Jaktkandar

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Miska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 665
M

Miska

Vad är grejen med jaktkandar? Var på tävling för ett par helger sedan och var och varannan häst hade det i munnen. Är det bara någon fluga? För och nackdelar?

Tack tack

Sv: Jaktkandar

Personligen älskar jag jaktkandaret- jämfört med andra skarpa bett, vill säga!

Tycker inte att det är så käckt att man väljer ett skarpt bett i munnen på sin häst, men om man måste göra det så är absolut jaktkandaret ett av de bättre alternativen. Det är rakt, har kedja och har väldigt lite hävstång- man kan t.o.m få det att vara knappt ngn hävstång alls.

Mycket bättre än alla bett utan kedja, mindre klumpigt än kandar.
Jag har ridit på en blank kandarstång också, men det var sånt meck att hitta en kandarstång med extremt korta skänklar, så jag gick över till jaktkandaret.

Så- som alternativ till andra skarpare bett så är det kanon. Men målet är ju att inte behöva betsla upp sin häst alls.

Personligen älskar jag jaktkandaret- jämfört med andra skarpa bett, vill säga!

Tycker inte att det är så käckt att man väljer ett skarpt bett i munnen på sin häst, men om man måste göra det så är absolut jaktkandaret ett av de bättre alternativen. Det är rakt, har kedja och har väldigt lite hävstång- man kan t.o.m få det att vara knappt ngn hävstång alls.

Mycket bättre än alla bett utan kedja, mindre klumpigt än kandar.
Jag har ridit på en blank kandarstång också, men det var sånt meck att hitta en kandarstång med extremt korta skänklar, så jag gick över till jaktkandaret.

Så- som alternativ till andra skarpare bett så är det kanon. Men målet är ju att inte behöva betsla upp sin häst alls.

lånar lite här..:)

ska köpa ett jaktkandar till min häst. det finns både raka och med tungfrihet..vilket är bäst//skulle ni välja??:confused:

Rakt men svagt böjt, om du förstår vad jag menar?
Det säger min tandläkare är bäst för hästmunnen. Tungfriheten kan lätt gå upp i gommen.

Jag kan kolla på mitt vart det är ifrån, kan vara Gl*bus.
Annars är det bara att glida in till en ridsportsaffär och be dem beställa!

Jag rider emellanåt med jaktkandar och jag älskar det!!! Jag använder det för att kunna minimera och förfina hjälperna. Sen har jag en häst som hatar bett men älskar jaktkandaret... :)

:) mitt sto va med om en olycka när hon va ung och gjorde illa sig på tungan och i munnen, efter det har det inte gått att ha bett på henne men jaktkandaret (med tungfrihet) funkar super på henne:banana: och min kära vallack lägger gärna tungan över så det funkar utmärkt på honom oxå.:)

Jag har ett jaktkandar som jag varierar med ett vanligt tredelat tränsbett med tungfrihet och det gör honom lite mer mjukare i munnen.
Han har blivit bättre i munnen av jaktkandaret.

okej!! tack för alla svar!!:bow: har ni oxå det från globus eller använder ni nåt annat märke?? kanske man inte får skriva här..men annars får ni gärna pma!!:)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Roheryn
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
2 022
Senast: settis
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens barnfilmer
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hur sover ni???

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈