loveponies

Trådstartare
..då har jag beställt tid för kastrering av Chivas. Känns lite vemodigt, men samtidigt skönt att få det gjort. Han har dock varit en fantastiskt snäll fertil hane! Jag har inte märkt av det minsta från honom.

En annan sak: När är det lämpligt att börja med p-piller till Sammi igen?
Visserligen kommer ju Chivas bli kastrat nu, men eftersom jag enligt erfarenhet vet att Sammi löper väldigt ofta så vill jag helst undvika det. Våren är ju på väg, så hon lär ju komma igång snart...
 
Du kan börja ganska tidigt. Jag började vid 3 v ålder (kattungarna alltså) för om dom löper när dom diar så kan dom sina och det är ju inget vidare.
Såg att dom redan börjat maska ur, 2 såg ut att vara blåaktiga stämmer det?
 
Måste du kastrera honom då ? Eller skall han inte vara avelshanne alls ?
 
Tråkigt :( men ändå det enda valet, även om han inte mår jättedålig av sin astma är det ju inget man vill ha in i rasen...
 
Ja, det stämmer! Den stora hannen, Mums-Mums, och honan, Marzipan, blir nog blå bicolor. Marshmallow blir brun bicolor. Jag är till 99% säker. :)
 
Nej, precis. Även om risken för att han nedärver det till avkommorna inte är stor så kan jag inte med gott samvete använda honom till avel.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 187
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 218
Senast: lizan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp