!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
327
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 836
Senast: julgrisen
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka