Jakthundssläpp. Moralfråga?

Här finns inget jaktlag med jaktledare. Två markägare som själva jagar har gått ihop så dom får lite mer älg än var för sig. Sen jagar dom småviltet för sig. Den ene har "lånat" ut jakträtten till den jägare som jag har funderingar om. Här är vanligt med att man har mindre markyta att jaga på och så släpper man sin jycke.
En annan granne vi hade förr hade själv 20 ha och fick då lägga till våra hektar att jaga småvilt på - så hunn hade lite plats...Ingen granne gnäller om hunden driver över ett stycke då skogen ofta ligger i remsor med olika ägare.
 
Så är det såklart. Det verkar som om markägarna/jakträttsinnehavarna har koll och ingen häromkring har kunnat undgå att någon släpper sin hund vind för våg i skogen. Det hörs om vi säger så. Det har aldrig varit så mycket bilkörning/traktorkörning i skogen som nu och jag utgår ifrån att det är dessa jägare de håller utkik efter. Just traktorkörningen blev jag lite full i skratt av när jag för tredje dagen i rad mötte samma bonde med samma kärra med grip på och det låg exakt samma timmer på kärran. Andra dagen började jag fundera på om han kanske inte jobbade i skogen utan faktiskt letade efter någon med lite "kamouflage" :angel:

Jag är inte förvånad över traktorn :D Om du vill hjälpa markägaren kan du ju ta regnr om du ser någon suspekt bil när du är ute :)
 
Jag är inte förvånad över traktorn :D Om du vill hjälpa markägaren kan du ju ta regnr om du ser någon suspekt bil när du är ute :)
Nej inte jag heller när jag förstod vad han pysslade med även om det såg lätt lustigt ut att åka omkring med samma stockar dagar i rad.
Regnumren är tagna :) Första bilen jag såg där (det här är alltså ett ställe det på den riktiga vägen åker ca 10 bilar/dygn på och i skogen aldrig i normalfallet) funderade jag över vad de egentligen gjorde och eftersom det tidigare har varit endel problem med dumpning av diverse skit såsom möblemang, kylskåp osv. just där så då tog jag det då. Just den bilen vet jag fortfarande inte vad de gör egentligen (sex i skogen verkar kallt såhär års :angel:) men de varken jagar eller släpper hund utan bilen bara står där då och då och bilens ägare ser lätt irriterad ut de gånger jag har träffat på hen utanför bilen eller om hen sitter i och jag hejar. Kurragömmajägarna har jag dock inte kunnat ta regnumret på. Minnet är skit och det kändes pinsamt att plocka upp mobilen den gången jag såg bilen när jägaren gömde sig bakom samma bil medans jag stod framför och försökte föra en konversation :rofl: Jag vet dock vilken markägare hen säger sig ha jaktarrende hos så vid tillfälle ska jag prata med dem om de har en ny arrendator.
Det är många skogsägare i området, bland annat sveaskog och sveaskog har tidigare varit omöjliga att få tag i men han som har jakträtten där är en av de som numera åker omkring där så jag tror att de har koll. Jag vet inte om de måste ta personen på bar gärning kanske? Att de kanske redan vet vilka det är men att det liksom inte hjälper om hen inte tas med bössan rykande?
 
En annan granne vi hade förr hade själv 20 ha och fick då lägga till våra hektar att jaga småvilt på - så hunn hade lite plats...

Hör inte till ämnet förvisso, men 36 ha är alldeles för liten mark för att man ska få jaga med drivande hund. Minsta rekommenderade arealen är för tax och för taxar ska den inte understiga 50 ha, för drever/fauve etc gäller minimum 100 ha och för stövare är det minimum 200 ha gäller.

Har man bara en småplätt som man inte får släppa hund på, så är det vettigaste att arrendera in omkringliggande småplättar för att komma upp till i vart fall minimiarealen.
 
Hör inte till ämnet förvisso, men 36 ha är alldeles för liten mark för att man ska få jaga med drivande hund. Minsta rekommenderade arealen är för tax och för taxar ska den inte understiga 50 ha, för drever/fauve etc gäller minimum 100 ha och för stövare är det minimum 200 ha gäller.

Har man bara en småplätt som man inte får släppa hund på, så är det vettigaste att arrendera in omkringliggande småplättar för att komma upp till i vart fall minimiarealen.
Får man inte släppa hund på mindre arealer eller rekommenderas det inte? Mycket intressant då det är en smal remsa bara som jakträtten gäller som de här jägarna släpper hund på. Kanske var det därför hen gömde sig?
 
Får man inte släppa hund på mindre arealer eller rekommenderas det inte? Mycket intressant då det är en smal remsa bara som jakträtten gäller som de här jägarna släpper hund på. Kanske var det därför hen gömde sig?

Man får inte släppa en hund för jakt om det är troligt att den mest kommer att jaga utanför den egna jaktmarken. Därav att det finns rekommenderade arealer och om marken är smal så ska den ha mer areal än rekommenderade minimiarealen eftersom man då kommer att ha drevet mestadels på annan mark än den egna = inte tillåtet att släppa hunden alls för jakt.
 
Man får inte släppa en hund för jakt om det är troligt att den mest kommer att jaga utanför den egna jaktmarken. Därav att det finns rekommenderade arealer och om marken är smal så ska den ha mer areal än rekommenderade minimiarealen eftersom man då kommer att ha drevet mestadels på annan mark än den egna = inte tillåtet att släppa hunden alls för jakt.
Tack så jättemycket för den informationen :)
 
Man får inte släppa en hund för jakt om det är troligt att den mest kommer att jaga utanför den egna jaktmarken. Därav att det finns rekommenderade arealer och om marken är smal så ska den ha mer areal än rekommenderade minimiarealen eftersom man då kommer att ha drevet mestadels på annan mark än den egna = inte tillåtet att släppa hunden alls för jakt.
En fråga till om det är okej :) Får man träna en jakthund på annans mark, dvs. släppa lös och den jagar vilda djur om man inte har bössa med? Träffade en flamsig unghund i skogen idag med pejl som helt glömde bort jakten när hen såg min hund. Turligt nog lyssnade hen när jag röt ifrån. Jägarna (utgår jag ifrån att det var) kom ut från skogen på andra sidan vägen lite tidigare innan jag svängde in i den skogen där vi mötte hunden men de var inte intresserade av att konversera de heller. Blev dock imponerad av rådjuret jag såg stå och gömma sig i ett buskage när jag och min hund gick förbi. Inte en rörelse trots att vi gick förbi nära! Ganska smarta djur :p
 
En fråga till om det är okej :) Får man träna en jakthund på annans mark, dvs. släppa lös och den jagar vilda djur om man inte har bössa med? Träffade en flamsig unghund i skogen idag med pejl som helt glömde bort jakten när hen såg min hund. Turligt nog lyssnade hen när jag röt ifrån. Jägarna (utgår jag ifrån att det var) kom ut från skogen på andra sidan vägen lite tidigare innan jag svängde in i den skogen där vi mötte hunden men de var inte intresserade av att konversera de heller. Blev dock imponerad av rådjuret jag såg stå och gömma sig i ett buskage när jag och min hund gick förbi. Inte en rörelse trots att vi gick förbi nära! Ganska smarta djur :p

Bara om det är lovligt att släppa och du har jakträtten eller tillåtelse av markägare/jakträttsinnehavare :)
 
En fråga till om det är okej :) Får man träna en jakthund på annans mark, dvs. släppa lös och den jagar vilda djur om man inte har bössa med? Träffade en flamsig unghund i skogen idag med pejl som helt glömde bort jakten när hen såg min hund. Turligt nog lyssnade hen när jag röt ifrån. Jägarna (utgår jag ifrån att det var) kom ut från skogen på andra sidan vägen lite tidigare innan jag svängde in i den skogen där vi mötte hunden men de var inte intresserade av att konversera de heller. Blev dock imponerad av rådjuret jag såg stå och gömma sig i ett buskage när jag och min hund gick förbi. Inte en rörelse trots att vi gick förbi nära! Ganska smarta djur :p

Individuellt.

De jag arrenderar min mark av har inga problem med om hundar jakttränas -på lovligt vilt under lovlig tid- på marken fick jag reda på när jag "snodde" sista arrendet.

Däremot är det inte så vanligt att folk jakttränar sina hundar på andras marker utan att kolla av först. Själv ska jag kolla med älglaget här i byn om det är ok att jag släpper unghunden här på hemmaplan, när det pga snön inte går att ta sig ut till marken. Förväntar mig inte att det ska vara ett problem.
 
Individuellt.

De jag arrenderar min mark av har inga problem med om hundar jakttränas -på lovligt vilt under lovlig tid- på marken fick jag reda på när jag "snodde" sista arrendet.

Däremot är det inte så vanligt att folk jakttränar sina hundar på andras marker utan att kolla av först. Själv ska jag kolla med älglaget här i byn om det är ok att jag släpper unghunden här på hemmaplan, när det pga snön inte går att ta sig ut till marken. Förväntar mig inte att det ska vara ett problem.
Bara om det är lovligt att släppa och du har jakträtten eller tillåtelse av markägare/jakträttsinnehavare :)

Tack för era svar :) Tänk så mycket enklare det hade varit om jägarna här hade varit lite mer som ni :) Lite kommunikation löser så mycket! Hade de sagt att de hade släppt hunden (hunden var tyst hela tiden tills vi möttes så jag hade ingen aning om att hunden ens var där) så hade jag kunnat valt en annan väg och sluppit störa hunden i hens träning. Förhoppningsvis blev mitt rytande en tydlig signal att det inte var önskvärt med lek där och då men det var så onödigt! Vi ska ju alla kunna samsas i skogen och jag hjälper gärna till genom att gå en annan väg.
Om de var där lovligt eller inte vet jag ju inte men skit samma, onödigt var det att vi kom där och störde hens träning.
 
Individuellt.

De jag arrenderar min mark av har inga problem med om hundar jakttränas -på lovligt vilt under lovlig tid- på marken fick jag reda på när jag "snodde" sista arrendet.

Däremot är det inte så vanligt att folk jakttränar sina hundar på andras marker utan att kolla av först. Själv ska jag kolla med älglaget här i byn om det är ok att jag släpper unghunden här på hemmaplan, när det pga snön inte går att ta sig ut till marken. Förväntar mig inte att det ska vara ett problem.

Nej, man får inte jaktträna på annans mark utan jakträttinnehavarens tillstånd.

Ur jaktförordningen:

"16 § Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande....."

:)
 
Tack för era svar :) Tänk så mycket enklare det hade varit om jägarna här hade varit lite mer som ni :) Lite kommunikation löser så mycket! Hade de sagt att de hade släppt hunden (hunden var tyst hela tiden tills vi möttes så jag hade ingen aning om att hunden ens var där) så hade jag kunnat valt en annan väg och sluppit störa hunden i hens träning. Förhoppningsvis blev mitt rytande en tydlig signal att det inte var önskvärt med lek där och då men det var så onödigt! Vi ska ju alla kunna samsas i skogen och jag hjälper gärna till genom att gå en annan väg.
Om de var där lovligt eller inte vet jag ju inte men skit samma, onödigt var det att vi kom där och störde hens träning.

Ja, det var ju onekligen lite konstigt att de inte sa till dig att de hade en hund lös när du mötte dem :cautious:
Ibland kan det dock vara svårt att veta vilka som rör sig i markerna och därmed också vilka man bör förvarna, men de (få) gånger vi möter folk på vår mark så säger vi naturligtvis till!

Är vi flera som jagar ställer vi alltid ut skyltar, men jag ska vara ärlig och säga att jag slarvar med det när jag går ut ensam.
 
Ja, det var ju onekligen lite konstigt att de inte sa till dig att de hade en hund lös när du mötte dem :cautious:
Ibland kan det dock vara svårt att veta vilka som rör sig i markerna och därmed också vilka man bör förvarna, men de (få) gånger vi möter folk på vår mark så säger vi naturligtvis till!

Är vi flera som jagar ställer vi alltid ut skyltar, men jag ska vara ärlig och säga att jag slarvar med det när jag går ut ensam.
Jag mötte dem inte utan de kom ut ur skogen kanske 20 meter bort. När de såg mig gick de in i skogen igen :meh: Undrar om jag ser väldigt farlig ut? Den förra jägaren jag mötte gömde sig bakom bilen.

Ja så kan det såklart vara men i det här fallet kom de ut precis när jag började gå över vägen för att gå in i skogen och de bör ha sett att jag gick över och då hade de kunnat säga något istället för att gå in i skogen igen.

Jag önskar att de kunde sätta ut skyltar här. Det har aldrig hänt. Inte ens vid älgjakten.
 
Jag mötte dem inte utan de kom ut ur skogen kanske 20 meter bort. När de såg mig gick de in i skogen igen :meh: Undrar om jag ser väldigt farlig ut? Den förra jägaren jag mötte gömde sig bakom bilen.

Ja så kan det såklart vara men i det här fallet kom de ut precis när jag började gå över vägen för att gå in i skogen och de bör ha sett att jag gick över och då hade de kunnat säga något istället för att gå in i skogen igen.

Jag önskar att de kunde sätta ut skyltar här. Det har aldrig hänt. Inte ens vid älgjakten.

Här i obygden räknar jag nog det som ett möte :p

Det är ju inget krav på skyltar, men det underlättar ju absolut.
 
Har en fundering efter en skogspromenad. Hittade spår av jägare som gått och stått över min mark. Jag har en ganska smal remsa som gränsar till denne jägares jaktmarker (han äger inte någon mark här). På andra sidan remsan är det en annan markägare och en annan jakträttsinnehavare.
Har ju uppmärksammat i några år att hans hundar driver frekvent på min mark - ca 16 ha men inte brytt mig stort då viltet ju springer som det gör.

Nu tränar han sin unghund och släpper den varje vecka 5 m från min gräns. Jakten går sen till 3/4 på min mark. Då det är mestadels fri sikt från mitt hus över min mark så ser jag både hund och vilt och hör tydligt hur drevet går - en liten duktig tax som jobbar jättefint. Nu helgen sköt dom något för hunden vilket jag antog var på hans jaktmark.

Idag efter promenaden började jag fundera...syntes hur han stått i min skog och trampat en stund. Jag tror alltså INTE att han skjutit på min mark men kan tycka att det är fräckt att släppa så nära min mark när han vet att hunden sen driver där till största delen, så mycket så han står och passar på min mark. Gränsen är tydligt utmärkt med snöstolpar.
Och tilläggas skall att jaktmarken han har tillgång till sträcker sig åtminstone 70 ha åt andra hållet från min mark....finns ingen anledning att släppa så nära.
Hur skulle ni tänka som jägare? Markägaren är i allra högsta grad talbar men jag vet inte hur jägarkåren nuförtiden ser på sådant.


Gränsen är utmärkt med snäppar om jag förstod rätt. Dra ett plastband melan gränsmarkeringarna. Så blir gränsen väldigt tydlig. Går att dra i mark nivå. Alt om det är barmark sparaya linje mellan snökäpparna. Som en tyst markering.

Det finns tyvärr de som inte respekterar vart gränserna går. Sen kan hunden gå in på fel mark. Men att släppa hunden konsekvent så nära annans mark är nog för att hundföraren vet att ex rådjuren står ofta på er mark. Det tycker jag inte är helt ok.
 
Har ju glömt att uppdatera. Helgen efter mitt sista inlägg var det dags igen.
Tax släpps på samma ställe som förut. Jag är ut med hundarna på kisserunda och får syn på ett skadskjutet rådjur i min hage. En stenmur och 60 meter från vägen jag går på.
Rådjuret är trebent...jag kastar in hundarna, tjoar på sonen att plocka fram bössan, sliter tag i mobilen, går ut, ringer grannen, ser samtidigt att taxen är efter rået. Grannen svarar snabbt och det visar sig att han är med på jakten och att han ska komma direkt.
När han väl dyker upp (20 min) har taxen redan drivit iväg rået.
Jag säger då att det är tydligen gott om rådjur på min kant...räcker inte hans marker till? Eftersom taxen driver här allt som oftast och gubbarna är inne och knallar på min mark?
Han säger då att förra helgens intrång berodde på att ett påskjutet rå (ETT TILL!) hade gett sig iväg ditåt. Nu är ju grejen det att jag följde ju jakten förra gången och såg både rådjur o hund flera varv, rået såg finemang ut så att dom skulle stått och passat på ett skadskjutet djur den gången stämmer inte - uppenbar lögn för att intrånget skulle vara mer ok.
Så jag sa somså att -Hörrdudu, jag vet var ni går i skogen och att det var värst va illa ni skjuter. Sonen min står under tiden bredvid oss med sin bössa i armvecket och då frågar grannen vem som har jakten på min mark...Börjar verkligen fundera på om grannen börjar bli yrig.
Det påskjutna rådjuret då - jo, det hittade dom några timmar senare utblött - på en annan grannes mark. Sen har dom hållt sig ifrån min kant. Får väl se hur det går till hösten...
 
Har ju glömt att uppdatera. Helgen efter mitt sista inlägg var det dags igen.
Tax släpps på samma ställe som förut. Jag är ut med hundarna på kisserunda och får syn på ett skadskjutet rådjur i min hage. En stenmur och 60 meter från vägen jag går på.
Rådjuret är trebent...jag kastar in hundarna, tjoar på sonen att plocka fram bössan, sliter tag i mobilen, går ut, ringer grannen, ser samtidigt att taxen är efter rået. Grannen svarar snabbt och det visar sig att han är med på jakten och att han ska komma direkt.
När han väl dyker upp (20 min) har taxen redan drivit iväg rået.
Jag säger då att det är tydligen gott om rådjur på min kant...räcker inte hans marker till? Eftersom taxen driver här allt som oftast och gubbarna är inne och knallar på min mark?
Han säger då att förra helgens intrång berodde på att ett påskjutet rå (ETT TILL!) hade gett sig iväg ditåt. Nu är ju grejen det att jag följde ju jakten förra gången och såg både rådjur o hund flera varv, rået såg finemang ut så att dom skulle stått och passat på ett skadskjutet djur den gången stämmer inte - uppenbar lögn för att intrånget skulle vara mer ok.
Så jag sa somså att -Hörrdudu, jag vet var ni går i skogen och att det var värst va illa ni skjuter. Sonen min står under tiden bredvid oss med sin bössa i armvecket och då frågar grannen vem som har jakten på min mark...Börjar verkligen fundera på om grannen börjar bli yrig.
Det påskjutna rådjuret då - jo, det hittade dom några timmar senare utblött - på en annan grannes mark. Sen har dom hållt sig ifrån min kant. Får väl se hur det går till hösten...
Det där skulle jag polisanmäla, inte OK på en endaste liten fläck.:rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp