Jakthundar

K

KaZa

Har funderat på detta med spårning och jakt m.m

Vilka raser används oftas till vad?

Stövare används ju oftast till att spåra upp villebråd.
Men vilken typ av jakthund används till att söka upp trafikskadad eller skadeskjutet djur.

Är inte så kunnig på området så vore roligt om någon kunde reda ut begreppet
 
Eftersök, dvs påkört,påskjutet djur, kan nästan vilken hund som helst med lite nosintresse klara av. Det kan i vissa fall vara bättre om den inte har jakt intresse utan bara spårar.
Till jakt... Det är ett väldigt stort område, fågeljakt, där det finns flera olika inriktingar. Där finns det en egen grupp hundraser som kallas Fågelhundar eller appoterande hundar. Men många av dessa hundar används även inom jakt på rådjur och hare. Framförallt i stöt jakt och kortdrivande. Hundraser som är vanliga inom både fågel och rådjur/hare Springer spaniel, labrador, Wachtel, weinnmeranre, forsth mfl.
Sen finns det utpräglade drivande jakt hundar, stövare, beagle, tax och fler.

Sen finns det rena älghundar, som används vid älgjakt på olika sätt, löshund eller lina. Där finns det oxå flera olika raser.

Vi har en springer spaniel som vi jagar rådjur med, vilket går utmärkt, han är även tränade i eftersök. I jaktlaget finns även, stövare, tax och beagle.¨

Om du vill veta mer så läs gärna rasböcker, det finns även en ganska bra bok som heter Jakthunden som tar upp olika raser.
Lycka till!
 
Tja, är inte så jätteintresserad av jakt, men jag kom bara på att jag faktiskt inte är så insatt. Jag menar om man som jägare vet att man bara kommer att jaga låt säga hare. Söker man då efter en speciell ras som är särskilt duktig på just hare.

Hur ska jag förklara.... :confused: Hur vet man som jägare vilken typ av jakthund man ska ha. Ska man jaga fågel så klart man köper en fågelhund, men är det någon skillnad på olika sorters fågelhundar om man ska jaga en särskild fågel.

Äsch, så svårt! Förstår Ni??? :D :D
 
jag har faktiskt också undrat det. titta t ex på alla stövarna. hur stor skillnad är det egentligen på dem? och hur vet man vad man ska välja?
 
Stövare används oftast till harjakt, mina svärföräldrar har bl a haft en Hamiltonstövare till det. Vad det är för skillnad på olika stövare vet jag inte, men tror att det beror lite på tycke och smak.
Älghundarna används som namnet säger till älgjakt och då finns det bl a Jämthund, Norsk älghund (gråhund), Väst- och Östsibirsk Lajka. Vilken man väljer beror på vad man gillar för ras (precis som med stövarna). Dessa hundar börjar även bli mycket populära i Sydsverige för att de går ofta bra att använda till vildsvinsjakt. Man använder ofta dessa hundar också till eftersök på just älg och vildsvin.
Långsamt drivande hundar är t ex Tax, Drever, Beagle och Petit Basset och de använder man mest till rådjurs- och hjortjakt. Även eftersök på dessa.
Stötande hundar är t ex Wachtelhund och Munsterländer. De används också till ex rådjurs- och hjortjakt, men har ofta en drevtid på max 15 min, medan en långsamtdrivande oftast har en drevtid på 1 timme och däröver.
Wachtlarna används också ofta till vildsvinsjakt.
Våran Jämte kommer aldrig att få göra eftersök på ex trafikskadat rådjur (utan det får Taxen eller Petiten göra) bara för att han inte ska få smak på att jaga rådjur. Ska man göra eftersök på vildsvin ska man helst använda en ståndskallande hund, en älghund.
Fågelhundar vet jag inget om.
Hoppas det klarnade lite. :)
 
De flesta jägare jag känner, har antingen vuxit upp med en ras och håller sig till den på gott och ont. Sen är det andra som kanske har haft kontakt med någon sorts jakthund och gillat den. Läst in sig på den och sen köpt en.

Det är lite samma sak som hur såna som håller på med bruks hittar vilken ras de ska ha eller agilty ellera vad som helst. Man läser böcker, söker på nätet, kollar på utställningar, pratar med olika uppfödare, pratar med andra hund/jakt människor.

Om man jagar så har man ofta en idé redan när man tar jägarexamen om vad man vill jaga. Många har inte egen hund men blir kanske sugen efter ett tag och köper en.

Just fågelhundar är jag inte så himla bra på men där tror :angel: jag att det inte är så stor skillnad utan man kper den som passar en bäst pga av andra saker, som lynne, hårdhet osv.

Stövaren är lite speciellt på det vis att den är gamal och den finns många olika "raser" De är säravlade under många år och tidigare nästan enbart avalade på resultat. I vissa fall finns det en stammoder/fader som man kan spåra tillbaka till.

Men jägare skiljer sig inte så mycket från andra hundägare. Man läser och letar information på olika ställen innan man väljer. Eller ska göra ialla fall... Vi hade bestämt oss för wachtel, men det fanns inga valpar i närheten. Sen blev vi iväg lurade att titta påspringer spaniel valpar, som vi inte ens hade tänkt på... Pappa till våran visade sig vara rådjurs hund och det hela slutade med en springer hane... Inget bra sätt men det blev väldigt bra i slutändan...
Våra marker är såna att långdrivande hundar för eller senare hamnar på vägen. Medans spingern inte driver så länge och går väldigt lätt att kalla av från spår.
 
Ok, tack för bra svar! Molnen har skingrats och det börjar klarna. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 930
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 275
Senast: Praefatio
·
Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 390
Senast: thoora
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 878
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp